رييس سازمان ليگ فدراسيون فوتبال و يكي از نامزدهاي دوره جديد انتخابات فدراسيون از چگونگي آشنايي و ورودش به فوتبال ايران تا حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال مي گويد.

عزيزاله محمدي در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: از سال 1374 از طريق سپاه وارد فوتبال شدم و در هيئت سپاه نيروي زميني بودم، پس از آن در همان سال باشگاه فجر شهيد سپاسي را راه اندازي كردم و به طور دائم همراه تيم هاي جوانان و بزرگسالان اين باشگاه فعاليت داشتم ، در اين حين زد و بندهاي فوتبال را شناختيم و دوست داشتم در فدراسيون فعاليت كرده تا از اين طريق بتوانم به فوتبال كمك كنم.

وي افزود:‌پس از حضور در فجر سپاسي و همكاري با اتحاديه فوتبال، از سال 80 كه انتخابات فدراسيون به صورت مجمعي برگزار مي شد راهي هيئت رييسه فوتبال شدم و پس از يك سال و نيم حضور در هيئت رييسه فدراسيون فوتبال، زماني كه اتحاديه فوتبال قصد راه اندازي ليگ حرفه اي و تشكيل سازمان ليگ را داشت، كانديد حضور در اين سازمان شدم و در ميان پنج عضو اين سازمان انتخاب شدم.

*پست تشريفاتي نمي خواستم

محمدي گفت: از سال 80 تا 86 در هيئت رييسه سازمان ليگ فعاليت كردم پس از آن علاوه بر حضور در هيئت رييسه فدراسيون و انتخاب به عنوان نائب رييس اول فدراسيون به عنوان رييس سازمان ليگ مشغول كار شدم، به دنبال پست تشريفاتي نبودم و از ابتدا مي خواستم براي فوتبال كار كنم و پس از پايان خدمتم در سپاه قصد تأثيرگذاري در فوتبال ايران را داشتم و در كنار آن باشگاه فجر را هم راهنمايي مي كردم.

*از كارم راضي هستم

وي خاطر نشان كرد: اگر زمان به چهار سال قبل باز مي گشت باز هم همين فعاليت را انتخاب مي كردم و از كارم راضي هستم و معتقدم اگر كسي مسئوليت قبول مي كنم بايد با همه سختي ها پاسخگو باشد. در سازمان ليگ مدت چهار سالي است كه همه كارها را خودم انجام مي دهد، با مطالعاتي كه دارم جزء محدود كساني هستم كه با همه قوانين و مقررات (AFC) آشنا هستند ضمن آنكه آيين نامه اخلاقي را نيز ترجمه مي كنم.

*كسي را با خودم نياوردم

رييس سازمان ليگ گفت: از زمان ورودم به سازمان ليگ هرگز كسي را با خودم وارد اين سازمان نكرده ام و تنها علي پور كه قبلاً‌ هم در فدراسيون فعاليت داشته هم اكنون هم به كار خود ادامه مي دهد.

وي افزود: تقريباً به تمام وعده هايي كه داده بودم عمل كردم در حاليكه پيش از اين برنامه مسابقات تغيير مي كرد اما ما سعي كرديم برنامه ريزي يكساله داشته با شيم و هم اكنون براي سال آينده هم كه ليگ برتر از اول مرداد آغاز مي شود، برنامه داده ايم كه طي آن زمان قرعه كشي مسابقات جام حذفي،‌ليگ و بازي هاي ملي در آن تعبيه شده و در اين راه نبايد از كمك هاي كاظمي كسي كه به نظر من مغز فوتبال ايران است،‌گذشت.

*زد و بندها در ليگ كم شده است

عزيزالله محمدي تصريح كرد:‌به نظر من زد و بندها در ليگ برتر كمتر شد و در روز آخر نتايج مسابقات و سهميه ها مشخص مي شود، در برنامه ريزي ها درآمد زايي را مدنظر داشتيم و از اين راه فعاليت خوب و مناسبي كرده ايم.

*از پول سازمان ليگ ساختمان آن را خريديم

وي گفت: در گذشته از تبليغات محيطي مبلغ دو ميليارد و 850 ميليون تومان درآمد داشتيم كه هميشه يك ميليارد آن را كامل دريافت نمي كرديم اما امسال درآمد سازمان ليگ 28 ميليارد و 250 ميليون تومان است كه براي سه سال اول رشد داشتيم و براي سه سال 90 و نيم ميليارد تومان قرارداد بسته ايم.

از همين پول ها توانسته ايم ساختمان سازمان ليگ را خريداري كنيم، حدود 35 ميليارد تومان پول تبليغات محيطي و حق پخش تلويزيوني گرفته ايم كه از اين مقدار طبق قانون 10 درصد براي فدراسيون،‌پنج درصد براي سازمان ليگ، پنج درصد هيئت هاي استاني و 80 درصد بين باشگاه ها تقسيم بندي شده است.

وي افزود: هر سال تراز مالي ارائه كرده ايم و در آن درآمدها و سهام مشخص شده است، اعلام كرده ايم هر كسي نسبت به اين درآمدها اعتراض دارد به امور مالي سازمان ليگ مراجعه و حق خود را دريافت كند.

محمدي گفت: به فكر خصوصي سازي و حرفه اي گري هستيم چهار دوره ناظران AFC از امكانات ورزشگاه ها بازديد كرده اند و وضعيت اسكوربرد، صندلي ها، ميكس زون، جايگاه خبرنگاران، اتاق دوپينگ و وضعيت نور و ساير امكانات ورزشگاه ها را بررسي كرده اند و با اينكه هنوز نواقصي داريم اما به سمت كامل شدن پيش مي رويم.

وي ادامه داد:‌هم اكنون باشگاه ها داراي تراز مالي هستند، اساسنامه خود را به ثبت شركت ها درآورده اند و سازمان ليگ هم اين كار را انجام داده است.

*قبلاً ‌برنامه مسابقات سفارشي بود

رييس سازمان ليگ خاطر نشان كرد: پيش از اين هر كسي مي آمد و سفارشي برنامه برخي مسابقات را تغيير مي داد در حاليكه هم اكنون برنامه مسابقات با هماهنگي كامل و بدون تغيير دنبال مي شود ، نظر كي روش هم در اين رابطه بسيار خوب بود زيرا برنامه ريزي ليگ با هماهنگي تيم ملي طراحي شده است.

*سازمان ليگ جاي كار دارد

وي گفت: 2 سال است كه توپ استاندارد در مسابقات استفاده مي شود، به نظر من در سازمان ليگ كارهاي بسياري مي توان كار كرد به همين دليل امسال هم نمي خواستم در انتخابات فدراسيون شركت كنم اما مي توانم با كمك از پتانسيل هاي موجود در اين عرصه هم موفق باشم.

*فوتبال بايد به جايگاه واقعي خود برسد

وي افزود: ‌پروانه حرفه اي براي باشگاه هاي ليگ برتري و تازه هاي ليگ يكي بايد صادر شود، مي توانم با انرژي بيشتري به فوتبال خدمت كنم و در اين راه از پتانسيل نيروهاي جوان، تحصيلكرده ها و پيشكسوتان با تشكيل اتاق فكر كمك بگيريم تا فوتبال به جايگاه واقعي خود در جامعه بين الملل برسد ، استعداديابي در مناطق مختلف و درباشگاه ها، سامان دهي مدارس فوتبال نيز جزئي از برنامه هايم است.

وي گفت: سهميه ايران امسال به دليل برخي اشكالات استاديوم ها كم شده بنابراين تمام تلاشمان بهتر شدن وضعيت موجود است و در اين راه چهار سال پرفشار ديگري را پيش رو داريم.

فوتبال ما بالاتر از كشورهاي حوزه خليج فارس و هم رده با سطح فوتبال كره جنوبي و ژاپن است بنابراين بايد به فكر رشد و ارتقاي آن باشيم.

*به مجمع احترام بگذاريم

نامزد رياست فدراسيون فوتبال تأكيد كرد: نبايد خارجي ها در كار ما دخالت كنند، ضمن احترام به قريب و كفاشيان بايد بگويم هر كسي كه كانديد احراز پست رياست فدارسيون است بايد به مجمع احترام بگذارد، در اين مجمع 34 نماينده باشگاه ها و كميته ها، 32 رئيس هئيت هاي استاني، پنج عضو انجمن فوتبال حضور دارند و راي گيري مي كنند، من تا لحظه آخر هستم و از انتخابات كنار نمي كشم.
وي افزود: هر چيزي كه در توانم باشد را ارائه مي دهم اما كسي را تخريب نمي كنم و براي همه احترام قائلم و با اعلام برنامه هايم سايرين براي آن تصميم گيري مي كنند.
* با وضعيت همه استاديوم ها آشنا هستم
وي گفت: تنها مسئولي هستم كه تنها استاديوم را بازديد كرده ام و در همه بازي هاي حساس حضور داشتم و مي دانم كدام استاديوم چه كمبود و اشكالي دارد و درب اتاقم براي پاسخگويي روي همه باز است.
* نبايد عقب گرد كنيم
وي اظهار داشت: ليگ ايران براي حرفه اي شدن كار زيادي دارد و كساني كه سر رشته اي از فوتبال ندارند نبايد وارد آن شوند، دراين صورت فوتبال ما عقب گرد خواهد كرد.
وي افزود: زماني كه برنامه مسابقات تغيير مي كرد ليگ 14 تيمي داشتيم اما هم اكنون وضعيت متفاوت است و باشگاه ها عادت كرده اند هر پنج روز بازي داشته باشند.
* شجاعي مدير موفقي است
محمدي درخصوص فعاليت نائب رئيس بانوان فدارسيون فوتبال گفت: فريده شجاعي در مدت حضور چهار ساله اش در بخش بانوان فدارسيون فوتبال فعاليت خوبي داشته و توانسته ليگ هاي مختلفي برگزار كند و تيم هاي ملي بانوان هم نتايج خوبي كسب كرده اند.
وي افزود: به نظرمن رياست در فوتبال نبايد چهار ساله باشد و حتي مدت هشت سال هم براي آن كم بوده، تغييرات زياد به نفع هيچ كس نيست ، افراد جديدي كه از باشگاه هاي استقلال، پرسپوليس و سپاهان وارد AFC مي شوند براي آنها تعجب آور و خنده دار مي شود.
* مديران سياسي از نيروهاي ورزشي استفاده كنند
وي افزود: اگر فرد سياسي در راس كار است بايد از نيروهاي ورزشي و فوتبالي استفاده بهينه كند تا موفق شود ، اگر يك اتوبوس نيرو همراه خودم به سازمان ليگ مي آوردم نمي توانستم به درستي كار انجام دهم و به نظرم مدير سياسي در ورزشي مشكلي ندارد فقط بايد از توانايي خود و ديگران هم استفاده كنند.
* منشور اخلاقي كمرنگ نيست
محمدي درخصوص منشور اخلاقي گفت: منشور اخلاقي كمرنگ نشده و بيش از 50 پرونده در دست بررسي كميته قضايي قرار دارد ، با زد و بنده دلالي و دوپينگ مبارزه مي كنيم.
در فيفا هم كميته اخلاقي راه اندازي شده است در دو سال اول تشكيل منشور اخلاقي نامي از افراد خاطي برده نشده و تذكرات به صورت محرمانه به باشگاه ها اعلام شد اما خود افراد خواستند با رسانه اي كردن آن را كمرنگ كنند و بحث دلالي مطرح نشود ، در صورتيكه فوتباليست ها الگوي جوانان هستند و نبايد خارج ازعرف عمل كنند.
وي افزود: بايد روي مسائل اخلاقي كار بيشتري شود.
مگر بازيكنان بارسلون با تغيير چهره بازي ميكنند كه در فوتبال ايران اين طور مسائل به صورت غير حرفه اي و خارج از عرف اعمال شود.
كميته تخلفات حرفه اي عده اي از مربيان را از فعاليت منع كرد و با پيگيري و نظارت بيشتر آنها بدون ادامه تخلفات قبلي خود هم اكنون فعاليت مي كنند.
* بعيد مي دانم رابطه ها در فدارسيون شديد باشد
محمدي تصريح كرد: درجلساتي كه با خشايار محسني و عليپور صورت گرفت، مدارك لازم مورد بررسي كميته اخلاقي حرفه اي قرار مي گيرد و اگر نتيجه اي باشد اعلام مي شود.
وي افزود: بعيد مي دانم رابطه ها به آن شدتي كه مي گويند در فدراسيون باشد اما اين موضوع چندان هم غير عادي نيست و در همه جا ديده مي شود.
* برنامه سفارشي نداريم
وي گفت: در مورد برنامه ريزي مسابقات هيچ چيزي نمي تواند روي آن تاثير داشته باشد و يا كسي بخواهد سفارشي زماني را تغيير دهد ، اين مسئله در فدارسيون كمرنگ شده و نظم و انضباط حرف اول را مي زند.
* صحبت هاي رحمتي درست نيست
محمدي در خصوص صحبت هاي رحمتي دروازه بان استقلال مبني بر فشردگي مسابقات استقلال اظهار داشت: حرف هاي رحمتي در مورد زمان مسابقات درست نيست و استقلال تقريبا هر چهار يا پنج روز بازي دارد.
استقلال و ساير تيم ها از هفته هجدهم به بعد تا بازي استقلال و ذوب آهن مانند هم در يك روز مسابقه دارند تا براي بازي "پلي آف" مشكلي نداشته باشند و مصدومان استقلال در زمين خود اين تيم به وجود آمده است.
وي افزود: علي كريمي و سيدمهدي رحمتي دو كاپيتان با اطلاق سرخابي ها هستند كه فشار رواني روي آنها زياد است.
دوندگي و استرس مسابقه و پاسخگو بودن به عنوان كاپيتان تيم روي بازيكنان تاثيرگذار بوده و ممكن است حرف هايي هم شنيده شود.
مظلومي سرمربي استقلال هم با مراجعه به سازمان ليگ خودمان تغيير زمان مسابقه اين تيم شد اما با ديدن برنامه و محدوديت زماني آن را پذيرفت و براي هفته آخر همه تيم ها بايد همزمان بازي كنند.
وي ياد آور شد: در ابتداي فصل اعلام كرديم به دليل فشردگي مسابقات ليگ، جام حذفي و جام باشگاه ها، فينال جام حذفي يك بازي باشد براي ميزباني هم با توافق دو باشگاه مسابقه در يك زمين بي طرف و يا قرعه كشي در نظر گرفته شد.
بعد از بازي استقلال و شاهين با افراشته رئيس هئيت مديره شاهين بحث كرديم و انها اصرار داشتند كه شيراز ميزبان بازي فينال باشد و استقلال در نظر داشت در يكي از شهرهاي مشهد، اصفهان و يا اهواز بازي كند اما فيروز كريمي حتي به بازي بدون تماشاگر در آزادي هم راضي بود اما در نهايت شيراز براي اين منظور انتخاب شد.

وي گفت: به دليل احترام به تماشاگران بوشهري در شيراز بازي فينال جام حذفي را برگزار مي كنيم.
براي ورود جمعيت هميشه درد سرهايي وجود دارد كه بايد شوراي تامين و ساير ارگان ها بسيج شوند، زمين حافظيه تا 25 اسفند مسابقه اي را ميزبان نيست و در اين فرصت چمن ترميم مي شود.
* اخلاق مداري بيشتر مي شود
وي تصريح كرد: اخلاق مداري هر روز بيشتر مي شود و بزرگان فوتبال مي توانند در اين راه تاثير گذار باشند و مربيان با رعايت برخي مسائل مي توانند روي شاگردان خود اثر گذار بوده و انها را راهنمايي كنند.
* راه زيادي تا خصوصي سازي سرخابي مانده است
وي افزود: براي خصوصي سازي استقلال و پرسپوليس زمان زيادي لازم است انها نيازمند بودجه دولتي هستند.

گفتگو از: انسيه بحري
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار