از ساخت نخستين فيلم کارتوني در سال 1937، مخاطبان سينما همواره به عمق پيام هاي سياسي اين کارتون ها آگاهي داشتند به عبارت ديگر برخي از انيميشن ها و کاتون هاي هاليوودي علي رغم جنبه سرگرمي، به گونه در خدمت اهداف سياسي دولت ها بوده است. آنها تريبوني بي خطرتر از هاليوود و مخصوصا دنياي انيميشن نيافتند، چرا که در کنار شستشوي مغزي مخاطبان که اکثر آنها کودکان بودند راهي براي تبليغات خواسته هاي خود يافته اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، در اينجا به 11 انيميشن زيبا و پرفروش که در خدمت مواضع سياسي ساخته شده اند اشاره مي کنيم:


1. غول آهني (1999)


در غول آهني شخصيت اصلي داستان "هوگارت هوگز" جوان با روباتي که سفينه اش از فضا به زمين سقوط کرده آشنا مي شود، روبات از نوع موجودات ماوراء فضايي بود که به صلح معتقد است.

در اين ميان يک مأمور دولتي آمريکا علي رغم بي خطر بودن روبات سعي در نابودي آن دارد و دراين راه حتي از کشتن انسان هاي بيگناه ابايي ندارد اين انيميشن کودکان بسيار مورد توجه کودکان قرار گرفت. اين در حالي بود که بيشتر از کودکان، مقامات سياسي توانستند با القاء اين عقيده که راه فراري از تسليحات قدرتمند نيست، به هدف خود برسند.

به گونه اي که سلاح قدرتمند تري داشته باشد و قدرت بيشتري داشته و مي تواند زورگويي کند. همانطور که مي بينيم، اين فيلم علاوه بر ايجاد حس قدرت احتمال وقوع چنين خطراتي را براي مخاطب ملموس مي کند و اينکه هر قدر اين سلاح ها براي ما خوب باشد مي تواند عليه خودمان و از سوي قدرت ديگري به کار برده شود.


2. در جستجوي نمو (2003)


اين انيميشن به نزاعي ميان دو گروه محافظه کار و ليبرال تبديل شده بود به عقيده گروه ليبرال اين انيميشن تنها يک پيام داشت و اينکه حيوانات خوب هستند و انسان ها بد.

در اين فيلم انسان هاي به ظاهر آرام تعدادي ماهي زينتي را براي کودکان شکار مي کنند. به عقيده ليبرالهاي آمريکا، اين انسان هاي آرام همان محافظه کاران هستند که در ظاهري آرام و مردمي به عموم حکومت مي کنند و آنها را در راستاي اهداف خود حرکت مي دهند.

اين محافظه کاران هستند که ماهيها(آدم ها) را در ماهيتابه سياسي خود سرخ مي کنند.


3. شگفت انگيزان(2004)


خانواده شگفت انگيزان در يکي از عمليات هاي خود عليه نيروهاي بيگانه، به دليل خسارات بالاي شهري مواخذه و قدرت شگفت انگيزي خود را از دست مي دهند.

پيام سياسي اين انيميشن آن است که يک شخص يا گروه هرچند به نفع مردم و دولت عمل کنند، ولي درصورت شکستن قوانين حتي به صورت ناخودآگاه و به سود مردم و دولت، بايد مجازات شوند.

به عبارت ديگر يک قهرمان تا زماني قهرمان است که ضرري به حکومت حتي حكومت ديكتاتوري وارد نکند.


4. عصر يخبندان (2006)
ذوب يخ ها و نابودي حيواناتي همچون ماموت ها، ببرهاي دندان خنجري و تنبل ها کودکان را درباره بحران گرم شدن کره زمين متقاعد مي کند و اينکه ذوب يخ ها و گرم شدن زمين مي تواند به گونه مرگ انسان ها را نيز منجر شود.

البته در اين فيلم مشخص نشده چه کساني مقصرهاي اصلي در ايجاد چنين بحراني در کره زمين هستند به گونه اي که قسمت هاي بعدي اين انيميشن نتوانست قدرت هاي بزرگ را از عامل اين فاجعه تبرئه کند.


5. پاهاي شاد (2006)


گروهي از پنگوئن هاي قطب جنوب در اعتراض به صيد بي رويه ماهيها توسط انسان و کاهش غذاي پنگوئن ها با رقص پا درصدد آگاه کردن انسان ها مي باشند. درحالي که دانشمندان مشغول علت يابي رقص پاي پنگوئن ها هستند، صيد بي رويه ماهي موجب نابودي نسل پنگوئن ها مي شود.

به عبارت ديگر حکايت دلسوزي انسان ها براي محيط زيست با نابودي ان همراه است. به گونه اي که جورج ميلر کارگردان اين انيميشن در گفتگو با وال استريت ژورنال گفت: مانور دانشمندان در قطب ها موجب شده اين طبيعت همانند يک فناوري در معدن زغال سنگ جان خود را فداي همين انسان ها کند.


6. وال اي


اين فيلم جريان روباتي کوچک است که در سال 2805 زماني که کره زمين به سياره اي طرد شده تبديل شده است، زندگي مي کند.در اين انيميشن سياره زمين به يک سطل زباله روبات ها تبديل شده است.

برخي از گروه هاي محافظه کار با تقدير از اين انيميشن به سياست هاي ليبرالها درامور جهاني سازي حمله کرده و سياست هاي آينده آنها را بي تأثير در نابودي زمين ندانسته اند. در اين فيلم استفاده نادرست از منابع زمين و تمام شدن آن علت نابودي کره زمين اعلام شده است که بسياري از ليبرال ها اين روند را پيش گرفته اند.


7. ماشين‌ها 2


در اين انيميشن پرفروش استوديوي پيکسار به جايگزيني سوخت هاي غيرفسيلي براي اتومبيل ها نيز مي پردازند به گونه اي که نقش اصلي داستان با جايگزين کردن سوخت هاي جانبي با نقش منفي که همچنان از سوخت هاي فسيلي استفاده مي کند در نزاع است.

البته اين فيلم نااميدي کامل براي محافظه کاران بود به گونه اي که "جان لستر" در مصاحبه با وال استريت ژورنال گفت: درصورتي که منابع عظيم سوخت فسيلي وجود داشته باشد چه نيازي به سوخت هاي جايگزين است. به عبارت ديگر وي به گونه با تاراج منابع نفتي خاورميانه توسط قدرت هاي بزرگ و براي بهترين ها موافق است.


8. آسترو بوي (2009)


اين انيميشن به گونه اي احيا کننده نظريه مارکسيسم است؛ جايي که انقلاب روبات ها موجب تأسيس جامعه کلاسيک و مورد نظر محافظه کاران مي شود که همه به گونه اي فانتزي و خيالي وظايف و درآمد يکسان برخوردار مي شوند.


9.جنگ ترا (2009)


در اين انيميشن موجودات فضايي بد و انسان ها خوب معرفي مي شوند. موجودات فضايي علي رغم عدم آگاهي انسان ها مي توانند موجب نابودي زمين شوند ولي اين انسان ها هستند که به ظاهر زمين را حفظ مي کنند.

دريغ از آنکه خود انسان ها نابود کننده اصلي زمين مي باشند. همچنين از انسان ها به عنوان موجودات صلح طلب و موجودات فضايي جنگ طلب ياد مي شود بدون توجه به آنکه انسان ها با راه انداختن جنگ هم صلح و هم زمين را نابود مي سازند.


10. پاهاي شاد 2 (2011)


در اين قسمت از انيميشن پاهاي شاد، بار ديگر به دخالت انسان ها در نابودي قطب پرداخته مي شود؛ جايي که آلودگي جو و گرماي کره زمين موجب نابودي قطب ها و نابودي نسل خرس هاي قطبي مي شود.


11. ماپت ها (2011)


انيميشن ماپت ها به گونه اي تفاوت طبقاتي جامعه را به تصوير مي کشد. اين انيميشن کودکان را وادار به قضاوت درباره تفاوت طبقاتي در جامعه مي کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار