تخمین زده می شود علت 5 تا 7 درصد از بستری بیماران در مراکز درمانی به علت مصرف خود سرانه و بیش از اندازه داروهای مسکن خصوصا ترکیبات ضدا التهابی غیر استروئیدی است.

دکتر امیر حسین فقیهی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: داروهای مسکن به سه گروه اصلی ترکیبات استامینوفن، شبه مخدر و ضد التهابی و غیر استروئیدی تقسیم می شوند.
وی با بیان اینکه داروی استامینوفن بیشترین میزان فروش داروهای بدون نسخه را به خود اختصاص داده افزود: استامینوفن از سال 1955 وارد بازار های جهانی شده و برای کاهش درد و  تب بکار می رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: میزان مصرف مجاز استامینوفن برای کودکان 10 تا 15 میلی گرم در شبانه روز و برای بزرگسالان 325 تا 1000 میلی گرم در هر چهار تا شش ساعت است.
فقیهی با اشاره به اینکه ترکیبات استامینوفن در ظاهر بی خطر و بدون عوارض هستند گفت: مصرف خود سرانه و استفاده بیش از چهار گرم استامینوفن در روز می تواند باعث ایجاد عوارض گوارشی و نارسایی حاد کبدی شود.
وی ادامه داد: تهوع، استفراغ، دل درد و افت فشار خون از علائم اولیه نارسایی حاد کبدی بوده که بعد از آنها بیمار احساس بهبودی می کند اما به فاصله دو روز از بروز این علائم بیمار دچار هایپو گلایسمیا، زردی و اختلالات انعقادی خون شده که ممکن است به رفتن در حالت کما یا مرگ بیانجامد.
اين فوق تخصص گوارش و کبد یاد آور شد: آسیب های کلیوی از دیگر عوارض مصرف داروهای استامینوفن بوده و درصورتی که این دارو بیش از 25 گرم به صورت یکجا استفاده شود، کشنده خواهد بود.

*** مسکن ها بیشترین آسیب را به دستگاه های گوارشی و کلیوی می زنند
فقیهی در ادامه گفت: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی(غیرکوروتونی) مانند آسپیرین،‌ ایندومتاسین، ایبوپروفن، پیروکسیکام و دیکلوفناک از دیگر داروهای مسکن پر مصرف در ایران هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه بهبود وضعیت بهداشت و افزایش طول عمر در جامعه را عوامل اصلی استفاده بیش از حد داروهای مسکن غیر استروئیدی دانست و افزود: بالا رفتن سن حیات افراد مشکلاتی مانند درد های استخوانی، عضلانی و مفصلی را در پی دارد که بیماران را به مصرف داروهای مسکن ترغیب می کند.
وی اظهار داشت: مصرف مقادیر زیاد و یا همزمان این دسته از داروهای مسکن و نیز سن بیش از شصت سال از عواملی است که میزان‌آسیب و عوارض داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را افزایش می دهد.
این متخصص ادامه داد: 5 تا 7 درصد علل بستری بیماران در مراکز درمانی مصرف خود سرانه و غیر منطقی داروهای مسکن است که می توانند عوارض گوارشی مانند سوء هاضمه، دل درد، تهوع، استفراغ و زخم در معده اثنی عشر،‌ روده باریک و بزرگ برای فرد مصرف کننده ایجاد نمایند.
فقيهي خاطر نشان کرد: آسیب های گوارشی و کبدی داروهای مسکن می تواند منجر به اعمال جراحی یا مرگ افراد گردد از این رو توصیه می شود همه داروها با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شوند./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.