رييس انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور نسبت به كمبود شديد ويتامين D و كلسيم در جامعه هشدار داد و گفت: غني سازي شير و آب ميوه به ويتامين ‌D و كلسيم در انتظار طرح در شوراي سياستگذاري سلامت است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، دكتر حاجي فرجي در نشست خبري هفته بسيج آموزش تغذيه صحيح با هشدار نسبت به زندگي ماشيني و صنعتي و به دنبال آن افزايش روند چاقي و اضافه وزن در كشور گفت: بيش از 50 درصد سنين نوجواني تا كهنسالي كشور دچار چاقي و اضافه وزن هستند. چاقي عوارضي نظير ديابت، بيماري‌هاي قلبي - عروقي، بيماري‌هاي كبدي و ... را به دنبال دارد.

وي با اشاره به تحقيق صورت گرفته در مهدكودك‌هاي تهران، گفت: اين تحقيق در كودكان زير سن دبستان انجام و مشاهده شد كه كودكان شش ساله‌اي در تهران وجود دارند كه وزنشان به 70 كيلوگرم مي‌رسد. اين مسئله يك هشداراست. علت اين موضوع منشاء ژنتيكي نيست بلكه آموزش نادرست، سبك زندگي اشتباه، عادات تغذيه‌اي غلط و فعاليت بدني ناكافي است كه بايد تغيير جدي در اين زمينه ايجاد شود. اين تحقيق اضافه وزن، چاقي و بيماري‌هاي همراه آن از جمله قند خون، چربي خون و همچنين آنزيم‌هاي كبدي در اين كودكان مشاهده شد.

وي با تاكيد بر لزوم مصرف ميوه و سبزي به حد كافي گفت: مصرف ميوه و سبزي دريافت انرژي روزانه را كنترل مي‌كند. اين در حاليست كه در توليد اين محصولات دقت نمي‌شود و اين محصولات معمولا به سموم دفع آفات آلوده هستند.

* 90درصد كودكان و نوجوانان كشور با كمبود ويتامين D و كلسيم مواجه هستند

* بيماري‌هاي سيستميك و ام . اس از عوارض كمبود ويتامين D و كلسيم است

حاجي فرجي نسبت به كمبود ويتامين D و كلسيم در افراد جامعه هشدار داد و گفت: 90 درصد نوجوانان و كودكان كشوردچار كمبود ويتامين D هستند. وضعيت موجود از لحاظ كلسيم و ويتامين D بسيار هشدار دهنده است؛ چرا كه كمبود ويتامين D، بحث بيماري‌هاي سيستميك، ام اس و غيره را مطرح مي‌كند و اين بيماري‌ها به دريافت ناكافي ويتامين D ارتباط دارند. از طرف ديگر امروزه به دلايل مختلف از نور آفتاب نيز بهره‌اي نداريم.

* سوسيس و كالباس گياهي به زودي به مرحله توليد مي‌رسد

وي با تاكيد بر لزوم كاهش مصرف نمك در غذاي روزانه گفت: سديم تنها مربوط به نمك سر سفره نيست بلكه غذاهاي فراوري شده و آماده از سديم زيادي برخوردارند. در اين زمينه طرح توليد سوسيس و كالباس گياهي مطرح است چرا كه نمي‌توان چنين مواد غذايي را از مردم گرفت به اين ترتيب سوسيس و كالباس گياهي به زودي به كمك صنعت به مرحله توليد مي‌رسد.

*شير مدارس تامين كننده نياز دانش آموزان به ويتامين D و كلسيم نيست

*غني سازي شير و آب ميوه به ويتامين ‌D و كلسيم در انتظار طرح در شوراي سياستگذاري سلامت

وي با اشاره به توزيع شير در مدارس كشور گفت: شيري كه در مدارس كشور توزيع مي‌شود تامين كننده نياز دانش آموزان به ويتامين D و كلسيم نيست. به اين منظور پيشنهاد غني سازي شير با ويتامين D و كلسيم و همچنين غني سازي آبميوه با ويتامين D و كلسيم داده شده است. اين پيشنهاد بايد در شوراي سياستگذاري سلامت مطرح شود. اگر اين موضوع به تصويب برسد كمك جدي در كاهش كمبود ويتامين D و كلسيم در دانش آموزان دارد. همچنين غني سازي شيرهاي يارانه‌اي نيز بسيار موثر خواهد بود.

وي از يبوست به عنوان يكي از مشكلات عمده در بزرگسالان ياد كرد و گفت: فعاليت بدني ناكافي و مصرف ناكافي ميوه و سبزيجات در اين زمينه موثرند.

*نوشابه‌هاي انرژي زا تنها يك تبليغ است و واقعيت علمي ندارد

حاجي فرجي درباره مضرات نوشابه‌هاي گازدار و انرژي زا نيز گفت: اين نوشابه‌ها با وجود تمام مضرات به وفور وارد كشور مي‌شوند و در كشور نيز توليد مي‌شوند و سهمي از غذا و الگوي خانواده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. نوشابه‌هاي انرژي زا تنها يك تبليغ است و واقعيت علمي ندارد. اين نوشابه‌ها عوارض دارند و بايد از سفره‌ خارج شود./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار