کاربری لیزر در فیزيوتراپی برای تسکین دردها و التیام دردها و کاهش التهاب است.

نورالدین کریمی، نائب رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران و دبیر سمینار تخصصی فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه استفاده از لیزر که تکنولوژی روز است برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و کاربری آن در فیزیوتراپی برای تسکین و التیام دردها و کاهش التهاب آن است.

دبیر سمینار تخصصی فیزیوتراپی گفت: لیزردرمانی برای تمام دردهای عضلانی و اسکلتی و مفصلی و آسیب های ورزشی و شغلی کاربرد دارد.

وی گفت: لیزر به طور مستقیم با متوقف کردن فرآیند التهاب (کاهش پروستوگلیدین نوع 2 باعث مهار پروسه یا فرآیند التهاب می شود و بدین ترتیب از تشدید آسیب های وارده جلوگیری می کند و با افزایش ترشح کلاژن ها اعم از نوع 1 و 2 باعث بهبود سریعتر آسیب های بافتی و همین طور بهبود کیفیت بافت های در حال ترمیم می شود.

*مصادیق کاربرد لیزر

کریمی بیان کرد: مصادیق کاربرد لیزر در آرتروز مفاصل، کشیدگی و پارگی، التهاب تاندون ها و عضلات لیگامان ها و کپسول های مفصلی است. در نقاط دردناک عضلانی به علت مرگ نقطه ای، بافت عضله می شود، لیزر کاربرد مفیدی دارد و به واسطه ترشح مواد موضعی به وسیله لیزر برای کاهش عموم دردهای بدن حتی سردردهای با فشار گردنی مناسب است.

*خطر استفاده از لیزر در فیزیوتراپی

دبیر سمینار تخصصی فیزیوتراپی اظهار داشت: تنها خطر استفاده از لیزر در فیزیوتراپی احتمال آسیب رسیدن به چشم است که برای پیشگیری از این آسیب هم مریض و هم فیزیوتراپ باید از عینک های مخصوص لیزر استفاده کرد غیر از این آسیب لیزر هیچ مضررات دیگری ندارد.

*مگنت، درمانی برای دردهای آرتروزی خانم ها

کریمی اشاره کرد: در مورد نحوه استفاده از مگنت برای درمان دردهای آرتروزی و افزایش سفتی استخوان است ،وسیله مناسبی برای درمان دردهای مفاصلی به خصوص در خانم ها است چون در ایران بیشتر خانم ها دارای استخوان های پوک هستند و یکی از روش های نوین در درمان دردها در فیزیوتراپی است و در کشور به طور گسترده از این دستگاه استفاده می کنند.

*یک نگاه مهم در فیزیوتراپی، درمان علتی دردهاست

دبیر سمینار تخصصی فیزیوتراپی توصیه کرد: یک نگاه مهم در فیزیوتراپی درمان علتی دردها است، در این راستا درمان های دستی و تمرین درمانی و آموزش های لازم برای حذف فاکتورهای آسیب رسان و یا تداوم بخش از نکات مهمی است که باید به آن توجه بسیار شود.

کریمی یادآور شد: فیزیوتراپ با ارزشیابی دقیق صرف نظر از شکایت بیمار علت مشکل یا آسیب وارده را شناسایی کند و با روش های مقتضي خود علت را برطرف کند و عوامل تداوم بخش یا تشدید کننده آسیب را از محیط بیمار دور کند تا فرد ضمن بهبودی، مجدداً دچار آسیب نشود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار