رییس نظام مهندسی ساختمان كشور، با بیان اینكه متوسط عمر ساختمانها در كشورهای پیشرفته یكصد سال می باشد، این میانگین را در كشور 35 سال عنوان كرد و گفت: به این ترتیب می توان عمر مفید ساختمانها را در ایران یك سوم استاندارد جهانی دانست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سید مهدی هاشمی روز پنجشنبه در چهارمین اجلاس سراسری گروههای تخصصی مكانیك سازمانهای نظام مهندسی كشور، كه در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان كرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری از ساخت و سازها بجای كیفیت، به هزینه توجه می‌شود در حالی كه می‌توان با 30 درصد افزایش هزینه، عمر مفید بناها و ساختمانها را تا سه برابر افزایش داد.

وی همچنین به موضوع فرار از قانون و عدم شناخت آن و نبود فرهنگ‌سازی در این زمینه اشاره كرد و گفت: چرا باید در كشور ما عمر ساختمانها یك سوم كشورهای پیشرفته باشد و در پی آن سرمایه‌های كشور به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب تلف شده و از بین برود؟

هاشمی در ادامه بر اصلاح روشها از طریق نظام مهندسی ساختمان در سراسر كشور اشاره و تاكید كرد: سازمان نظام مهندسی توانسته در سالهای اخیر نقش خود را ایفا كند و گامهای موثری در زمینه آموزش، فرهنگ سازی و استحكام‌بخشی به بنا و ساختمان‌ها بردارد.

وی با اشاره به اینكه قانون استفاده از نظام مهندسی در ساخت و سازها مغفول مانده بود، افزود: در سالهای اخیر با اعتماد دولت و مسوولان ظرفیتهای اعمال قانون توسط این سازمان افزایش یافته و این سازمان بیش از گذشته نقش خود را در كیفیت ساخت و سازها ایفا می‌كند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور در ادامه بر طراحی، معماری و توجه به معماری ایرانی و اسلامی تاكید كرد و افزود: باید نظام مهندسی ساختمان، معماری و شهرسازی در كشور را به عنوان نماد هویت، مدیریت، فرهنگ، اقتصاد، امنیت، بهداشت، رفاه و آسایش ملت مورد توجه قرار دهد.

هاشمی با اشاره به اینكه بسیاری از مهندسان با شأن و جایگاه نظام مهندسی در كشور آشنا نیستند، افزود: ماموریت و رسالت مهم روابط عمومیها این است برای آشنایی مردم و مسوولان فرهنگ سازی كنند.

وی همچنین با بیان اینكه 16 سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در كشور می‌گذرد، افزود: در سالهای اخیر توجه به نظام مهندسی زیاد شده و مردم بیشتر روی این نظام دقت نظر دارند.

هاشمی در پایان از عدم اجرای شناسنامه فنی و ملكی در برخی نقاط كشور انتقاد كرد و گفت: متاسفانه هنوز شناسنامه فنی و ملكی ساختمان در بسیاری نقاط رایج نشده است كه باید فرهنگ سازی های لازم در این خصوص نیز انجام بگیرد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.