عدم تحرک باعث خشک و سفت شدن ستون فقرات و نتیجه آن پارگی دیسک و کمردردهای مزمن است.

محمدرضا نوربخش، متخصص فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم امروز با آن مواجه هستند کمردردها هستند که دیسک کمر یکی از شایع ترین دلیل کمردردها است.

وی گفت: علت به وجود آمدن دیسک کمر بسیار زیاد است که علاوه بر عوامل فیزیکی می توان به عوامل روحی، اجتماعی و در نتیجه نحوه زندگی افراد اشاره کرد که با پیشرفت و صنعتی شدن به خصوص در کشور ما و با وجود عدم تحرک و فعالیت، روز به روز بیشتر می شود.

نوربخش گفت: از دلایل دیگر پارگی دیسک کمر می توان به برداشتن جسم سنگین به شیوه نادرست، آوردن شکم، صاف بودن کف پا، تصادفات و عدم جابجایی مناسب است.

استخوان های ستون فقرات به دلیل عدم تحرک و فعالیت خشک و سفت شدن و نرمی کافی را ندارد و باعث ضعف دیواره دیسک و در نتیجه پارگی و دردهای مزمن می شود.

وی بیان کرد: برای درمان دیسک اول باید مطمئن شد که واقعاً پارگی دیسک اتفاق افتاده چون بسیاری از کمردردها به علل مختلف است و عدم تشخیص مناسب درمان را به تأخیر می اندازد درمان کمر دردها هزینه های زیادی را برای افراد ایجاد می کند علاوه بر هزینه باعث افسردگی و عدم کارایی فرد و در مراحل بعدی از دست دادن کار فرد می شود.

وی تأکید کرد: برای حل مشکل دیسک کمر درمان جراحی وجود دارد که جراچی نتیجه سریع دارد و درد درمان می شود ولی در دراز مدت دوباره درد برمی گردد و درمان غیر جراحی که دیر جواب می دهد و در دراز مدت باعث بهبود می شود ولی اگر هر 2 راه حل نتیجه دهد و بازهم فرد به همان نحوه زندگی قبلی خود اداکه دهد احتمال بازگشت و پارگی مجدد دیسک وجود دارد.

وی توصیه کرد: در درمان کمردردها همکاری جراح و فیزیوتراپ در راستای هم و با همکاری هم صورت می گیرد که فرد بعد از عمل جراحی با تجویز پزشک و جراح به فیزوتراپ مراجعه کند و مراحل درمان بعد از عمل را بهتر پیگیری کند و سریع تر بافت های جراحی شده ترمیم شوند و فرد به زندگی عادی خود برگردد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار