در حاشیه سومین همایش سالیانه سندرم داون عنوان شد؛

اختلالات ارتوپدیک در کودکان مبتلا به سندرم داون را جدی بگیرید

اختلالات سیستم عضلانی در کودکان سندرم داون موجب ایجاد مشکلات حرکتی و آسیب به ستون فقرات آنها شده که در صورت عدم تشخیص زودرس در برخی موارد حتی خطر مرگ بیمار را به دنبال دارد.

دکتر روشنک وامقی، متخصص بیماری های کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت : در کنار مشکلات فیزیکی که کودکان سندروم داون با آن مواجه هستند، اختلالات ارتوپدیک یا عضلانی-اسکلتی از اختلالات نسبتا شایع در این گروه است.

وی ادامه داد: کودکان سندروم داون ممکن است طیف وسیعی از مشکلات ارتوپدیک را تجربه کنند که معمولاً ناشی از وجود دو اشکال زیربنایی در سیستم عضلانی-اسکلتی آنها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد : وجود لیگامانها یا رباطهای سست تر از معمول در مفاصل کودکان سندرم داون که هیپرموبیلیتی یا پرتحرکی مفاصل را به دنبال دارد و نیز هیپوتونی یا قوام شل عضلانی مهمترین علل اختلالات ارتوپدیک در این گروه از کودکان است.

وامقی افزود : اسکولیوز، بی ثباتی و در رفتگی نسبی یا کامل مفاصل بخصوص مفصل ران و کشکک زانو، ضعف مفاصل مچ پا، صافی کف پا و هالوکس والگوس شدید از جمله اختلالات شایع سیستم عضلانی –اسکلتی در کودکان سندرم داون است.

این متخصص ضعف و بی ثباتی در مفاصل آتلانتو-اگزیال ستون فقرات گردنی را یکی از مهمترین اختلالات ارتوپدیک در کودکان سندرم داون برشمرد و گفت : با توجه به خطر بالقوه ای که این اختلال برای ایجاد صدمه و آسیب به ستون فقرات گردنی در زمان دررفتگی مفصلی و ایجاد کوادری پلژی یا فلج چهار اندام و حتی مرگ دارد، ضرورتی است که بیماری در حدود سنین چهار تا شش سالگی به موقع تشخیص داده شده و از آن مراقبت کامل شود.

وی یادآور شد : اختلالات ارتوپدیک در میان مدت موجب اشکالاتی در حرکت و راه رفتن افراد سندروم داون شده و در درازمدت ممکن است باعث ایجاد آرتریت یا التهاب مفصلی در مفاصل اندام تحتانی گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود : از جمله مشکلات حرکتی کودکان سندروم داون می توان به طولانی تر بودن زمانهای عمل یا عکس العملهای حرکتی، کاهش سرعت راه رفتن و کوتاه تر بودن طول گامها، اختلال در حفظ تعادل و حفظ وضعیت بدن، و نیز اشکالاتی در کنترل و هماهنگی بین عضلات متقابل اشاره کرد که در مجموع برچسب "دست و پا چلفتگی" را برای آنها توسط والدین و اطرافیان به همراه دارد.

وامقی خاطرنشان کرد : برخی از اختلالات ارتوپدیک کودکان سندرم داون با درمانهای توانبخشی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی از دوران کودکی قابل کنترل بوده و برخی دیگر نیاز به درمانهای جراحی دارند./عط

 

** براي مطرح کردن سوالات پزشکي خود اينجا را کليک کنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلام وقتتون به خیر من دخترم ۲۹ سالشه و هر روز رقص و ورزش میکنه امروز صیح بیدار شده اصلا نمیتونه پاشو بزاره زمین لطفا منو راهنمیی بفرمایید ممنونم بسیار زیاد
۱۱:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام و وقتتن به خیر من دخترم ۲۹ سالشه هرروز ورزش و رقص میکنه امروز نمیتونه پاشو زمین بزاره. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید یه کم ورم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام.ما یه جوان با سندرم داون داریم که هر جند وقت یکبار، یکی از پاهاش بشدت ورم میکنه طوری که قادر به راه رفتن نیست. هیچ دارو یا فیزیوتراپی هم براش ندادن.پیشنهادتون چیه که حداقل پیشگیری کنیم ازین مشکل.ممنون اگه راهنمایی کنید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
زهرا
۱۲:۱۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
سلام من دخترم یک سالشه راه نمیرود ایا ببرم فیزیوتراپی .کمکی میکنه و بی خطر است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
زهرا
۱۲:۱۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۷
سلام من دخترم یک سالشه راه نمیرود ایا ببرم فیزیوتراپی .کمکی میکنه و بی خطر است