رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این سازمان از سال 1310 در این استان تاسیس شده است گفت: بيش از1800 (هزار هشتصدهزار) اثر تا كنون در اين استان به ثبت ملي رسيده است که نوروز امسال برای بازدید مهمان نوروزی آماده شده است.

تراب محمدی درگفتگوبا

خبرنگارباشگاه خبرنگاران

، تمامی این امکان در استان اعم از امکان تاریخی و گردشگری چون مسجد کبود، بازار تبریز، مقبرالشعرا، بقعه عون بن علی، پل سنگی و کلیسای تبریز و... و در شهرستان ها روستای کندوان، منطقه ارسباران، کلیسا خرابه جلفا و بسیاری امکان دیگر که در سایت سازمان و در دفترچه هاای ویژ های تمامی امکان تاریخی و گردشگری جهت آشنایی و جذب گردشگران در اختیار گردشگران گذاشته شده است.

تراب محمدی افزود: پراكندگي آثار در استان آذربايجان شرقي بصورت يكنواخت است و نمي توان گفت بيشترين پركندگي اثار مختص يك منطقه خاص است.

وی با اشاره به اینکه آثار و ابنیه های این استان متعلق به دوره هزاره سوم قبل از ميلاد تا معاصرمی باشد تصریح کرد: بيشتر اين آثار متعلق به دوران پيش از اسلام مي باشد.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی جز 3 استان برتر کشور در زمینه تعداد و حفظ آثار شناخته شده است.

رئيس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تعداد موزه های استان نیز اظهار کرد: 16 موزه تحت نظر میراث فرهنگی استان است و در کنار ان تعدادی نیز تحت نظارت سازمان در اختیار سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی است. در مجموع تعداد موزه های استان تا نوروز1390 به بیش از 30 موزه خواهد رسید. موزه آذربایجان استان اذربایجان شرقی برترین موزه استان و دومین موزه کشور بعد از موزه ملی ایران می باشد.

رئیس ستاد دایمی تسهیلات سفر آذربایجان شرقی اظهار داشت: ويژه برنامه عيد نوروز 91 سيماي سهند مركز آذربايجان شرقي از موزه قاجار تبريز پخش مي شود.

تراب محمدي افزود: اين برنامه تلویزیونی به صورت زنده از محل اين خانه تاريخي به استقبال سال نو مي رود و میهمان دوستداران آذربایجان شرقی و تبریز در سراسر دنیاست .

وي خاطرنشان كرد: ع‍م‍‍ارت ب‍زرگ و م‍ن‍ح‍ص‍ر ب‍ف‍رد موزه قاجار در ت‍ب‍ری‍ز يادآور ب‍خش مهمي از ت‍‍اری‍خ م‍‍ع‍‍اص‍ر ای‍ران است كه پخش برنامه نوروز باستاني كشورمان از آن مي تواند م‍روري بر ت‍‍اری‍خ ش‍‍ه‍ر ت‍ب‍ری‍ز و آذربایجان شرقی باشد.

محمدي يادآور شد: م‍وزه ق‍‍اج‍‍ار در ع‍م‍‍ارت ديواني ام‍ی‍رن‍ظ‍ام گ‍روس‍‍ی از ام‍رای ب‍زرگ ق‍‍اج‍‍اری‍ه در ت‍ب‍ری‍ز ای‍ج‍‍اد ش‍ده است كه از م‍‍ع‍دود م‍وزه ه‍‍ای ت‍خ‍ص‍ص‍‍ی و م‍وض‍وع‍‍ی در س‍طح ک‍ش‍ور به شمارمي رود.

دبير ستاد دائمي تسهيلات سفر استان خانه اميرنظام گروسي را يكي از بزرگترين و باشكوه ترين خانه هاي تاريخي به جا مانده در استان عنوان كرد و گفت: اين خانه پس از مرمت و بازسازي ، تبديل به موزه قاجار شد كه همواره م‍ورد استقبال اه‍‍ال‍‍ی ف‍ره‍ن‍گ و م‍ح‍ق‍ق‍‍ان ع‍ل‍م ت‍‍اری‍خ ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه اس‍ت.

محمدي تصريح كرد: از ت‍زی‍ی‍ن‍‍ات خ‍‍ان‍ه ت‍‍اری‍خ‍‍ی ام‍ی‍رن‍ظ‍ام م‍‍ی ت‍وان ب‍ه گ‍چ‍ب‍ر ی ه‍‍ا ی زی‍ب‍‍ا و م‍ن‍ق‍وش در ن‍م‍‍ا ی ش‍م‍‍ال‍‍ی و غ‍رب‍‍ی، پ‍ن‍ج‍ره ه‍‍ا ی م‍ش‍ب‍ک اروس‍‍ی ب‍‍ا ش‍ی‍ش‍ه ه‍‍ا ی رن‍گ‍‍ی، ش‍وم‍ی‍ن‍ه س‍ن‍ت‍‍ی، ح‍وض‍خ‍‍ان‍ه، گ‍چ‍ب‍ر ی و آی‍ن‍ه ک‍‍ار ی س‍ق‍ف ش‍‍اه ن‍ش‍ی‍ن اش‍‍اره ک‍رد.

وي تاكيد كرد: انتخاب این محل برای تهیه و پخش برنامه نوروزي صدا و سيماي آذربايجان شرقي از محل اين خانه موزه تاريخي و زيبا نشان دهنده ذوق و سلیقه بالای مدیران صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی و تهیه کننده خوب این برنامه آقای رحمان مفاتحی است که امیدواریم براي مخاطبان اين رسانه در آغاز سال نو بسيار دلنشين باشد .

تراب محمدی با اشاره به شهرستانها و روستاهای استان تاکید کرد:روستاهای شگفت آذربایجان شرقی جلوه اي متفاوت از قدمت و قدرت معماری هستند

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار داشت: روستاهاي شگفت آذربايجان شرقي جلوه ای متفاوت از قدمت و قدرت معماري زيبا و منحصر بفرد را در معرض ديد گردشگران قرار مي دهند.

تراب محمدی افزود: روستاهاي كندوان و اشتبين از جمله روستاهای است که با تلاش مضاعف سازمان میراث فرهنگی برای اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب در خصوص این مناطق گردشگرپذیر آماده بازديد نوروزي گردشگران هستند.

محمدي با تاكيد بر اينكه کندوان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است، گفت: امکانات و زیرساخت های گردشگری در کندوان و اشتبين براي نوروز سال 91 افزایش یافته كه عامل مهمي برای جذب گردشگران نوروزی داخلی و خارجی خواهد بود.

وي تصريح كرد: گردشگران علاوه بر بازدید از محیط طبیعی منحصر به فرد این دو روستا و نحوه زندگی مردم ساکن در آن، می توانند از آب و هوای مطبوع و بهاری آنها و همچنين آب درمانگر كندوان بهره بگیرند.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر استان همراهی مردم ساکن در روستاها برای تسهیل حضور گردشگران را ازعوامل موثر در جذب و ماندگاری و سفر دوباره آنان دانست و گفت:با اقدامات فرهنگی و تبلیغی سازمان، فرهنگ گردشگرپذيري و مهمان نوازي به خوبي در اين دو روستاي شگفت انگيز آذربايجان شرقي و سایرشهرها و روستاهای استان همه گير و نهادينه شده است.

محمدي با اشاره به ديگر جاذبه هاي گردشگري اشتبين و كندوان يادآور شد: نمایش و عرضه آثار و تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و سوغات كندوان و اشتبين، سفر گردشگران نوروزی به این دو روستاي زیبا، خوش آب و هوا و تاریخی را غنی تر مي كند.

وي افزود: سفال، چاپ باتیک به عنوان هنر منحصر به فرد منطقه اسکو، ابريشم مرغوب اشتبين، بافته های داری مانند قالی و گلیم و ورنی، شیشه گری سنتی، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، غذاهای محلی و خشکبار ، همراه با عسل بسیار مرغوب کندوان و همچنين رب انار ، میوه های باغی و محصولات جالیز اشتبین از جمله سوغات اين دو روستا به شمار مي روند.

محمدي تاكيد كرد: خانه‌های صخره ای و مخروطی یا کله قندی شكل كندوان به عنوان يكي از سه روستاي شگفت انگيز دنيا و همچنين معماري پلكاني خانه هاي روستاي اشتبين اين دو روستا را به مناطق ويژه هدف گردشگري آذربايجان شرقي تبديل كرده است.

وی در پایان با اشاره به فراوانی امکان تاریخی و گردشگری استان یاد آور شد : این استان جز 3 استان برترکشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز جز 3 سازمان برتر کشور می باشد. بر همین اساس علاوه بر برنامه های سالهای قبل امسال در کنار این برنامه ها بسیاری از برنامه و اقدامات دیگر جهت جذب و رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است که بسیاری از این برنامه علاوه بر اینکه از طریق رسانه ها و سایت این سازمان اطلاع رسانی شده و می شوند هنگام ورود به شهر نیز دفترچه ها و بوروشورهای ویژه معرفی استان و امکان نفریحی، گردشگری و تاریخی در اختیار مسافران قرار می گیرد، همچنین طبق سالهای قبل اتوبوس ویژه جهت استفاده گردشگران در اختیار آنها قرار می گیرد/س

 


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.