در مورد ترمیم زخم های جراحی پیوند عروق کرونر آشنا شوید و به نکاتی در این مورد توجه کنید.

دکتر داوود کاظمی صالح، دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در عمل جراحی پیوند شرائین کرونر عروقی که به منظور پیوند برروی شرائین کرونر استفاده می شود به طور معمول از دو منبع تأمین می شوند که یکی با یک قطعه از ورید پا (ساق پا) خارج شده و سپس از یک طرف به سرخرگ اصلی بدن (شریان آئورت) و از طرف دیگر به محل بعد از تنگی شریان کرونر وصل می شود و دیگری محل گاهی جراحان قلب از یک شریان موجود در جداره داخلی قفسه سینه برای پیوند برروی شرائین کرونر استفاده می کنند.

وی افزود:‌در مواردی که چندین تنگی مهم در شرائین کرونر وجود داشته باشد ممکن است جراح از چند رگ برای پیوند استفاده نماید به هر حال جراح در هر بیمار تصمیم می گیرد کدام نوع از رگ های فوق برای پیوند بر روی عروق کرونر مناسب تر است.

کاظمی صالح در مورد ترمیم زخم های جراحی عنوان کرد: بعد از عمل جراحی پیوند کرونر به زودی زخم های محل عمل برروی قفسه سینه فرد بیمار در معرض هوا قرار خواهد گرفت که این کار به خشک ماندن و ترمیم سریعتر زخم ها کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعد از چند روز می توان زخم ها را به وسیله آب و کمی صابون تمیز کرد و در مراحل بعدی ممکن است نیاز به استفاده از لوسیون جهت جلوگیری از خارش و خشکی زخم باشد.

کاظمی صالح گفت: اگر زخم های جراحی روی ساق پای شما وجود دارد ممکن است ابتدا توسط پرستاران به وسیله محلول های ضد عفونی تمیز شود اما بعدها می توان این زخم ها را به وسیله آب و صابون شستشو داد.

وی بیان کرد: گاهی ممکن است احساس سوزش در ساق پا و قوزک پا ایجاد شود و این احساس بیشتر زمانی که سرپا ایستاده اید ایجاد می شود، پوشیدن جوراب کشی مخصوص به برقراری بهتر جریان خون در پا و کاهش ورم کمک خواهد کرد و راه رفتن نیز به بهتر شدن جریان خون کمک خواهد.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: حدود یک هفته بعد از عمل، بخیه های موجود در قفسه سینه کشیده خواهد شد و چند روز بعد بخیه های موجود روی پا نیز برداشته می شود ترمیم کامل زخم ها حدود شش هفته طول خواهد کشید.

وی تأکید کرد: رنگ زخم ها ابتدا قرمز و صورتی است که ظرف چند ماه طبیعی خواهد شد از بلند کردن اشیاء سنگین در شش هفته اول که زخم ها در حال ترمیم است خود داری کنید و به توصیه های پزشک خود در این باره به طور کامل و دقیق توجه کرده و عمل کنید.

کاظمی صالح در رابطه با طول مدت اقامت در بیمارستان بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر گفت: حدود یک تا دو هفته خواهد بود که بازهم تشخیص پزشک در این مورد ضروری است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار