پژوهشگران موفق به تولید نسل جدیدی از مواد ضدعفونی کننده شدند که به روش شیمیایی روی ذرات نانو سلولزی پیوند زده شده و دارای خاصیت دائمی ضدعفونی کننده است.

دکتر حسن صادقی فر پژوهشگر و دکترای شیمی چوب و الیاف در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: داروها و پمادهای ضدعفونی کننده دارای مقدار کمی ماده موثره هستند که برای کاربرد راحت تر در درون یک مایع یا خمیر حاصل قرارداده می شوند و در هیچ کدام از آنها بین ماده موثر دارویی و ماده حاصل ارتباط شیمیایی و پیوندی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این مسئله موجب می شود بعد از مصرف دارو ماده موثره به تدریج شسته شده یا از محل زخم خارج شود و نیز در حین مصرف دارو باکتریها و عوامل بیماریزا می توانند از فرد آلوده به افراد دیگر از طریق حامل دارو منتقل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: هدف از انجام این طرح تولید نسل جدیدی از داروهای ضدعفونی کننده بود که به روش شیمیایی روز ذرات نانو سلولزی پیوند زده شده اند.

صادقی فر با اشاره به اینکه ماده ضدعفونی بکاررفته در حاملهای دارویی نانو سلولزی به نحوي است که به مرور زمان از قابلیت آن کم نخواهد شد گفت: این مواد برای ضدعفونی کردن انواع زخمها، بسته های مواد غذایی و سطوح کاری مختلف کاربرد دارند و هم اکنون این پروژه بر روی الیاف پنبه برای تولد باندهای ضدعفونی کننده بیمارستانی و لباسهای نظامی در حال انجام است.

وی در مورد چگونگی انجام این طرح افزود: ابتدا یک ماده ضد باکتریایی جدید از نوع پورفیرینی تولید شد که در اثر برخورد نور با آن اکسیژن فعال تولید می کند و باعث از بین رفتن هر نوع باکتری یا عامل بیماریزا می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: در مرحله بعد این ماده ضد باکتری به روشهای شیمیایی ویژه روی سطح ذرات نانوسلولزی که بعنوان حامل دارو عمل می کنند پیوند زده شد و این پیوند دائمی از خروج ماده موثر از محل بکارگیری جلوگیری می کند./ ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار