رئيس مركز تحقيقات راه و شهرسازي گفت: حدود 50 تا 60 درصد از ساختمان هاي كشور به درجات مختلفي به مقاوم سازي احتياج دارند.

سيد محمود فاطمي عقدا در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه به غير بافت هاي فرسوده كه تنها مسئله نوسازي براي آنها مطرح است، حدود 50 تا 60 درصد از ساختمان هاي موجود در كشور به درجات متفاوتي از مقاوم سازي نياز دارند، اظهار داشت: بخشي از اين ساختمان ها قبل از تدوين آئين نامه 2800 طراحي ساختمان ها در برابر زلزله ساخته شده اند و بخشي ديگر نيز به دليل وجود مشكلات اجرايي به درجات متفاوتي از مقاوم سازي نياز دارند.

وي با اشاره به نهايي شدن 7 آئين نامه و دستورالعمل مربوط به مقاوم سازي در مركز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي ادامه دا د: گام بعدي ترويج و آموزش اين آئين نامه و دستور العمل است كه اميدواريم بتوانيم با همكاري انبوه سازان و مراكز آموزشي فني- حرفه اي در اين زمينه نيز وارد شويم.

رئيس مركز تحقيقات راه و شهرسازي تصريح كرد: در حال حاضر ضعف اصلي، معدود بودن تعداد شركت هايي است كه بتوانند با كمترين هزينه و تخريب اقدام به مقاوم سازي ساختمان ها كنند.

وي سپس به روند مطلوب رشد استفاده از فناوري هاي نوين در ساخت و سازهاي كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر، فقط در بخش مسكن مهر، حدود 31 درصد از واحدهاي مسكوني به شيوه صنعتي ساخته مي شوند و اين در حالي است كه در ساير ساخت و سازهاي كشور نيز استفاده از شيوه هاي مختلف ساخت صنعتي مسكن رشد داشته است.

فاطمي عقدا افزود: كاهش هدر رفت مصالح و صرفه جويي در مصرف انرژي از مزاياي ساختمان هاي صنعتي ساز هستند كه در نهايت هزينه هاي يك ساختمان را كاهش مي دهد.

وي خاطرنشان كرد: تلاش براي نهادينه كردن استفاده از مصالح ساختماني استاندارد همچنان با همكاري سازمان ها و نهادهاي مربوطه ادامه دارد و نتايج بسيار خوبي نيز داشته است./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار