"دنيل گرينفيلد"، نويسنده آمريكايي در مقاله اي اظهار داشت: طراحان بدبختي و خشونت در ليبي يعني فرانسه، انگليس و آمريكا اين بار تصميم گرفته اند رهاوردهاي ناميمون خود را به مردم سوريه تقديم كنند اما بايد بدانند شرايط سوريه با ليبي كاملا متفاوت است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه فرونت پيج، گرينفيلد ادامه داد: اين سه كشور غربي با كمك برخي از هم پيمانان عرب خود سوريه را گام بعدي خود براي استقرار ديكتاتوري خود و جايگزين كردن آن با بهار عربي انتخاب كرده اند. شرايطي كه امروز در ليبي حاكم كرده اند: بمب گذاري هاي تروريستي در جاده ها و معابر شهري جايگزين دموكراسي و آزادي شده كه انقلابيون ليبي براي دستيابي به آن انقلاب كرده و كشته داده اند.

سرهنگ سرنگون شده ليبي، معمرقذافي، با رفتارهاي ديوانه وار خود ليبي را به كشوري منزوي و مجزا از ساير جهان تبديل كرده بود و دوستي وي با غرب درحقيقت حاصل فروش ثروت مردم آن به دول غربي محسوب مي گردد، اين درحالي است كه ساركوزي، كامرون و اوباما ازحكومت ليبي بعنوان يك دموكراسي عربي نام مي برده اند.

سوريه اگرچه با رأي اتحاديه اروپا و نيز اتحاديه عرب در اين محافل منزوي شده اما دوستان قدرتمندي در منطقه داردكه قادر به تعيين شرايط مهم حاكم بوده و مي توانند بر سياست هاي امريكا و اروپا تأثيرات مستقيم و مهم بگذارند. اصلي ترين آن ايران مي باشد كه به اذعان مقامات آمريكايي و اروپايي قدرت اول خاورميانه و بزرگترين معضل غرب در دستيابي به اهداف شوم آنان درخاورميانه است.

روسيه نيز كه يكي از كشورهاي قدرتمند و صاحب رأي دنيا به شمار مي رود بارها حمايت قاطعانه خود از حكومت بشار اسد را اعلام و نسبت به هرگونه تجاوز و دخالت ازسوي غرب عليه اين كشور هشدار داده است چين بزرگترين اقتصاد دنيا نيز هم پيمان با دوستان منطقه اي خود، مخالفت كامل خود را با سياست هاي مداخله جويانه غرب درسوريه اعلام و از آنان خواسته براي جلوگيري از پيشرفت ناآرامي و خصومت ميان كشورها دست از اينگونه سياست ها بردارد.

وحشت تل آويو از انقلاب هاي عربي و پيشروي روابط متحد و دوستانه دشمنان خود باعث شده فشار خود بركاخ سفيد براي مقابله جدي با اين شرايط را بيشتر كند. لابي صهيونيستي بدون آنكه اهميتي براي بحران مالي اروپا و فقر فزاينده ميان مردم آمريكا قائل باشد، دولت هاي دست نشانده خود را وادار مي كند با اختصاص بودجه هاي هنگفت، منافع متزلزل شده اسرائيل در جهان را باز پس گيرند. هم مرزي سوريه با سرزمين هاي اشغالي و دشمني مردم اين كشور با موجوديت اسرائيل رغبت مقامات صهيون را براي حمله غرب به اين كشور بيشتر كرده است.

شايان ذكر است ليبي طي چهال سال حكومت قذافي هرگز از ارتش و توان نظامي كامل و مستحكمي برخوردار نبوده و تنها تعداد معدودي از سران ارشد نظامي همگام با ديكتاتور خود بودند. بسياري از افسران پس از انقلاب به جمع انقلابيون پيوسته و عليه قذافي مبارزه كردند. درحاليكه سوريه وضعيتي كاملا برعكس دارد.

ارتش سوريه با عنوان حاميان حكومت موافقت و همراهي خود با حاكم خود و آمادگي كامل براي برخورد با هرگونه تجاوز خارجي را اعلام نموده اند.مسلح كردن مخالفان سوري توسط دولت هاي غربي پيش درآمد طرح آنان براي تجاوز كامل به شمار مي رود اما جمعيت هاي مردمي سوريه با راهپيمايي هاي متناوب خواستار توقف اقدامات مداخله جويانه آنان درسطح شهرها شده اند بسياري از كارشناسان سياسي غرب نيز نسبت به اين اقدام دولت هاي غرب و تبعات منفي آن براي خود آنان هشدار داده اند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار