به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید حمید خوئی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه بستر مناسبی برای اینکه داروسازان بتوانند دانش و تجربه خود را بطور کامل و با بیشترین کارآمدی در عرصه خدمات دارویی ارائه کنند، وجود ندارد گفت:از یک سو با خلا قانونی مواجه هستیم و داروسازان از پشتوانه کافی برای مداخله در فرآیند درمان بیماران برخوردار نیستند به این معنا که اگر داروساز در داروخانه با نسخه های دارویی کاملا اشتباه یا غیرعلمی مواجه شوند، برخلاف اتفاقی که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا رخ میدهد اجازه مداخله و اصلاح نسخه را بطور قانونی ندارند و از سوی دیگر نیز با یک خلا فرهنگی عمیق در جامعه مواجهیم که مردم نسبت به نقش اساسی داروساز در نظام سلامت و ارزش مداخله ها،مشاوره ها و آموزش های داروساز در دستیابی بیماران به بالاترین اثرات درمانی و کمترین عوارض دارویی آگاهی کافی ندارند.
وی افزود:اغلب اوقات شاهد آن هستیم که بیماران حاضرند شش یا هفت ساعت را در مطب به انتظار پزشک بنشینند اما وقتی وارد داروخانه میشوند انتظار دارند هر چه سریعتر داروی خود را گرفته و از داروخانه خارج شوند؛گویا بیماران فرآیند درمان خود را با گرفتن نسخه از پزشک پایان یافته تلقی میکنند و این درحالی است که خدماتی که در داروخانه ارائه می شود، نقش محکم و اساسی در فرآیند درمان دارد./ح