تئاتر در هفته گذشته مانند تمامي هفته ها جوي نه چندان آرام و به همراه اتفاقات متعدد و متنوع را پشت سرگذاشت اما شكايات كارگردانان خانه تئاتر بصورت بسيار جدي در كنار تصميمات جديد شوراي سياست گذاري جشنواره فجر، رويدادهاي جذاب هفته پيش است.

باشگاه خبرنگاران، هر هفته با نزديكتر شدن به سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر و اخبار و رويدادهايي كه هر لحظه از افراد و مكان هاي مختلف به گوشمان مي رسد درمي يابيم كه امسال جشنواره تئاتر فجر قصد دارد اتفاقات نو و جديدي را رقم بزند اما اين مسئله كه تا چه حد رضايت شركت كنندگان و هنرمندان را جلب كند هنوز مشخص نيست.

شروع هفته گذشته خود آغازي طوفاني نه تنها براي كل هفته بلكه براي جريان و روند هميشگي تئاتر به حساب مي آيد.

شكايات كانون كارگردانان خانه تئاتر در روز شنبه مبني بر توقيف نمايش هاي مجوزدار و اينكه دليلي براي اين مسائل وجود ندارد بسيار بحث برانگيز بود.

اعضاي اين كانون متفق القول بر اين عقيده بودند كه هيچ گونه جوابي براي اين اقدامات از سوي شوراي نظارت و ارزشيابي و مركز هنرهاي نمايشي وجود ندارد و آن ها بر نمايش هاي توقيف شده ايراداتي وارد آوردند كه در نبردهاي مصوبه صدور پروانه نمايش ها وجود نداشته است.

كانون كارگردانان خانه تئاتر به نمايندگي از ساير كارگردانان خواستار تحقق قرار ملاقات خودشان با معاونت هنري شدند تا مسائلي را از جمله علل توقيف نمايش ها و اصلاح قرارداد تيپ مطرح كنند.

بايد گفت، دل كارگردانان حاضر در اين جلسه بسيار پر بود و به نوعي بي پروايي درد و دلهايشان با هميشه فرق داشت.

نمايش "خشكسالي و دروغ" به كارگرداني محمد يعقوبي كه به مدت يك هفته به دلايلي چون لحاظ برخي اصطلاحات تعطيل و متوقف شده بود از يكشنبه 4 دي كار خود را آغاز كرد و به اجراي خود ادامه داد اما محمد يعقوبي مي گويد به دلايلي نامشخص اجازه 2 اجرايي شدن را به ما نمي دهند.

در ميان اين اتفاقات دومين سوگواره آيين هاي عاشورايي در هفته گذشته در حال برگزاري بود كه سه شنبه 6 دي به كار خود پايان داد.

در مراسم اختتاحيه روز 6 دي اين سوگواره كه در خانه هنرمندان برگزار شد مجيد سرسنگي به اهميت تئاتر دانشگاهي و حرفه اي بودن هنرمندان جوان تاكيد كرد و در انتهاي مراسم از گروه ها و هنرمندان شركت كننده تقدير شد و جوايزي به آن ها اهدا گرديد.

نمايش "ننه دلاور و فرزندانش" به كارگرداني افشين زماني نيز از چهارشنبه 7 دي اجراي خود را در سالن اصلي تالار محراب آغاز كرد، اين نمايش كه نوشته برترلت برشت است توسط كارگردان مورد بازنويسي قرار گرفته و در 4 صحنه اجرا مي شود.

نمايش"كليد" نيز به كارگرداني محمدرضا مداحيان از سه شنبه 6 دي اجراي خود را در تالار وحدت آغاز كرد، در اين نمايش قاسم زارع پس از 10 سال دوري از صحنه تئاتر حضور دارد.

از مهمترين اتفاقاتي كه در هفته گذشته رخ داد برگزاري جلسه شوراي سياستگذاري جشنواره سي ام فجر با وزير ارشاد بود.

در اين جلسه و طبق گفته وزير ارشاد معاون هنري و دبير جشنواره بر انقلابي شدن موضوعات محتواي نمايش هاي شركت كننده در جشنواره و در آينده اي نزديك تاكيد شد.

طبق طرحي كه در اين جلسه مطرح شد قرار شده تا جشنواره فجر همانگونه كه از نامش پيداست متجلي مفاهيم انقلابي باشد و جشنواره اي با نام تئاتر بين المللي تهران در شهريور ماه هر سال با موضوعات مختلف برگزار شود.

معاون هنري وزير ارشاد معتقد است اين طرح در سال 92 اجرايي مي شود.

در اين جلسه ايرج راد مشكل بيمه هنرمندان كه از بحث هاي مطروحه هميشگي است را بيان كرد و وعده هايي در اين زمينه از سوي معاونت داده شد.

مدت هاي زيادي است كه قرار است بيمارستاني براي هنرمندان از سوي وزارت ارشاد ساخته شود كه به نوعي تضميني براي دوران كهولتشان و يا بيماري هايشان باشد اما هنوز خبري از ساخت آن نيست.

سومين بازار تئاتر سي امين جشنواره تئاتر فجر امسال به نوعي متفاوت برگزار مي شود.

محل اين بازار كه تالار وحدت است مانند دوره گذشته از غرفه هاي ثابت برخوردار نيست و هنرمندان شركت كننده در طول برگزاري بازار در زمان هاي مشخص شده به تالار مراجعه مي كنند.

بازاريابان بين المللي كمپاني هاي تئاتر در اين بازار حضور خواهند داشت.

در پايان هفته گذشته از پوستر سي امين جشنواره تئاتر فجر رونمايي شد؛ اين پوستر كه توسط محمد جهاني مقدم و بر اساس صورتك هاي سفالي استاد مهدي حيدري طراحي شده است به سبك پست مدرنيست نوعي حضور در صحنه تئاتر را براي مخاطب تداعي مي كند، اين در حالي است كه حجمي بودن آن باعث بازخواني ديگري از زواياي هنري مي شود.

صورتك هاي اين اثر گويي تماشاگراني هستند كه به مخاطبان خود مي نگرند و رفتار و زندگي آن ها را نظاره نشسته اند./ي2

يادداشت از شيوا حميدخاني.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.