بررسی های مختلف نشان می‌دهند که میکروب ها با ایجاد ژن های مقاوم در برابر داروها، مقاوت آنتی بیوتیک را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.

صادق علیایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: با کشف آنتی بیوتیک ها در چند دهه گذشته امیدها برای درمان بیماری ها و عوامل عفونی و در واقع کنترل بسیاری از عوامل مهم مرگ و میر زنده شد.

وی گفت: اگرچه آنتی بیوتیک ها از درمانهای بسیار خوب و موثر برای بیماری های مختلف عفونی هستند اما در سالهای اخیر به دلایلی از اثربخشی این داروها کاسته شده و حتی در برخی از موارد تاثیر این گونه داروها به طور کامل از بین رفته است.

علیایی اظهار داشت: متاسفانه با مصرف بیش از اندازه خودسرانه و خارج از تجویز پزشک امروز شاهد بروز مقاومت های میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها بوده ایم که این موضوع در برخی از موارد نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی می‌تواند همه جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد تاکید کرد: بررسی های مختلف نشان می‌دهند که میکروب ها با ایجاد ژن های مقاوم در برابر داروها، مقاومت آنتی بیوتیکی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و در واقع برای نسل های آینده نیز مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

علیایی یادآور شد: میکروب ها نه تنها می‌توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند بلکه می توانند ژن های مقاوم در برابر داروها را نیز از یک گونه میکروبی به گونه دیگر انتقال دهند.

استادیار دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله (عج) گفت: در صورتیکه بروز مقاومت های آنتی بیوتیک با روند کنونی ا دامه یابند به طور قطع در آینده شاهد ایجاد مشکلات وسیعتری به ویژه در خصوص درمان بیماری ها خواهیم بود./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار