رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت برگزاري انتخابات مجلس گفت: حضور ملت درانتخابات يك امر حياتي و مهم است، امروز چشم‌هاي بدبين نسبت به ايران نگريسته و دنبال اهدافي هستند كه عظمت و ابهت ملت را بشكنند.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در همايش بزرگداشت روز وكيل با بيان اين‌كه استقلال قوه قضاييه يكي از مسائل مهم كشور است، گفت: اگر بخواهيم به عدليه معناي واقعي ببخشيم بايد اين قوه كاملا مستقل بوده و با ايجاد غبارشرايط تغيير مسير ندهد.

*** وكالت از اركان تحقق عدالت است

نماينده‌ي مردم قم در مجلس، اظهار داشت: شغل وكالت يكي از اركان تحقق عدالت است و بخشي از پروسه عدالت توسط وكلا محقق مي‌شود و هر چه اين اقدام مستقل‌تر باشد به نفع آحاد كشور است.

لاريجاني با اشاره به اينكه در قانون اساسي بر مساله استقلال قوا تاكيد شده است، ادامه داد: مردم سالاري نبايد سخني صوري باشد و استقلال سه قوه از لوازم اصلي مردم سالاري است.

*** استقلال قوا به معناي مجادله نيست

وي در ادامه با بيان اينكه استقلال سه قوه به معناي مجادله با يكديگر نيست، گفت: اين سخن به اين معناست كه هر قوه در جايگاه خود آنچه را حقوق ملت مي‌داند به درستي از آن صيانت كند.

رييس مجلس با بيان اين‌كه استقلال براي قواي قضاييه، مجريه و مقننه يك رهاورد مهم يعني تحقق قانون اساسي و صيانت از حقوق ملت را به دنبال دارد، گفت: گاه در اين 33 سال پس از انقلاب شرايطي به وجود مي‌آمد كه قوه‌اي نظر ريبه آميزي به قوه ديگر پيدا مي‌كرد، در كشور مهم اين است كه بتوان تمام ظرفيت‌هاي قانون اساسي را به نيكي محقق كرد و به همين دليل نيز اصرار فرهيختگان در جامعه اين است كه قواي سه‌گانه مستقل از هم كار كنند.

*** ضرورت حفظ وحدت در كشور

وي با اشاره به ضرورت حفظ وحدت در كشور گفت: متاسفانه در برخي كشورهاي منطقه به جاي اين‌كه وحدت بين مسلمين را مبنا دهند، شاهان دست نشانده دنبال بازي‌هاي سبك و كوته نظرانه هستند.

رييس مجلس با اشاره به اين‌كه قوه مقننه براي ايجاد آرامش در كشور گام‌هاي خوبي برداشت، افزود: البته برخي افراد هم در مجلس تصور مي‌كردند وظيفه‌ي قوه مقننه سر و صدا كردن و هياهو است و مزاج اصلي مجلس اين اقدام را نمي‌پسنديد.

*** مجلس، محل تقنين و دفاع از حقوق ملت است

لاريجاني با اشاره به اين‌كه مجلس محل تقنين و دفاع از حقوق ملت است، ادامه داد: سياست بازي و هوچي‌گري اگر غلبه پيدا كند تقنين را از كار مي‌اندازد و مهم‌تر از همه اين‌كه به آرامش كشور لطمه مي‌زند.

وي با اشاره به اينكه براي پيشرفت كشور نيازمند بسترهاي آرام براي ملت هستيم تا بخش‌هاي مختلف بتوانند زندگي قابل پيش‌بيني براي خود داشته باشند، افزود: ما نيازمند اين هستيم كه روي توسعه كشور تمركز جدي داشته باشيم.

*** مخالفت غرب با ايران به‌دليل الگوبودن ايران در جهان

نماينده مردم قم در مجلس با اشاره به ديدار خود با رهبر يكي از كشورهاي اروپايي گفت: او مي‌گفت كه مساله اصلي آنها فناوري هسته‌اي نيست؛ حتي اگر ايران بمب اتمي داشته باشد، بلكه مساله آنها اين است كه ايران مخالف حركت آنها در صحنه‌ي بين‌الملل است.

وي با بيان اين‌كه غربي‌ها به اين دليل دندان‌هاي خود را تيز كرده‌اند كه ايران مبدا اصلي بيداري اسلامي است، تاكيد كرد: آنها نمي‌توانند تحمل كنند كه ملت مصر مستقل باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كمك دوميليارد دلاري آمريكايي‌ها به مصر افزود: در شرايط كنوني آنها براي پرداخت اين كمك شرط گذاشته‌اند، يكي اينكه پارلمان مصر كمپ ديويد را محترم بشمارد و مساله دوم اين است كه رابطه مصر با ايران محدود شود و در نهايت نيز گفته‌اند كه به صندوق بين‌المللي پول توصيه مي‌كنند كه به آنها وام بدهد.

لاريجاني با بيان اين‌كه قد و قواره ملت مصر بزرگتر از اين است كه پاي چنين معاملاتي بنشيند، تصريح كرد: ملت ما مفتخر است كه مبدا اين‌گونه تحولات دموكراتيك و بازگشت به خويشتن در منطقه است.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم با تاكيد بر اين‌كه برخي مشكلات اقتصادي كه با آن درگير هستيم با تدبير و برنامه‌ريزي علمي قابل حل است، گفت: استقلال در كار قوه مقننه يك امر اساسي به شمار مي‌رود.

*** چشم‌هاي بدبين، به دنبال شكستن ابهت و عظمت ملت ايران

نماينده‌ي مردم قم در مجلس با اشاره به اهميت برگزاري انتخابات مجلس يادآور شد: حضور ملت درانتخابات يك امر حياتي و مهم است، امروز چشم‌هاي بدبين نسبت به ايران نگريسته و دنبال اهدافي هستند كه عظمت و ابهت ملت را بشكنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين‌كه انتخابات يك سرمايه‌ي ملي است، يادآور شد: با توجه به حساسيت شرايط ايران در فضاي بين‌المللي، حضور ملت در پاي صندوق‌هاي راي از كليت هويت انقلاب اسلامي صيانت مي‌كند.

لاريجاني با بيان اينكه سه قوه در نظام ما زير نظر مقام معظم رهبري فعاليت مي‌كند، گفت: اين سازوكاري است كه در قانون اساسي به آن توجه شده و ما نيز از استقلال قوا با جديت حمايت مي‌كنيم.

رييس قوه مقننه با بيان اين‌كه مجلس بايد قوانين را بر اساس حكمت تدوين كند، تاكيد كرد: ‌چند سال پيش در محضر رهبري انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بودم، ايشان در مورد قوه مقننه فرمودند قوه مقننه مظهر حكمت و عقلانيت جامعه است.

*** سپهر انديشه پارلمان، بايد همه بخش‌ها را درنوردد

نماينده‌ي مردم قم در مجلس با بيان اين‌كه سازوكار انتخابات در كشور ما به نوعي است كه نمي‌توان گفت بر اساس تخصص‌ها نمايندگان به مجلس راه مي‌يابند، تاكيد كرد: سپهر انديشه پارلمان، بايد همه بخش‌ها را به خوبي در نوردد و اين بار مهم، بر دوش نمايندگان ملت است.

لاريجاني، نبود احزاب قوي در كشور را يك نقص دانست و گفت: احزاب دو ماموريت مهم يعني تربيت كادر و تدوين برنامه را بر عهده دارند، يكي از كارهاي مهم براي آينده اين است كه ساختار كشور به گونه‌اي باشد كه احزاب واقعي در كشور شكل بگيرد.

رييس مجلس يادآور شد: در خصوص لايحه‌اي كه در مورد وكلا تقديم مجلس شده است قطعا با حضور خود صاحب‌نظران و فعالان عرصه وكالت اين لايحه برر سي خواهد شد، ما در مجلس هشتم آيين‌نامه را تغيير داده و ضوابطي را وضع كرديم تا در كنار نمايندگان دولت كه در كميسيون‌ها حضور مي‌يابند نمايندگان بخش خصوصي و صاحب‌نظران نيز حضور يافته و مطالب خود را بيان كنند.

*** تلاش مجلس هشتم براي تحقق نظر رهبر معظم انقلاب

لاريجاني با اشاره به اينكه تلاش مجلس اين بود كه نظر رهبر انقلاب در خصوص مجلس محقق شود، گفت: مجلس تلاش كرد كه در كشور آرامش ايجاد كرده و از حقوق ملت در مقابل برخي زياده خواهي‌ها صيانت كند.

وي با بيان اينكه حرفهاي درشتي كه قدرت‌هاي بزرگ مي‌زنند به خاطر اين است كه حقوق ملت را ناديده بگيرند، اظهار داشت: سخني كه غربي‌ها در رسانه‌ها مي‌گويند با واقعيت فرق دارد، تمام تمركز آنها در مساله هسته‌اي است ولي هدف آنها چيز ديگري است./س2


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار