متخصص بيماري هاي عفوني:

تزريق واکسن آنفولانزا تا اواسط دی ماه به تمامی افراد پرخطر توصیه می شود

با توجه به سردی هوا در زمستان و تشدید بیماری های تنفسی، شیوع آنفولانزا نیز افزایش می یابد بنابراين تزريق واکسن آنفولانزا به تمامی افراد پرخطر توصیه می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی در خصوص بیماری ویروسی آنفولانزا اظهار داشت: آنفولانزا بیماری ویروسی بسیار متغیری است که به شدت آنتی ژن های سطح خود را تغییر می دهد و از این جهت سالانه واکسن های جدیدی جهت ایمن سازی در برابر این ویروس تولید می شود.

مردانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل زمستان بدن به طور مداوم به سرماخوردگی مبتلا می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و بدن به شدت مستعد ابتلا به این بیماری می گردد.

وی با بیان اینکه این بیماری ویروسی برعکس سرماخوردگی خود درمان نیست خاطرنشان کرد: این بیماری ویروسی با تب ناگهانی بالا شروع می شود و همراه با بدن درد و گرفتگی عضلات است.

وی افزود: زدن واکسن آنفولانزا پیش از شروع زمستان تا اواسط دی ماه به تمامی افراد پرخطر توصیه می شود.

*پیشگیری از آنفولانزا بسیار آسانتر از درمان آن است

دکتر فخیم زاده، متخصص عفونی اطفال در ادامه اظهار داشت: آنفولانزا یک بیماری پیشرونده است در صورت دیر تشخیص داده شدن به راحتی می تواند قلب، مغز و ریه را درگیر کند.

فخیم زاده افزود: کودکان از جمله گروه های پرخطر در زمینه ابتلا به بیماری آنفولانزا هستند زیرا سیستم ایمنی آنها از قدرت کافی برخوردار نیست و اصول بهداشتی را نیز کمتر از دیگران رعایت می کنند.

فخیم زاده با بیان اینکه در صورت پیشروی آنفولانزا مغز به شدن درگیر می شود خاطرنشان کرد: آنفولانزا می تواند در موارد نادر موجب آنسفالیت گردد لذا هرنوع علائم مشابه سرماخوردگی که طولانی شود باید جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از رفتن بچه های بیمار به مدرسه و مهد کودک و تزریق به موقع واکسن تا حد زیادی از بروز آنفولانزا جلوگیری می کند.

*شستن مداوم دست ها زنجیره انتقال آنفولانزا را قطع می کند

دکتر مؤمن زاده، متخصص عفونی اطفال در ادامه اظهار داشت: آنفولانزا از جمله بیماری های ویروسی است که به شدت از طریق دست دادن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و تنفس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

وی تصریح کرد: شستن مداوم دست ها با صابون تا حد 70 درصد زنجیره سرایت و انتقال این ویروس را قطع می کند.

وی با بیان اینکه این ویروس در محیط بیرون بیش از چند ثانیه زنده نمی ماند خاطرنشان کرد: بهتر است در صورت استفاده از دستمال جهت پاک کردن ترشحات دهان و بینی حتماً دستمال را در سطل زباله در دار بیاندازیم.

*واکسن آنفولانزا را خودسرانه تزریق نکنید

دکتر بلورساز، متخصص بیماری های عفونی اطفال در ادامه اظهار داشت: واکسن آنفولانزا فقط با تجویز پزشک و از داروخانه تهیه شود.

بلورساز تصریح کرد: این واکسن در صورتی که در محیط بیرون از یخچال نگهداری شود فاسد شده و هیچ اثر درمانی ندارد.

وی با بیان اینکه واکسن از لحاظ تولید تا لحظه تزریق باید در دمای منفی هجده درجه نگهداری شود خاطرنشان کرد: این وظیفه پزشکان است که با آموزش به افراد و مراجعه کنندگان اطلاعات لازم را در زمینه تزریق واکسن داده شود.

*بهتر است با آگاهی دادن به مردم مانع از اپی دمی آنفولانزا شویم

دکتر شوشتریان، متخصص عفونی اطفال در ادامه افزود: آنفولانزا در صورت اپی دمی شدن به سختی ریشه کن می شود.

شوشتریان تصریح کرد: واکسن آنفولانزا یک واکسن هوشمند است و به راحتی تغییر شکل می دهد و در صورت همه گیری مقاوم می شود و حتی واکسن ها هم در درمان آن کارساز نیستند بهتر است با آموزش به مردم و آگاهی دادن مانع از اپی دمی این بیماری در سال جاری شویم.

وی افزود: این بیماری موجب تب بالای 39 درجه می شود که این تب می تواند عوارض جبران ناپذیری برای کودکان و سالخوردگان ایجاد کند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.