عضو مرکز تحقیقات بیماریهای دهان، فک و صورت استعمال دخانیات را مهمترین عامل ابتلاء به سرطان حفره دهان عنوان کرد .

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا ، دکتر آتس سا پاک فطرت با اشاره به اینکه 5 درصد از سرطانهای شایع در ناحیه سر و گردن رخ می دهد که تقریبا نیمی از این موارد در حفره دهان است اظهار داشت : سیگار ، تنباکو و قلیان به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و سمی مختلف عاملی مهم در بروز سرطان حفره دهان به شمار می رود .

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بهداشت، سرطان دهان در بین انواع سرطان در استان خراسان در زنان و در استان سیستان و بلوچستان در مردان و زنان جزء ده سرطان شایع می باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف الکل، نور خورشید (در مورد سرطان لب)، و برخی ویروس ها و شیوه نادرست زندگی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان حفره دهان برشمرد وگفت: هرچند نقش عوامل تغذیه ای مانند کمبود ویتامین A در ایجاد سرطان دهان اثبات شده است اما اثر سایر عوامل تغذیه ای نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

دکتر آتس سا پاک فطرت زیر بنای کنترل این نوع سرطان را ارتقای آگاهی مردم و کنترل استعمال دخانیات عنوان کرد و افزود:بر اساس آخرین پژوهش های انجام شده اغلب مردم آگاهی بسیار اندکی از علل سرطان دهان و نمای بالینی آن دارند و این باعث می شود که کنترل این نوع سرطان و تشخیص آن در مراحل اولیه در ایران و اغلب کشورها توام با مشکلاتی باشد.

وی همچنین افزود بر اساس آخرین آمار در خراسان 14 درصد مردان و 5 درصد زنان در گروه سنی 15 تا 64 سال در حال حاضر سیگار مصرف می کنند و در ایران این آمار 25 تا 27 درصد مردان و 4 درصد زنان را تشکیل می دهد که متاسفانه در برخی نواحی ایران از جمله خراسان علاوه بر مصرف سیگار اشکال دیگر استعمال دخانیات مثل مصرف تنباکو غیر تدخینی (ناس) و قلیان نیز رواج دارد که جزء عوامل خطر مهم سرطان دهان می باشند و اطلاع مردم از این ارتباط بسیار اندک می باشد.

عضو مرکز تحقیقات بیماریهای دهان فک و صورت خاطر نشان کرد در حال حاضر و در طرحی وسیع با همکاری بهداشت استان و مرکز تحقیقات بیماری های دهان و فک و صورت اطلاع رسانی در مقیاس وسیع و غربالگری افراد پرخطر آغاز شده است که امید است این گام اولیه بتواند در پیشگیری این نوع سرطان بیش از پیش مثمر ثمر باشد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.