اگزماي دست از بيماري‌هاي شايع پوستي ميان افراد است که زنان خانه‌دار به لحاظ استفاده مداوم از مواد شوينده بيش از سايرين در معرض خطر اين بيماري هستند.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر معصومه مقصودي متخصص پوست گفت: اگزما يک بيماري التهابي پوست است که خود را با مقادير متفاوت خارش، قرمزي و پوسته‌ريزي نشان مي‌دهد و دامنه بروز آن محدود به دست است.

اين پزشک متخصص پوست در خصوص شرايط به وجود آورنده اگزماي دست اظهار داشت: خشکي پوست، تماس با مواد تحريک‌کننده پوست نظير صابون و مواد شوينده و عوامل فيزيکي مثل ضربه‌هاي ملايم يا مالش زياد و شست‌و‌شوي زياد در ايجاد اين بيماري نقش دارند و از اين رو اگزماي دست علاوه بر زنان خانه دار در ميان افرادي که مرتبا دست خود را در معرض آب و مواد شوينده قرار مي‌دهند نيز به چشم مي‌خورد.

وي در رابطه با خصوصيات مشخص کننده اين بيماري عنوان داشت: ابتدا فرد مبتلا دچار خشکي پوست دست مي‌شود و نواحي درگير به صورت ضايعات خارش‌دار و قرمز رنگ با دانه‌هاي برجسته و گاهي اوقات تاول‌هاي ريز مشخص مي‌شود و در اين حالت پوست دست انعطاف‌پذيري خود را از دست داده و شکاف‌هايي سطحي روي آن به وجود مي‌آيد.

مقصودي درباره فاکتورهاي مؤثر در پيشگيري و درمان اين بيماري ادامه داد: سه فاکتور مهم وجود دارد که مي‌تواند اقشار در معرض بيماري اگزماي دست را از اين خطر ايمن دارد.

اين پزشک متخصص پوست با بيان اينکه عدم استفاده مداوم از مواد شوينده سبب ايمن سازي افراد در مقابل اين بيماري شايع است، افزود: اجتناب از مواد تحريکي نخستين راه پيشگيري از اگزماي دست است و در اين زمينه مي‌بايست از شست‌و‌شوي مکرر دست با صابون و ساير مواد شوينده رايج در بازار پرهيز شود که امروزه جايگزين‌هايي مانند پن‌هاي عاري از مواد قليايي، خاصيت تحريک‌کنندگي مواد شوينده را از ميان مي‌برد و علاوه بر اين بهتر استدر کنار استفاده از کرم‌هاي مرطوب‌کننده محافظ دست، براي شست‌و‌شو ابتدا از يک دستکش نخي و روي آن از دستکش‌هاي لاستيکي رايج استفاده کرد.

وي گفت: دومين فاکتوري که در اين زمينه به افراد توصيه مي‌شود، کاربرد مداوم اموليانت (نرم‌کننده) بر روي دست است به نحوي که دست فرد هيچ‌گاه خشک نماند.

مقصودي در مورد ديگر عامل مرتبط با بيماري اگزماي دست ابراز داشت: استروئيدها نوعي ليپيد(چربي) هستند که در هرمون‌هاي استروژن، تستسترون و کورتيزول در بدن ترشح مي‌شود و توصيه مي‌‌شود داروهاي حاوي استروئيدهاي موضعي تنها با نظر پزشک و در صورت نياز به‌کار برده شود.

اين پزشک متخصص پوست در ياسوج در رابطه با موارد مقاوم بيماري اگزماي دست گفت: در مواقعي که اين بيماري به هر دليلي از خود مقاومت نشان مي‌دهد درمان‌هايي چون نور درماني، راديوتراپي و داروي خوراکي استروئيد به بيمار مبتلا توصيه مي شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار