یک جراح و متخصص زنان و زایمان گفت : سن برخی از سرطانها از جمله سرطان سینه در زنان کشورمان نسبت به کشورهای دیگر کاهش داشته است.

دکتر ربابه طاهری پناه جراح و متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه شیوع سرطانها در دنیا و ایران افزایش داشته است گفت : سن برخی از سرطانها از جمله سرطان سینه در خانمهای کشور نسبت به کشورهای دیگر روند کاهشی داشته است .

وی با بیان اینکه بسیاری از بدخیمی ها مانند سرطان خونو لنفوم و حتی در موارد خوش خیم نیاز شیمی درمانی و رادیوتراپی با کاهش واضح ذخیره تخمدانی در خانمها و اقایان همراه است افزود: برخلاف آقایان که اسپرم بطور مداوم وهر 74 روز تشکیل می شود، تشکیل نطفه و تخمک محدود و فقط در زمان جنینی رخ میدهد که بتدریج با افزایش سن از تعداد آنها کاسته میشود ، لذا درمانهای فوق با کاهش ذخیره تخمدان و یائسگی زودرس همراه می شود که مشکل عمده ای در زنان است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد : پیشرفتهای چشمگیر در علم ناباروری و IVF منجر به اقدامات درمانی مختلف برای حفظ تخمک ، جنین ، اسپرم شده که در این عرصه تهیه و جمع آوری تخمک بسیار سخت تر از تهیه اسپرم است زیرا همیشه حتی پس از دو تا سه روز بدون نیاز به داروهای محرک می توان تعداد بسیار زیادی اسپرم از آقایان بدست آورده و آنها را منجمد کرد ولی برای بدست آوردن تخمک لازم است حداقل 10-20 روز پس از تحریک تخمک کذاری اقدام به جمع آوری با عمل جراحی و زیر بیهوشی نمود.

وی با اشاره به اینکه تعداد تخمک بدست آمده بسیار معدود و حدود 10-15 تا بیشتر نخواهد بود افزود: در بسیاری ازموارد ، بدخیمی های تناسلی زنان که وابسته به هورمون می باشند ایجاد شراایط هیپراستروژنمیک بدنبال تحریک تخمدان، موجب پیشرفت ضایعه و رشد سلولهای سرطانی شود که به همین دلیل برای حفظ باروری و قدرت باروری بیماران نیاز به مشاوره کامل با بیمار و عوارض متعاقب آن است .

وی با بیان اینکه در آقایان بهترین و ساده ترین راه ، جمع آوری اسپرم و انجماد آنها تا زمان مورد نیاز است یادآور شد : در کودکان بهتر است تا حد ممکن از رسیدن اشعه به غدد جنسی پرهیز شده و همچنین با تجویز آگونیست GNRH خونرسانی به غدد و تاثیر داروها را سلولها جنسی کاهش داد و در واقع سلولهای جنسی را به حالت خفته نگاه داشت.

این فلو شیپ ناباروری بیان داشت : در زنان روش های مختلف شامل تحریک تخمک گذاری و جمع آوری تخمکها و سپس تشکیل جنین در زنان متاهل و انجماد خود تخمک در زنان مجرد بوده و یک روش دیگر برداشتن بافت تخمدان و انجماد آن است که پس از برطرف شدن مشکل بیمار و درمان کافی، می توان مجدداً بافت تخمدان را به بدن فرد پیوند کرده و با تحریک تخمک گذاری تخمک را بدست آورد و حاملگی رخ دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در موارد ی که منجر به برداشتن تخمدانها می شود می توان بعدها جنین های آماده را به داخل رحم منتقل و بارروی موفق داشته و نیز از دیگر اقدامات جراحی جابجایی تخمدان از محل طبیعی خود به منظور حفاظت از آنها و عدم رسیدن اشعه به آن می باشد ./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار