در بخش های جنبی شاهد اکران سه فیلم "همراه شمس"،"مدرسه در دست بچه ها" و "خواب و بیدار" به کارگردانی یکی از مستندسازان مطرح کشورمان ارد زند بودیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری جشنواره حسنات؛ در بخش های جنبی شاهد اکران سه فیلم "همراه شمس"،"مدرسه در دست بچه ها" و "خواب و بیدار" به کارگردانی یکی از مستندسازان مطرح کشورمان ارد زند بودیم.

وی با فیلم"جایزه قشم"برنده جایزه فیلم ویژه در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی- تربیتی رشد وکسب مقام سوم با فیلم "قندتلخ" در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در گروه مستند اموزشی را در کارنامه خود دارند.

قوکاسیان پس ازنمایش فیلم ها در مورد فیلم "همراه شمس" در باب چگونگی انتخاب سوژه ها نظر ارد زند را جویاشد و کارگردان این طور پاسخ داد که: در انتخاب موضوع یا به حس خود اعتماد می کنیم یا به خرد خودیا هر دو؛ اگر از هر کدام از آن ها استفاده می کنیم به آن شک نکنیم .

اگر موضوعی حسی را به شما منتقل می کند دنبالش کنید وبگذارید تا آن حس قوی هست به فیلمتان منتقل شود.

من در این فیلم بیشتر به حس خودم تکیه کردم و این یگ گذشته ای از ماست و من به آن احترام می گذارم و این پیرمرد سمبل این گذشته بود که ما او را در نور بدرقه می کنیم.فیلم مستند چه بسا خیلی از مواقع با حس انسان سرو کار دارد. اگر انسان احساسی هستید باید با همان حس جلو بروید و آن حس را عقب نزنید.اگر هم عقلگرا هستید بروید به دنبال موضوعات منطقی و ما به همه این ها احتیاج داریم.از اینکه توانستم حس درونی خود را منتقل کنم خرسندم.

قوکاسیان گفت :هدفمان از انتخاب این سه فیلم برای نمایش ؛نشان دادن نگاه های متفاوتی بود که شما در آن ها داشتید.وی در ادامه پرسید:آیا

برای انتخاب سوژه ها؛ چون می خواستید واقعیت های جامعه شبیه آن شرایط باشند آن اشخاص را انتخا ب کردید؟با توجه به این تفاوت در پرداخت به موضوع چطوردر بین موضوعات متفاوتی که به آن ها می پردازید خطوط را پیدا می کنید ؟

زند در پاسخ بیان کرد که :خود این اشخاص موضوع هستند و افرادی هستند که در آن منطقه زندگی می کنندو همان ناهنجاری ها وجود دارد و همه آن ها خودشان هستند .از لحاظ اینکه نقش شخص دیگری را بازی کرده باشند نه. آن ها خودشان بودندو این یک مستند داستانی است.

وی در پاسخ به بخش دوم سوال گفت:این یک چالش مستمرو تمام نشدنی است.به دلیل اینکه آن کسی که سفارش کاربه شما داده می خواهد طبق نظر او عمل شود در حالی که ما به عنوان مستند ساز یا فیلمسازدلمان می خواهد فقط یک حقوق بگیر نباشیم و دوست داریم آن چیزی که درست است را بیان کنیم و با کسی که سرمایه گذاری می کند دچار تضاد می شوید مگر اینکه تابع او شویم.

مثلا فیلم "مدرسه در دست بچه ها" برای آموزش و پرورش ساخته شد ومن فکر می کردم حتما مورد استقبال قرار می گیرد اما در بخش مسابقه هم مورد پذیرش قرار نگرفت و به شدت این فیلم را پس زدند .تنها به این دلیل که کار نا متعارفی بود با نگاهی متفاوت.و همان کسانی که سرمایه گذاری کردند خواهان برگشت سرمایه خود شدند.در جشنواره کودک تنها کسی که از این اثر دفاع کرد زاون بود در حالی که ما اصلا همدیگر را نمی شناختیم. مثلا همین فیلم خواب و بیدار هنوز در تلویزیون نمایش داده نشده و این یک امتیاز منفی برای سازنده فیلم است.

ارد زند در پایان به این موضوع اشاره داشت که: باید ضائقه ببینده را ارتقا داد و نباید بگذاریم ضائقه آن ها درجا بزند و یا با فیلم های خنثی خرسند شود .فیلم های خنثی برای ضائقه مخاطب خطرناک است باید فکر مخاطب را رشد داد و آن را به چالش کشید./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار