مديرعامل سازمان انتقال خون ايران، استقرار سامانه هموويژيلانس (طرح مراقبت از خون) در بيمارستان‌هاي كشور را در كاهش آمار دورريز خون بسيار موثر دانست.

 

به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان انتقال خون ايرا دكتر غلامرضا توگه با بيان اين ‌كه طرح هموويژيلانس، طرح مراقبت از خون است، اظهار كرد: سازمان انتقال خون تنها مرجع تهيه و ارائه خون سالم و كافي بوده وموظف است از ابتداي پروسه خونگيري تا فرآوري، آماده سازي، انتقال به مراكز درماني، نگهداري و در نهايت وارد شدن خون و فرآورده‌هاي مشتق از آن به رگ بيمار، مراقبت‌هاي لازم را انجام دهد و حتي پس از آن نيز بر پيشامدهاي احتمالي ناشي از عوارض تزريق خون نظارت داشته باشد.

وي ادامه داد: سازمان انتقال خون طي سال‌هاي گذشته بسياري از حلقه‌هاي زنجيره «مراقبت از خون» را به خوبي بررسي وارتقاء داده است به گونه‌اي كه اكنون كيفيت انجام اين خدمات مطابق با استانداردهاي بين‌المللي است.

دكتر توگه با اشاره به اين كه از جايگاه شاخصي در زمينه انجام اين خدمات در منطقه برخوردارهستيم، اظهار كرد: با اين حال برخي از حلقه‌هاي اين زنجيره مغفول مانده‌اند. يك علت آن اين بود كه پس از خارج شدن خون از پايگاه‌ها، ‌نگهداري، انجام آزمايشات سازگاري، تزريق خون و انتقال آن به مراكز درماني محول مي‌شود.

مديرعامل سازمان انتقال خون با بيان اين ‌كه پس از مصوبه سال 1380، تاسيس بانك‌هاي خون و آيين نامه اجرايي بانك‌هاي خون در مراكز اجرايي، اين مسئله تا حدودي سر و سامان يافت اما كافي نبود، افزود: به دنبال آن در مصوبه شوراي عالي انتقال خون در سال 86 و سپس در جلسه شوراي عالي در سال 87، سازمان موظف شد به حلقه‌هاي انتهايي تهيه و انتقال خون سالم، توجه و مواردي نظير نقل وانتقال، نگهداري، انجام آزمايشات سازگاري و نظارت بر تزريق خون و فرآورده‌هاي مشتق از آن را نيز پيگيري نمايد و در راستاي ارتقاي خدمات قابل ارائه اقدام كند.

دكتر توگه با اشاره به اين‌ كه در حال حاضر سيستم هموويژيلانس در 17 بيمارستان استان تهران و نزديك به 50 بيمارستان در سراسر كشور استقرار يافته است، اظهار كرد: مراقبت‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم نيز در حال اجراست.

مديرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: اميد است با توجه ويژه وزارت بهداشت به بحث هموويژلانس تا انتهاي سال 91، تمام بيمارستان‌هاي كشور به استانداردهاي لازم در راستاي استقرار كامل سامانه مراقبت از خون دست يابند.

وي استقرار سامانه مراقبت از خون در كشور را در كاهش آمار دور ريز خون بسيار موثر دانست و گفت: هدف از دو بخش اساسي در اين طرح كه نخست انديكاسيون مورد نياز يا تجويز و تزريق به جاي خون و ديگري انجام آزمايش‌هاي مناسب سازگاري پيش از تجويز خون است، كاهش دور ريز و اتلاف خون خواهد بود.

ذخيره بانك خون بند ناف براي پيوستن به بانك جهاني به حد كافي نرسيده است

مديرعامل سازمان انتقال خون در ادامه درباره پيوستن بانك خون بند ناف ايران به بانك جهاني، گفت: ذخيره بانك براي پيوستن ايران به بانك جهاني خون بند ناف به حد كافي نرسيده است و هنوز به اهدافي كه در نظر داشتيم نرسيده‌ايم.

وي اضافه كرد: البته تنها از طريق رساندن ذخيره بانك به حد لازم نمي‌توان به بانك جهاني ‌پيوست، بلكه احراز شرايط ديگري از جمله تاييد مركز از لحاظ نظارت خارجي، اهداي خون بند ناف به نيازمندان و پيوند موفقيت آميز آن نيز لازمه پيوستن به بانك جهاني است.

وي گفت: در تلاش هستيم شرايطي را فراهم كنيم كه يك بانك خون بند ناف قابل قبول و درحد استانداردهاي بين‌المللي داشته باشيم.

25 درصد نيازمندان به پيوند مغز استخوان داراي خويشاوند مناسب براي اين كار هستند

مديرعامل سازمان انتقال خون با بيان اين ‌كه تعامل با ساير كشورهاي عضو بانك جهاني، دريافت و يا ارائه خون بند ناف براي پيوند از جمله مزاياي پيوسته به بانك جهاني است، اظهار كرد: حداكثر 25 درصد نيازمندان به پيوند مغز استخوان داراي خويشاوند مناسب براي اين كار هستند و 75 درصد نيازمندان بايد اين نياز را از طريق افراد غيرخويشاوند دريافت و برطرف كنند.

وي افزود: با توجه به اثربخشي خوب و كاهش عوارض، پيوند خون بند ناف در دنيا نسبت به پيوند كلاسيك مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين از آنجايي كه براي هر يك نفر ممكن است تعداد محدودي دهنده مناسب پيدا شود، به هر ميزان كه دسترسي ما به بانك‌ها بيشتر باشد امكان اين‌ كه دهنده مناسبي براي يك نيازمند پيدا كنيم، بيشتر مي‌شود./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار