رئیس پارک علم و فناوری گیلان از ایجاد دبیرخانه دائمی فن‌بازار ایران در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مجید متقی‌طلب در جلسه پارک علم و فناوری گیلان به فن‌بازار ایران همزمان با هفته پژوهش و فناوری در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: امسال برگزاری فن‌بازار ایران به عهده پارک علم و فناوری گیلان به عنوان یک ماموریت گذاشته شده بود.
وی هدف از برگزاری فن‌بازار را بسترسازی برای معرفی و عرضه فناوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف تخصصی به‌ویژه فناوری‌های پیشرفته عنوان کرد و افزود: ایجاد فضای مناسب به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای از طریق ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و همچنین ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین در راستای تحقق اهداف توسعه اقتصادی دانش‌بنیان از جمله اهداف برگزاری فن‌بازار است.
به گفته متقی‌طلب، فن‌بازار محلی برای مبادلات فناوری و ساماندهی جریان انتقال فناوری و خرید و فروش نظام‌مند، مستمر و پایدار فناوری در یک زمینه یا مجموعه‌ای از زمینه‌ها با استفاده از سازوکار تجاری مشخص است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به فناوری تجاری شده، تصریح کرد: فناوری تجاری شده، فناوری است که به مرحله تولید صنعتی، نیمه صنعتی یا پایلوت رسیده و با توجه به معیارهای تقاضا قابل ورود به بازار است.
وی فناوری تجاری‌سازی شده با روش‌های مختلف مانند مستندسازی آماده انتقال از یک مجموعه تحقیقاتی یا صنعتی به یک واحد دیگر را فناوری قابل انتقال دانست و خاطرنشان کرد: ثبت فناوری فرآیندی است که در آن اطلاعات کافی از یک فناوری عرضه شده یا مورد تقاضا ارائه می‌کند، به صورتی که به خریدار یا فروشنده امکان تصمیم‌گیری می‌دهد ضمن اینکه تولید کننده یا متقاضی را از فرصت بازار مطلع می‌کند.
متقی‌طلب، خرید و فروش فناوری قابل انتقال یا شراکت در سهام شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب فناوری تجاری شده را تجارت فناوری نامید و ابراز داشت: عرضه کننده فناوری شخص حقیقی یا حقوقی است که آمادگی عرضه فناوری را دارد و هنگامی که عرضه کننده با یک تقاضا کننده برای فروش فناوری مشخص وارد مذاکره شود، عرضه کننده به فروشنده تبدیل می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان به انواع فن‌بازار اشاره کرد و گفت: فن‌بازارها طبق نوع خدمات قابل ارائه در سه گروه اصلی فن‌بازار اطلاعات، فن‌بازار مشاوره و فن‌بازار ترکیبی قرار می‌گیرند.
وی، فن‌بازار اطلاعات را تنها عرضه کننده اطلاعات فناوری به مخاطبان ذکر کرد و اذعان داشت: فن‌بازار مشاوره، ارائه مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار به مخاطبان را به عهده دارد ضمن اینکه فن‌بازار ترکیبی، ارائه ترکیبی از خدمات دو فن‌بازار به مخاطبان را انجام می‌دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.