مسئول مستقيم بخش کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به توليد بيش از 72 هزار تن تخم مرغ در سال در استان گفت: با اين ميزان ظرفيت 11 درصد از کل توليد تخم مرغ کشور در استان صورت مي گيرد که از اين منظور آذربايجان شرقي رتبه 2 کشور را دارا است.

محمديان درگفتگوبا

خبرنگارباشگاه خبرنگاران

، يادآور شد: واحدهاي فعال در اين بخش در استان نيز 267 واحد با ظرفيت 8 ميليون قطعه داراي پروانه، 57 واحد با 800 هزار قطعه ظرفيت داراي کارت شناسايي و 35 واحد بدون مجوز و با 400 هزار قطعه ظرفيت هستند.

وي سرانه مصرف و توليد در زمينه تخم مرغ را ناهمگن دانست و گفت: سرانه مصرف در استان نزديک به 5/9 کيلو در مقابل سرانه توليد 5/19 کيلو است که بيش از 50 درصد توليد مازاد بر نياز مصرف اذربايجان شرقي است که اين توليدات نيز در سال 90 در سطح کشور توزيع شده و همچنين به صورت پودر تخم مرغ در اختيار صنايع تبديلي قرار گرفته است.

وي با تاکيد بر ضرورت تمرکز بر صادرات اين محصول توليدي از استان گفت: اخيرا با توجه به افزايش قيمت تخم مرغ، صادرات از استان که در سال گذشته 440 تن و زرده نيز 5 تن بوده متوقف شد و تمام توليدات در سطح کشور و استان توزيع مي شد و با اعمال تعرفه صادرات عملاً بحث صادرات متوقف شد که اخيراً بحث حذفه تعرفه گمرگي صادرات تخم مرغ در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته تا بزودي اين محصول به خارج از کشور نيز صادر شود./ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.