سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اولین یادواره هنری تجلی بصیرت پیامی صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن پیام وزیر ارشاد به شرح ذیل است:

بصیرت چون تجسم یافت در دل منبع نـور است اگر دل به بی‌بصیرت شد، یقین دان چشم او کور است

حـدیث کلکم مسئـول فرمانی است بــر تکلیف خـواص اینجـا بسی بیش از عمـوم خـلق مأمـوراست


بصیرت نقطه تلاقی صورت و سیرت است!بصیرت قله هرم عقل و علم و احساس است!وجه اشتراکِ بینائی و دانائی و شیدائی!

فراوانند آنانی که چشم دارند و نمی‌بینند. علم دارند و در نمی‌یابند و دل دارند و دلدار، نه! که بصیرت چشم نیست، بینائی است؛ علم نیست، دانایی است و دل نیست، شیدائی است!

قیمت بصیرت، معرفت است. همانکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمود: از آن پیرزن بیاموزید که با همه فقر، آرزویی جز بهشت نداشت.

بی‌معرفت مبـاش که در من یـزید عشـق اهـل نظــر معــامـلـه بــا آشنـا کننـد

این معرفت به دوری و نزدیکی از منبع شناخت، بستگی ندارد، که چشمان بسته را نور فراوان به آزار می‌آرد! تاریک نشینان را نور خورشید به بستن چشم وا می‌دارد.

گفته‌اند پای چراغ تاریک است! گاه همجواریم و معرفت نداریم. عبدالله‌بن جعفر هاشمی وا می‌ماند و زهیربن قین عثمانی همراه می‌شود. بلال حبشی بصیرت می‌یابد وابوجهل قرشی نصیحت نمی‌شنود.

«ختم علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره غشاوه»

الله‌اکبر که گاه کجروی خود را به انحراف دیگران تعبیر می‌کنند. قالَ فَما خَطبُکَ یا سامری قالَ بُصرُت بِمالَم یَبصُروا بِه» و آنجاست که خداوند می‌فرماید: ُقل هَل نُنَبِئکُمُ بِالاَخسَرینَ اَعمالاً اَلَّذینَ ضَل سَعیُهُم فِی‌الحیَوه الدُنیا و یَحسَبوُنَ اَنَّهُم یُحسِنوُن صنعاً» بگو! آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین در کارها چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیوی گمراهی است؛ با این حال می‌پندارند کار نیک انجام می‌دهند!

شاید مصداق بصیرت یک امت تفسیر این آیه از سورة یوسف باشد که فرمود: «قل هذه سبیلی اَدعوا الی‌ اللهِ علیَ بَصیرَه اَنا ومَن اَتَّبعَنی و سبحان الله و ما اَنا من المشرکین» (بگو! این راه من است! من و پیروانم با بصیرت کامل، همة مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم. منزه است خداوند! و من از مشرکان نیستم!)

و 9 دی تجلی این باور از دین است. شاید بصیرت چشم گشودن در پیدا کردن حق و چشم بسته پیروی کردن از حق باشد؛ و دیگر بهانه نیاوردن و زلف ایراد را شانه نکردن!

نقش نگین ولایت، دستی از همان جنس می‌خواهد. نگین حکومت سلیمانی، دستی سلیمانی می‌خواهد.

گر انگشت سلیمانی نباشد چه خاصیت دهد نقش نگینی

و ولایت «اِما شاکراً و اِما کفوراً» نمی‌پذیرد.

بگذاریم و بگذریم

به این عبارت بسنده می‌کنم که 9 دی جوشش غیرت دینی بود. « لادین لمن لاهمَّ له» و خداوند غیرتمند است و مردم غیور را دوست دارد.

از آنانکه این روز را در زمرة شعائرالله قرار داده‌اند تا حرمت ثارالله دیگر به دست بی‌معرفتان خدشه بر ندارد سپاسگزارم و بر تداومش امیدوار!

توفیق! رفیق طریق عزت و اعتبارتان باد./ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار