مدير کل شرکت گاز استان قزوين مي گويد : در زمان پيروزي انقلاب اسلامي ، تنها 60 مشترک خانگي و 10 واحد صنعتي در استان قزوين از نعمت گاز برخوردار بودند اما هم اکنون 261 هزار و 850 مشترک خانگي و بيش از يکهزار و 711 واحد صنعتي از اين سوخت پاک بهره مند هستند.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، نجفي با اشاره به اينکه از برکت انقلاب اسلامي به 217 روستاي استان قزوين گازرساني شده است مي افزايد : گازرساني به برخي روستاهاي استان به خاطر شرايط جغرافيايي خاص امکان پذير نيست و يا به سختي انجام مي شود.
وي مي گويد : براي مثال يکي از اين نقاط ، منطقه کوهستاني و صعب العبور الموت است که عليرغم اينکه 10 هزار نفر در قالب 2 شهر و 300 روستا در اين منطقه زندگي مي کنند ، پس از گذشت ساليان متمادي هنوز به هيچ کدام از روستاها و شهرهاي اين منطقه استان گازرساني نشده است.
مدير عامل شرکت گاز استان با اعلام اينکه همزمان با دهه مبارک فجر گاز رساني به اين نقطه مهم استان قزوين از لحاظ تاريخي و طبيعي آغاز شد مي گويد : آغاز عمليات گازرساني به منطقه الموت بي شک برگ زريني در خدمت رساني نظام جمهوري اسلامي و دولت خدمتگذار به قشر ضعيف جامعه است .
بخشدار الموت غربي نيز مي گويد : منطقه الموت عليرغم آنکه از نظر طبيعي و باستاني جز مهم ترين نقاط استان قزوين است و به خاطر واقع شدن درياچه اوان ، قلعه هاي تاريخي حسن صباح ، لمبسر ، ميمون دژ و چنار زرآباد از مناطق ويژه گردشگري محسوب مي شود اما به علت واقع شدن در مناطق کوهستاني از نعمت گاز بهره مند نبوده است.
قاسم حدادي مي افزايد : مردم الموت که اکثراً کشاورز و باغدار هستند سالهاست که به خاطر نداشتن گاز در زحمت فراوان هستند و آغاز عمليات گازرساني نويد بخش آينده اي روشن براي مردم اين منطقه است.
زکريا ابراهيمي از اهالي شهر رازميان بخش الموت مي گويد : تا چند سال پيش تنها سوخت مردم استفاده از هيزم بود که در زمستان هاي سخت الموت که زبانزد است مردم براي تهيه هيزم با مشکلات بسياري مواجه مي شدند.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون مردم از سيلندرهاي گاز استفاده مي کنند مي افزايد : هر چند اين سيلندرها بهتر از هيزم است اما با توجه به واقع شدن برخي روستاها در نقاط صعب العبور و توزيع اين سيلندرها در نقاط مرکزي ، گاهي پيش مي آيد که براي چند روز سيلندر گاز به برخي روستائيان نمي رسد.
غلامعلي سياهکلي مرادي از اهالي روستاي محمد آباد نيز با اشاره به زمستان هاي سخت الموت مي گويد : با کمترين ميزان بارندگي در فصل زمستان ، راه برخي از روستاهاي الموت بسته مي شود که در اين زمان نرسيدن سوخت به اين روستا مردم را در مضيقه قرار مي دهد.
وي مي افزايد : رسيدن گاز به الموت آرزوي ديرينه ماست و اميدواريم هر چه زودتر عمليات اجرايي آن به پايان برسد.
استاندار قزوين معتقد است : به جرأت مي توان گفت که طرح گازرساني به منطقه الموت هم از نظر اعتبارات مالي که عدد قابل توجهي مي باشد و هم از حيث اجراي عمليات از نظر سختي کار در مسير طرح جزء طرحهاي بزرگ و کم نظير استان قزوين و کشور است.
احمد عجم مي افزايد : شايد به خاطر کوهستاني و صعب العبور بودن اين منطقه ، اجراي اين طرح براي دولت بسيار هزينه بر و از لحاظ اقتصادي به صرفه نباشد اما بهره مندي 200  روستاي اين منطقه انگيزه اي مضاعف براي اجراي اين طرح است.
وي مي گويد : طرح مطالعاتي گازرساني به منطقه الموت در سفر اول و دوم رياست محترم جمهور به استان قزوين مورد تصويب قرار گرفت و در سفر سوم هيئت دولت به استان عمليات اجرايي آن نيز با استفاده از تسهيلات بانکي داخل استان تصويب و ابلاغ گرديد و در دستور کار شرکت گاز استان قزوين قرار گرفت.
استاندار قزوين با اشاره به برآورد هزينه 600 ميليارد ريالي گاز رساني به منطقه مذکور مي گويد : بر اساس بررسيهاي انجام گرفته خط انتقال گازرساني به منطقه الموت شامل دو فاز به طول 80 کيلومتر مي باشد که فاز اول از شمال شهر قزوين شروع و در محدوده شهر رازميان به پايان خواهد رسيد و فاز دوم نيز از محدوده شهر رازميان آغاز و به شهر معلم کلايه ختم خواهد شد که هم اکنون پيمانکار فاز اول آن انتخاب و عمليات اجرايي آن آغاز گرديد و منابع مالي آن نيز با پيگيريهاي مکرر از طريق تسهيلات وام بانکي از بانک ملي تأمين گرديده است و فاز دوم خط انتقال گاز منطقه نيز در مرحله انتخاب پيمانکار و تأمين منابع مالي است.
استاندار قزوين با اشاره به تلاش مجموعه مسئولين نظام جمهوري اسلامي براي رساندن خدمات در کوتاهترين زمان به مردم مي گويد : انشاءالله اين طرح قبل از موعد مقرر به پايان برسد و مردم منطقه الموت از اين نعمت الهي بهره مند گردند.
عمليات خط انتقال گاز در مرحله فاز يك از خط 20 اينچ شمال غرب قزوين آغاز ميشود و تا شهر رازميان به طول 49 كيلومتر امتداد مي يابد.
فاز دوم اين طرح هم از ابتداي روستاي چرش دره آغاز ميشود و تا شهر معلم كلايه به طول 25 کيلومتر ادامه مي يابد.
اما گاز رساني به الموت تنها نمونه خدمت رساني به روستائيان استان قزوين در سال جاري نيست.
چندي روز پيش گازرساني به 20 روستا و 25 واحد صنعتي شهرستان بويين زهرا با اعتباري افزون بر 45 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
مدير عامل شرکت گاز استان قزوين مي گويد : با بهره برداري از اين طرح يکهزار و 718  خانوار با جمعيتي بيش از 7 هزار نفر از نعمت گاز طبيعي برخوردار خواهند شد.
نجفي با اشاره به اينکه اکثر اين روستاها در نقاط محروم و دور افتاده بويين زهرا هستند مي افزايد : با توجه به پراکندگي و تعداد زياد روستاها در اين شهرستان تاکنون 60 درصد خانوارهاي روستايي اين شهرستان از گاز طبيعي برخوردار گرديده اند و با انجام عمليات اجرايي به 28 روستاي ديگر اين مقدار به بيش از 75 درصد افزايش خواهد يافت.
وي همچنين با اشاره به بهره برداري از گازرساني به 25 واحد صنعتي در شهرستان بوئين زهرا  مي گويد : عمليات بهره برداري از گازرساني به شهرک صنعتي دانسفهان و شهرک صنعتي آوج نيز در دهه فجر سال جاري به همت کارکنان و پرسنل اين شرکت به بهره برداري رسيده است و گازرساني به محور کوره هاي آجرپزي کله دره نيز در حال اجراء مي باشدکه با بهره برداري از آن در آينده نزديک کليه محورهاي کوره هاي آجرپزي شهرستان تحت پوشش گاز طبيعي قرار خواهد گرفت.
اما با توجه به فعاليت بيش از سه هزار واحد صنعتي در استان قزوين و صنعتي بودن اين استان ، گازرساني به بدنه اشتغال آفرين و محروميت زداي استان نيز با پيشرفت چشمگيري مواجه بوده است.
رئيس امور مهندسي و اجراي طرحهاي شرکت گاز استان قزوين مي گويد : در 9 ماهه سال جاري با گازدار شدن 250 واحد صنعتي 21 ميليون متر مکعب گاز طبيعي در ماه جايگزين 20 ميليون ليتر سوخت فسيلي در صنايع استان گرديده است.
سيد محمد شريفي مي گويد : گازرساني به واحدهاي فوق با اعتباري افزون بر 20 ميليارد ريال به انجام رسيد و تلاش مي شود با برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سال اين رقم به 350  واحد صنعتي افزايش يابد.
وي با اشاره به قابليت گازرساني به 2 هزار و 500 واحد صنعتي در استان قزوين مي گويد : هم اکنون يکهزار و 711 واحد صنعتي و عمده در سطح استان از نعمت گاز طبيعي برخوردار مي باشند و بزودي عمليات اجرايي گازرساني به فاز 2 شهرک صنعتي کاسپين ، فاز 2 شهرک صنعتي حيدريه و نيز شهرک صنعتي آبيک آغاز خواهد شد و تلاش مي شود تا پايان سال جاري 2 ناحيه صنعتي آوج و دانسفهان نيز با ظرفيت 20 هزار متر مکعب در ساعت به شبکه گاز استان متصل شوند.
رئيس امور مهندسي و اجراي طرحهاي شرکت گاز استان قزوين با اشاره به اينکه پس از هدفمندي يارانه ها تمايل شرکتهاي توليدي و صنعتي به استفاده از گاز طبيعي بيشتر شده است مي افزايد : پس از هدفمندي يارانه هاي برخي واحدهاي صنعتي و مخصوصا کوره هاي آجرپزي که از سوخت فسيلي استفاده مي کردند با مشکلاتي مواجه شدند که با گازرساني 225 واحد صنعتي و 119 کوره آجر پزي مشکل بسياري از واحدهاي مشکل دار حل شده است.
خدمت رساني به نقاط محروم کشور هر چند هميشه در دستور کار مسئولين نظام و انقلاب بوده است اما اين حرکت عدالت طلبانه در دولت نهم و دهم بيشتر متبلور بوده است به نحوي که حجم وسيعي از مصوبات سفرهاي هئيت دولت به رفع مشکلات روستائيان و نقاط محروم کشور اختصاص داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.