500 نسخه خطي و 700 چاپ سنگي در قالب اسناد موجود و يا اوقافي در كميته قيمت گذاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي در حال بررسي است.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل پنجمين نشست خبري رئيس كتابخانه ملي كه صبح امروز در سالن كنفرانس اين محل برگزار شد، اسحاق صلاحي ‌رياست سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به اين كه فايده در اين جلسات ،‌بيان نقدهاي سازنده است، گفت: آخرين سفري كه به منظور شناسايي اشتراكات فرهنگي ايران با كشورهاي ديگر داشتيم سفر به تونس بود. در اين سفر نشست هايي با وزير فرهنگ،‌رئيس آرشيو و كتابخانه ملي، ‌رئيس دانشگاه الزيتونيه،‌ مسئولان موزه ها و نسخ خطي برگزار شد كه به 5 هزار جلد نسخه خطي فارسي با تاريخ مشترك اين دو كشور دست يافتيم.

وي افزود: تونس براي فرهنگ و هنر ايران ارزش خاصي قائل است آن ها اذعان دارند كه آثار هنري در اين كشور و مسجد قيروان تونس الهام گرفته از فرهنگ و هنر ايران است.

صلاحي اظهار داشت: ايرانيان نيز در زمان قديم بسياري از اقدامات شان را از طريق كشور تونس انجام مي دادند و فتح اندروس توسط ايرانيان نيز از همين طريق بود.

رئيس كتابخانه ملي بيان كرد: تكنولوژي كشور فرانسه و تاثير آن برعملكردهاي تكنيكي در كشور تونس بسيار مشهود است اين تكنولوژي در رابطه با نگهداري و مرمت اسناد بوده و آن ها تجارب زيادي در اين زمينه دارند.

وي ادامه داد: در اين سفر تصميم گرفته شد همايش هاي مشتركي از دو كشور برگزار شود و در خصوص ثبت آثار مشترك نيز در حافظه جهاني قدم برداريم.

صلاحي تصريح كرد: ايران در رابطه با ديجيتال سازي و اطلاع رساني تجارب خوبي دارد كه در همين راستا تونسي ها درخواست كمك كردند و ما نپذيرفتيم.

وي با بيان اين كه كتابخانه ملي كشور تونس به عنوان يك عضو حقوقي با كتابخانه ملي ايران مرتبط شد، گفت: قرار است علاقمندان و متقاضيان تحصيل در رشته كتابداري از كشور تونس در ايران حضور پيدا كرده و در واقع بورسيه بگيرند، ‌آموزش دوره هاي كوتاه مدت و ميان مدت را ما برعهده مي گيريم اما آموزش بلند مدت با وزارت علوم است.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به حضور 1200 جلد نسخه خطي و چاپ سنگي در كميته قيمت گذاري ابراز كرد: خوشبختانه خريد، هديه، وقف اسناد و نسخ خطي موجود در نزد مردم ايران در كتابخانه ملي اتفاق افتاد و قيمت گذاري 1200 جلد نسخه خطي و چاپ سنگي اتفاقي است كه تا كنون نيفتاده است.

صلاحي بيان كرد: هديه كتابخانه هاي شخصي از 2 نفر و در شهرستان هاي مختلف نيز برنامه اي است كه در سال آينده انجام خواهد گرفت و من قول مي دهم كه تا 2 سال آينده كتابخانه ملي از محل وقف اسناد 10 برابر مجهز شود. همچنين در طول 9 ماه گذشته 34 هزار جلد نسخ خطي در كتابخانه وجود داشت كه هم اكنون به 35 هزار جلد رسيده و 500 جلد نيز پس از گذر از مرحله قيمت گذاري افزوده مي شود.

وي با اعلام اين خبر كه بزرگ ترين فهرست نويسي كل نسخ خطي ايران در 40 جلد در حال تدوين است، بيان كرد: هم اكنون 2 جلد از اين كتاب به چاپ رسيده و اميدواريم 14 جلد از آن در نمايشگاه كتاب سال 91 آماده رونمايي شود و به فروش برسد.

صلاحي با تاكيد بر اين كه تفحصي براي اسناد و نسخ خطي از سوي كتابخانه ملي انجام نمي گيرد، گفت: اگر سند و يا نسخه خطي از سوي كسي به كتابخانه ملي ارائه شود،‌ اين مركز هيچ تحقيق و تفحصي در رابطه با آن انجام نمي دهد و اين افراد نگران چنين مسئله اي نباشند. هر كس سندي مي آورد،‌نسبت به آن مالكيت دارد اما بهتر است به خارج از كشور براي فروش انتقال نيابد.

وي با اعلام اين خبر كه افتتاح تالار ديجيتال كتابخانه تا سه ماه آينده افتتاح مي شود، بيان كرد: 40 هزار شي ديجيتال تا دو هفته آينده بر روي سايت كتابخانه ملي مي رود كه اين اشياي ديجيتال شامل كتاب هاي خطي منابع غيركتابي،نشريات،عكس ها و يادداشت ها مي شود.

وي افزود:در اين خصوص اسكن كليه نسخه هاي خطي تا 3 ماه اينده توسط 9 دستگاه اسكن انجام مي گيرد.

صلاحي با اشاره به همايش خدمات كتابداري براي افراد با آسيب بينايي كه چهارشنبه 10 اسفند برگزار مي شود، گفت: افرادي كه آسيب بينايي دارند علاقه شان به رشد و ترقي زياد است در سازمان اسناد و كتابخانه ملي نيز يك تالاراختصاصي، براي اين افراد وجود دارد كه با يك همراه مي توانند حضور داشته باشند. همچنين نرم افزارهاي خاص و كتابخانه هاي خاص براي آن ها وجود دارد.

صلاحي افزود: به نظر من بايد در جامعه يك تفكر خاص در اين خصوص وجود داشته باشد و هدف از برگزاري اين همايش نيز همين مسئله است.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي اظهار داشت: اين همايش با همكاري نهاد كتابخانه عمومي،‌ دانشگاه تهران و انجمن عصاي سفيد برگزار مي شود و ميزبان اصلي آن كتابخانه ملي است.

وي در خصوص سفري كه هفته آينده به هندوستان دارد، ابراز داشت: هندوستان براي بازديد از آرشيو و كتابخانه ملي سه دانشگاه و سخنراني در دانشگاه از ما دعوت كرده است و اين بحث در خصوص اسناد و نسخ خطي فارسي آن كشور خواهد بود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.