وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث جهاد اقتصادي، براي شكستن فشار تحريم‌ها و رسيدن به آرمان‌هاي بزرگتر از سوي رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري در همايش سراسري جهاد اقتصادي با تأكيد بر بهره وري ملي با تأکيد بر اينکه بهره‌وري در دو حوزه بايد مورد توجه قرار بگيرد اظهار داشت: بهره‌وري در فضاي كسب و كار و همچنين بهره‌وري در بنگاه‌هاي كسب و كار از حوزه هاي مهم بهره وري اقتصادي محسوب مي شوند.

وي با بيان اينکه اگر اقتصاد بخواهد بهره ور باشد بايد اين دو حوزه را كنترل ومديريت كند، افزود: به هدفمند شدن يارانه نيز مي توان از ديد بهره وري نگريست.

غضنفري، موضوع حامل‌هاي انرژي را پاشنه آشيل اقتصاد ايران دانست و تصريح کرد: نتايجي که پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به دست آمده، بر اقتصاد مؤثر است.

وزير صنعت، معدن و تجارت، صرفه جويي حاصل از اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها را بيش از 6 ميليارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر اين طرح اجرا نمي شد به ميزان 15 ميليارد دلار عقب مي‌مانديم.

غضنفري در ادامه ضمن ارائه آماري از تأثير هدفمند شدن يارانه‌ها در رفاه خانوارها اظهار داشت: به دنبال اين طرح، شاهد كاهش 26 درصدي مصرف گندم در كشور هستيم.

وي با اشاره به آمار ضريب جيني در كشور تصريح کرد:در 6 ماه دوم سال 88 در مناطق شهري، ضريب جيني 0/39 درصد، در 6 ماهه دوم اين سال 0/38 درصد و در شش ماهه اول سال جاري، 0/36 درصد بوده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تأثير هدفمند شدن يارانه ها بر بازار سرمايه گفت: نرخ‌ها حاكي از رشد شاخص‌ها در بازار است.

غضنفري افزود: بعد از هدفمند سازي يارانه ها در محصولات پتروشيمي 12 درصد رشد داشتيم و اين آمارها دقيقاً به معناي بهره وري در اقتصاد كشور است.

وي در ادامه درباره صادرت غير نفتي اظهار داشت: در صادرات غير نفتي 31 درصد رشد و در واردات نيز 6درصد كاهش داشتيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص رتبه هاي اختصاصي ايران در ميان كشورهاي جهان عنوان کرد: ايران جزء 10 كشور جهان در توليد سيمان، مس و سنگ هاي تزئيني و جزء 20 كشور اول در فولاد و توليد خودرو است.

غضنفري با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران در ميان 30 كشور برتر صادر كننده مواد غذايي قرار دارد افزود: در عرصه صادرات محصولات دانش‌بنيان نيز جزء 40 كشور صادر كننده در دنيا هستيم.

وي تصريح کرد: رتبه اقتصادي ايران در ميان كشورهاي جهان جزء 20 اقتصاد بزرگ دنياست و صادرات غير نفتي ايران طي ده سال اخير بيش از هفت برابر شده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت تأکيد کرد: مي توان با برنامه‌اي مدون طي بيست سال آينده، اقتصاد متكي به نفت ايران را به يك اقتصاد غير نفتي تبديل كرد .

غضنفري در ادامه ضمن ارائه آمارهايي از پروژه هاي عمراني در كشور اظهار داشت: حدود 90 هزار پروژه صنعتي، معدني و تجاري با پيشرفت از صفر تا 9 درصد در کشور داريم.

وي افزود: اين طرح ها نيازمند 4/2 تريليون دلار بودجه هستند كه با تأمين اين مقدار بودجه، مي توانيم گام‌هاي مهم و بزرگي را در عرصه اقتصاد منطقه و جهان برداريم.

غضنفري تأکيد کرد: بحث جهاد اقتصادي براي شكستن فشار تحريم‌ها و رسيدن به آرمان‌هاي بزرگتر از سوي رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد برگزاري چنين همايش هايي بتواند چرخه اقتصادي كشور را بهبود بخشيده و روند توسعه اقتصادي كشور را سرعت بخشد./ش3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار