رییس موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری ایران گفت : بررسی های گشت تحقیقاتی نشان می دهد فراوانی ذخایر جوان ماهیان خاویاری در سواحل جنوبی دریای خزر روبه افزایش است .

'به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛دكتر محمد پوركاظمی 'افزود : گشتی كه امسال در اواخر تابستان و اوایل پاییز انجام گرفت نشان می دهد كه ذخایر ماهیان خاویاری از لحاظ فراوانی ماهی بویژه تاس ماهی ایرانی وضعیت مطلوبی دارد .

وی اظهارداشت : عمده ماهیانی كه در این گشت تحقیقاتی صید شد مربوط به ماهیان رهاسازی شده سال جاری و سال گذشته بوده است .

وی خاطرنشان كرد : نتایج این گشت دریایی كه تا عمق 10 متری آبهای خزر انجام گرفت نشان داد گرچه در سواحل این دریا تغییراتی انجام گرفته است ولی در عمل ذخایر ماهیان جوان در بخش ایرانی دریای خزر از وضعیت خوبی برخورداراست .

وی اظهارداشت : گرچه در این گشت برخی گونه ها هم اصلا صید نشدند كه شاید در اعماق بیشتر از 10 متر بودند كه صید آنها به شناورهای تحقیقاتی مجهزتری نیاز دارد .

وی گفت : میزان ذخایر ماهیان بالغ در این گشت 30درصد نسبت به سال قبل كاهش داشت ولی ذخایر ماهیان جوان تا 20برابر نسبت به سال های قبل افزایش نشان می دهد .

'پوركاظمی' علت افزایش بچه ماهیان جوان را تغییر زمان گشت تحقیقاتی و انجام گشت قبل از فعالیت پره ها و علت كاهش ماهیان بالغ را كاهش ذخایر گله های مولدین در دریا دانست .

وی تصریح كرد : كاهش ذخایر ماهیان بالغ مبنای اعلام ممنوعیت صید تجاری در دریای خزر توسط پنج كشور حاشیه است و امیدواریم با حفاظت و حراست بیشتر و با تدوین و اعمال یك برنامه جدی تر توسط كشورهای حاشیه دریای خزر بتوانیم ماهیان جوان را با مراقبت به ماهیان بالغ تبدیل كنیم .

رییس موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری زمان سن ماهیان خاویاری از یك سالگی تا به سن بلوغ را بر حسب گونه متفاوت دانست و گفت: رسیدن سن بلوغ برای ماهی خاویاری ازون برون حداقل 10 تا 11سال، برای تاسماهی ایرانی ، روسی و تاسماهی شیپ حداقل 15سال و برای فیل ماهی تا 20سال است .

وی اظهارداشت : بچه ماهیان تكثیر شده در این سنین به آب های پنج كشور مهاجرت می كنند و بایستی مراقبت هایی از این ذخایر جوان صورت گیرد ولی به علت فشار صید در دریا این ماهیان قبل از رسیدن به سن بلوغ از چرخه حیات خارج می شوند.

پوركاظمی خاطرنشان كرد:تنها ممنوعیت صید بدون اقدامات مشترك دیگر كشورها شاید تاثیری نداشته باشد كه ابتدا باید در كنار یك برنامه ملی و منطقه ای مدون ممنوعیت نوع اقدامات مورد نیاز مشخص و اعمال شود.

وی افزود:همكاری كشورهای حاشیه در حفظ ذخایر دریای خزر در ابتدای راه قراردارد و این كشورها باید با تدوین یك برنامه پنج ساله و یا 10 ساله الزامات ممنوعیت صید را بوجود آورند و در مقابل عدم صید تجاری مقابله با صید غیرمجاز را نیز بصورت جدی دنبال نمایند .

به گفته وی باید برنامه های افزایش تولید و رهاسازی بچه ماهی ،كاهش آلودگی دریای خزر ، احیای رودخانه ها و احیای بستر تكثیر طبیعی توسط این كشورها تدوین و به اجرا درآید .

وی ادامه داد:با همكاری سازمان خواروبارجهانی( فائو) از طریق گشت های ارزیابی ذخایر ، كاهش ذخایر در تغییر متدولوژی را دنبال می كنیم تا درآن صورت یك مدل مناسب برای ارزیابی ذخایر در دریای خزر تدوین و ارایه شود.

وی تاكیدكرد: تازمانی كه همكاری های عملی پنج كشور حاشیه خزر توسعه پیدا نكند فقط بیان آن در حد ممنوعیت صید تجاری كمك موثری برای احیای ذخایر نخواهد كرد.

وی گفت:این كشورها نیز اذعان دارند كه ذخایر در محدوده آنها بطور وحشتناكی كاهش پیدا كرده است و این كشورها با كمبود شدید مولدین برای تكثیر مصنوعی روبه رو هستندو بعضی از آنها حتی در گرفتن یك مولد ماهی خاویاری هم مشكل دارند.

رییس موسسه تحقیقات ماهیان خاویاری ایران افزود:اگر جلوی صید غیر مجاز گرفته شود و اقدامات تكمیلی دركنارآن صورت گیرد جای امیدواری برای بهبود ذخایر ماهیان خاویاری در خزر وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه آمارها نشان می دهد تلاش ایران در سرمایه گذاری در مسایل خزر بویژه ماهیان خاویاری خیلی بیشتر از سایر كشورهاست تصریح كرد:ایران در تكثیر مصنوعی و تحقیقات شیلاتی جلوتر از بقیه كشورهای دریای خزر است ولی تلاش یك كشور به تنهایی به دلیل مشترك بودن ذخایر و طول عمر طولانی ماهیان خاویاری تا رسیدن به سن بلوغ و به علت مهاجر بودن این گونه ها كافی نیست و اگر همكاری نباشد به تنهایی در احیای این ذخایر با ارزش نتیجه ای گرفته نمی شود. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.