عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران و متخصص زنان و زایمان ، كمبود پلاكت خون را از جمله معضلاتی دانست كه در بین زنان باردار شایع است و گفت : كمبود پلاكت می تواند زایمان زودرس را در این افراد به همراه داشته باشد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاان؛دكتر'زلیخا عطارد' در جمع خبرنگاران افزود : خانم ها به دلائل متعددی از جمله بارداری به كمبود پلاكت خون مبتلا می شوند كه این معضل اثرات نامطلوبی بر جنین دارد .

وی عوامل محیطی و دارویی را از جمله دلایل كمبود پلاكت خون اعلام كرد و اظهار داشت : در سال های اخیر مادران باردار بیشتری به این بیماری مبتلا شده اند و از هر 10 نفر یك نفر به این بیماری مبتلا می شوند .

این پزشك متخصص، بارداری خانم ها ، كاهش سیستم ایمنی بدن و به احتمال فراوان مصرف بیش از حد سموم شیمیایی در تهیه محصولات غذایی را از مهمترین عامل كاهش پلاكت خون برشمرد .

وی با اشاره به كاهش مرگ مادران باردار در استان و كشور ، بیان داشت : براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، استاندارد مرگ و میر مادران باردار 10 در یكصد هزار نفر است كه این رقم در استان كمتر است .

عطارد تعداد مرگ و میر مادران باردار در استان را در سال گذشته را پایین تر از حد استاندارد اعلام كرد و بیان داشت : این رقم تا دی ماه سال جاری به 5 مورد رسیده است .

وی ، فشار خون ، مسمومیت بارداری ، عفونت ها ، لخته شدن خون در رگ ، خون ریزی و عوارص بیهوشی را از مهمترین دلایل مرگ مادران باردار برشمرد .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، مادران بارداری كه دارای سایقه بیماری داشته باشند را مادران باردار پرخطر اعلام كرد و گفت: این بیماری ها شامل قلبی و عروقی ، ریوی ، گوارشی و روماتیسم است ./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.