شهرستان گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس با طبیعتی بکر و زیبا در آستانه تعطیلات نوروز آماده پذیرایی از مهمانان ،مسافران و کاروانهای راهیان نور است

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛

شهرستان گیلانغرب از توابع استان كرمانشاه با دو هزار و 367 كیلومتر مساحت و بیش از 62 هزار نفر جمعیت كه حدود 20 هزار نفر آن در شهر و مابقی در روستاها و مناطق عشایرنشین سكونت دارند، خود را آماده استقبال از بهار و گردشگران نوروز كرده است.

این شهرستان دارای آب و هوایی معتدل است و به علت تنوع آب و هوایی در فصول سال دارای خاكی حاصلخیز، هوایی خوب و آب فراوان می باشد كه مهمترین محصولات بخش كشاورزی آن، گندم، ذرت، جو، نخود، چغندر قند، آفتابگردان و صیفی كاری است.

گیلانغرب از نظر تاریخی یكی از شهرستانهای با سابقه و تاثیرگذار استان كرمانشاه بشمار می رود، وجود تپه باستانی قلعه (قلا) در مركز شهر، آثار باستانی تازه كشف شده پشت كاسه سد مخزنی گیلانغرب، قلعه تازه حفاری شده چشمه سراب و در نهایت مركزیت ایل قدرتمند كلهر از ویژگیها و برجستگی های این شهرستان است كه نشان از قدمت و نقش موثر مردمان این دیار در تحركات منطقه ای و فرا منطقه ای دارد.

از لحاظ ابنیه تاریخی شهر گیلانغرب آثاری همچون تپه قلعه در مركز شهر و دخمه فرهاد یا همان فرای كن در دشت دیره قلعه، مهره نگار كه متعلق به دوران ساسانی است و آثار حاشیه ارتفاع عمله قویت را در خود جای داده و منتظر حضور مسافران و گردشگران نوروزی است.

مردم گیلانغرب مسلمان و شیعه مذهب هستند ضمن اینكه حدود پنج درصد جمعیت این شهرستان را پیروان فرقه اهل حق تشكیل می دهند كه عمدتا در دهستان حیدریه بخش گواور اسكان دارند.

زبان مردم این سامان كردی كلهری است كه با كردی كرمانشاهی نزدیكی بیشتری دارد، جو حاكم در منطقه فرهنگ قبیله و عشیره ای است اما شرایط به گونه ای است كه روابط انسانی در بین مردم طوایف این شهرستان زبانزد خاص و عام است، گیلانغرب دارای آداب و سنن سنتی مخصوص به خود است ولی مهمان نوازی از جمله ویژگیهای ممتاز مردمان این شهرستان محسوب می شود..

از ویژگیهای عمده استراتژیكی این شهرستان داشتن كوهستانهای سخت و صعب العبور از جمله ارتفاعات بازی دراز، سركش و سراوان است.

با توجه به وجود سد مخزنی كله شك، دریاچه سراب، سد زاگرس و رودخانه و روستای زیبای گلین و همچنین بوستان طبیعی میاندار، چشم انداز آتیه آن یكی از شهرهای توریستی استان كرمانشاه تلقی می شود.

فرماندار گیلانغرب گفت: پنج واحد آموزشی و پنج مكان رفاهی برای اسكان مهمانان نوروزی در این شهرستان در نظر گرفته شده است تا مهمانان نوروزی در ایامی كه در این شهر حضور دارند در این امكان مستقر شوند.

'اردشیر رستمی' گفت: برپایی 20 تخته چادر گروهی در ورودی شهر گیلانغرب، استقرار اكیپ های پزشكی و امداد و نجات جاده ای در بخش های گواور و مركزی از دیگر اقدامات انجام شده برای استقبال از مهمانان نوروزی است.

وی تاكید كرد: اطلاعات و راهنمای نقاط اقامتی و گردشگری گیلانغرب در قالب دفترك و كتابچه راهنما تهیه شده و در ایام تعطیلات نوروزی در مبادی ورودی شهرستان در اختیار مسافران و كاروانهای راهیان نور قرار خواهد گرفت.

رستمی اظهار داشت: سال گذشته بیش از 50 هزار نفر مهمان نوروزی و كاروان های راهیان نور از این شهرستان دیدن كردند ولی پیش بینی می كنیم امسال این میزان تا دو برابر سال قبل افزایش پیدا كند.

وی گفت: كاخ اربابی، آتشكده زردشتی، قلعه مهرنگار، طاق فرهاد، مناطق طبیعی گلین، میاندار، قلاجه، دار بادام، ویژنان، سدهای مخزنی زاگرس و سراب از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شوند و آثاری همچون مناطق عملیاتی آوزین، یادمان عملیات مطلع الفجر، چغالوند، شیاكوه و پادگان حضرت رسول (ص) از جمله آثار فرهنگی این شهرستان هستند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.