افغانها بر محاکمه نظاميان آمريکايي که به قرآن اهانت کرده اند، تاکيد دارند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، تحقيقات جداگانه اي درباره اقدام نظاميان آمريکايي در سوزاندن قران کريم در پايگاه هوايي بگرام افغانستان ادامه دارد. يکي از اين تحقيقات را مقامات دولت و مجلس افغانستان انجام مي دهد و تحقيق ديگر زيرنظر نظاميان آمريکايي است.

نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد پنج نظامي آمريکايي در هتک حرمت به اين کتاب مقدس نقش داشته اند.

کميته تحقيق کننده افغانستان اعلام کرد هتک حرمت نظاميان آمريکايي به قرآن کريم تعمدي بوده اما کميته آمريکايي تاکيد دارد اين کار به هيچ وجه تعمدي نبوده است. مقامات افغانستان تاکيد دارند نظاميان آمريکايي که دراين هتک حرمت به قران دست داشته اند بايد به سرعت به صورت علني محاکمه شوند.

آنها مي گويند محاکمه نظامي اين افراد در ارتش آمريکا يا مجازات اعمالي از اين طريق به هيچ وجه براي مردم افغانستان قابل قبول نيست. شماري از اعضاي کميته افغان تحقيق کننده در اين خصوص که از مقامات بلندپايه دولتي هستند تاکيد دارند هرگونه تاخير در مجازات نظامي مقصر در اين ماجرا سبب خواهد شد خشونتها و درنتيجه کشته هاي بيشتري در افغانستان بروز کند. اما مقامات آمريکايي تاکيد دارند اين نظاميان آمريکايي در دادگاههاي خود آمريکا محاکمه خواهند شد.

وي  افزود: مردم افغانستان هنوز به شدت از اين اقدام نظاميان آمريکايي در سوزاندن قرآن کريم خشمگين هستند.

کميته تحقيق کننده افغان اعلام کرد در اين ماجرا حدود 400 جلد قران کريم به دست نظاميان آمريکايي سوزانده شد. حقوقدانهاي افغان تاکيد دارند سوزاندن قران در اين کشور جرم است و مشمول مجازات سنگين است. براساس قوانين افغانستان ، افرادي که به ارزشهاي اسلامي با چنين اقداماتي هتک حرمت کنند، به حبس ابد محکوم مي شوند. حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا فرماندهان نظامي آمريکادر افغانستان اجازه خواهند داد اين نظاميان در افغانستان محاکمه و مجازات شوند يا خير.اين اقدام اخير نظاميان آمريکا سبب شده است احساسات ضدآمريکايي در افغانستان به شدت رشد کند و مخالفتها با حضور نظاميان خارجي در اين کشور بسيار افزايش يابد. مردم افغانستان تاکيد دارند اگر نظاميان خارجي بارديگر به مقدسات اسلامي هتک حرمت کنند شمار بيشتري از نظاميان خارجي هدف قرار خواهند گرفت و کشته خواهند شد.

تاکنون شش نظامي آمريکايي در تظاهرات برضد امريکا در افغانستان کشته شده اند. بسياري از اين نظاميان  به دست نظاميان افغان کشته شده اند. همه اين افراد به علت ماجراي اهانت به قران کشته شده اند.

سوزاندن قران سبب شده است چالشهاي پيش روي آمريکا در افغانستان افزايش يابد. به نظر مي رسد مشکلات بسيار بيشتري در افغانستان در انتظار آمريکاست. اين درحالي است که نظاميان آمريکايي در تلاش هستند با مقامات افغانستان درباره حضور بلندمدت  در اين کشور توافق نامه امضاء کنند. در شرايط کنوني ، حصول چنين نتيجه اي براي آمريکا بسيار دشوار است.

بعيد است اعضاي پارلمان افغانستان به چنين توافق نامه اي راي مثبت بدهند و آن را تاييد کنند.

کارشناسان نظامي تاکيد دارند اين اقدام نظاميان آمريکايي سبب به مخاطره افتادن جان همقطاران آنها خواهد شد. اتفاقاتي که در افغانستان رخ داده است نيز مويد همين مساله است. کار به جايي رسيده است که حتي مستشاران نظامي امريکا در داخل وزارت کشور افغانستان هدف قرار مي گيرند که معمولا امنترين مکان براي فعاليت نظاميان آمريکايي به شمار مي رود. هدف قرار گرفتن نظاميان آمريکايي در افغانستان فقط به ماجراي سوزانده شدن قرآن مرتبط نيست بلکه واقعيت اين است که افغانها از حضور نظاميان خارجي در کشورشان به ستوه آمده اند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار