عضو فهرست انتخاباتي جبهه پايداري انقلاب اسلامي گفت: اقتصاد و موضوعات مرتبط با معیشت مردم از اولویت های اساسی مردم بوده و بحث کار و اشتغال و مسکن مهمترین مواردی است که همه موظف اند در راستای حل مشکلات و ارتقاء وضعیت کشور تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جبهه پايداری انقلاب اسلامی ؛ علي خطيبي دانشجوي مقطع دكتري بيوفيزيك دانشگاه تهران و يكي از كانديداهاي اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي است كه از سوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت حوزه انتخابيه تهران به مردم معرفي شده استوی که خاستگاه اجتماعی خود را دانشگاه می داند، هم اکنون در حال تدوین و انجام تحقیقات رساله دکتری است و مدیریت پروژه تولید نانوذرات نیمه هادی را بر عهده داشته و همزمان در پروژه ساخت LED با استفاده از نانوذرات نیمه‌هادی همکاری می نماید.

قرار گرفتن تصاویر شهدای علم و فناوری (شهید شهریاری، شهید علیمحمدی، شهید رضایی نژاد و شهید احمدی روشن) در بالای تارنمای شخصی خطیبی و ابراز تمایل وی برای پرداختن به حوزه جهاد علمی و شکوفایی علم و فناوری در سال های اخیر محور اصلی مصاحبه خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران با این دانشجوی دانشگاه تهران را تشکیل می دهد، اما روایت این نامزد انتخابات مجلس از دوران دانشجویی خود در دانشگاه تربیت معلم تهران (مقطع کارشناسی)، در گیرودار سال های حاکمیت اصلاح طلبان و دوم خردادی ها بر دولت و فعالیت وی در انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به عنوان دبیر سیاسی این تشکل دانشجویی ، توجه خبرنگار ما را جلب می کند.

آنچنانکه خطیبی می گوید، در اوج فعالیت های دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه های کشور یعنی فاصله بین سال های 76 تا 78 و حمایت تیم حاکم بر وزارت علوم و شخص وزیر وقت علوم – دکتر معین- از این جریان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، جزو معدود انجمن های اسلامی دانشجویان مخالف مشی انحرافی و سکولار دفتر تحکیم وحدتِ آن روز بود که بعدها همراه با سایر انجمن های اسلامی هم مرام، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور را شکل دادند.

گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران با این کاندیدای انتخابات مجلس شورای که از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی جهت حوزه انتخابیه تهران معرفی شده را در ذیل بخوانید.

*آقای خطیبی، در لیست جبهه پایداری تهران، نام شما برای خیلی افراد جدید بود، لطفا قدری بیشتر خودتان را برای خوانندگان خبرنامه دانشجویان ایران معرفی کنید و بگوئید الان مشغول چه کاری هستید؟

بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن سلام و تشکر از شما دوستان دانشجو، نام کامل بنده علی خطیبی شریفیه و متولد سال 58 شهر دامغان هستم. الان هم مشغول تحصیل در سال آخر مقطع دکتری رشته بیوفیزیک دانشگاه تهران و در حال تدوین رساله دکتری هستم؛ موضوعی که این روزها روی آن کار می کنم تولید نانوذرات نیمه هادی است.

*آقای خطیبی، اگر موافق باشید اول از بحث انتخابات شروع کنیم؛ اینکه حتما این اولین تجربه شما برای حضور در یک رقابت جدی انتخاباتی است؛ انتخابات مجلس، آن هم در کلان شهر تهران.

با وجود رقبای متعدد که برخی از آن ها از اول انقلاب تا حالا فقط یک دوره در مجلس نبوده اند، فکر نمی کنید کار سختی در پیش دارید؟

اجازه بدهید سوالتان را از آخر جواب بدهم، اولا در مکتب امام (ره) پیروزی در گرو انجام تکلیف و وظیفه است و نه رای آوردن و نماینده شدن، البته فرصت خدمتگذاری به انقلاب و مردم در مجلس، توفیق بزرگی است. لذا اگر تا همین جا که در خدمت شما هستیم به وظایف دینی خود عمل کرده باشیم پیروزیم و ادامه هم به مین منوال؛ ولی اگر بخواهیم خارج از چارچوب های دینی و اخلاقی ادامه بدهیم، ولو اینکه رای هم بیاوریم، شکست خورده ایم.

ثانیا تا آنجا که بنده مطالعه کردم و شنیده ام، درکلام ائمه معصومین علیهم السلام وبزرگانی همچون حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، عنصر جوانی و نشاط و اراده و انگیزه، نه تنها فاکتور منفی نیست، بلکه یک شاخص مثبت هم به حساب می آید؛ همچنان که حضرت امام (ره) موکدا فرموده اند "امید من به شما جوان هاست."

تجربه تاریخی و مشاهدات عینی ملت ما هم همین را تائید می کند.

شما ببینید کارهای بزرگ و به زعم بعضی ها ناشدنی را در همین انقلاب ما چه کسانی انجام دادند؟ فرماندهان و سرداران جنگ و دفاع مقدس چه کسانی بودند؟ باکری ها، همت ها، باقری ها، زین الدین ها، بروجردی ها و هزاران شهید و دلاور دیگری که وصف و نامشان در کلام نمی گنجد؛ این ها همه جوانان رشید و مومن و انقلابی و کاردانی بودند که در دامان همین مردم پرورش یافتند؛ آن طرف جنگ که بود؟ همه دنیا، همه ژنرال ها، همه زر و زور تزویر، جبهه گسترده مالی، نظامی، امنیتی، رسانه ای که در یک جبهه با هم متحد شده بودند و ... نتیجه چه شد؟ عزت از آنِ ملت پایدار ایران شد.

الان هم کارهای بزرگ و افتخار آمیز را در کشور جوانان دانشمند ما انجام می دهند، شهدای گرانقدر علم و فناوری نمونه ای ارزنده و گرانقدر از خیل دانشمندان جوان کشور هستند که مشغول انجام کارهای بزرگ می باشند.

البته بنده و امثال بنده خاک پای آن شهداء گرانقدر هم نمی شویم، ولی منظور این است که شاخص و ملاک کارآمدی و اصلح بودن سن و درجه افراد نیست، این را ما در مکتب امام (ره) آموختیم.

*کمی به قبل برگردیم، ورود شما به فضای اجتماعی و سیاسی دقیقا از کی و چگونه بود؟

از سال ابتدای ورود به دانشگاه، یعنی سال 76 که بنده در مقطع کارشناسی فیزیک (حالت جامد) دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شدم؛ دقیقا شروع تحصیل بنده در دانشگاه تربیت معلم همزمان با آغاز کار دولت آقای خاتمی و حاکمیت انحصارطلبانه اصلاح طلبان در وزارت علوم بود.

دوستان حتما به یاد دارند – یا مطالعه کرده اند- که در آن سال ها تیم سیاسی اعضاء حزب مشارکت و سازمان مجاهدین بر ارکان وزارت علوم حکمرانی می کردند. ابزار اصلی شان هم برای اثر گذاری بر فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه افراد نفوذی در دفتر تحکیم وحدت بود که تشکیلات این اتحادیه دانشجویی را از اهداف و مرام اصلی منحرف کرده بودند.

دانشگاه تربیت معلم هم از مراکز اصلی و پایگاه های ویژه اصلاح طلبان تندرو بود؛ برخی از اعضای شاخص دفتر تحکیم وحدت مثل فاطمه حقیقت جو، عبدالله مومنی و ... هم دانشجوی این دانشگاه بودند؛ حالا شما تصور کنید در این فضای سنگین، یک عده دانشجو که هیچ حامی نداشتند، به مقابله با این جریان می روند.

ماجراهای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم بسیار طولانی است، فقط به همین بسنده می کنم که جریان تمامیت خواه تحکیم وحدت وقت، دشمنی را تا حمله فیزیکی به اعضاء و دفتر ما پیش بردند؛ آقایانی که مدعی آزادی بیان بودند بدترین توهین ها و حملات را علیه نیروهای حزب اللهی انجام می دادند و مدیریت وقت دانشگاه هم هیچ عکس العملی نشان نمی داد.

البته ماجرا به اینجا ختم نشد، خاطرم هست که در جریان برگزاری اولین نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه تربیت معلم، مدیریت وقت دانشگاه به دستور وزیر وقت علوم، در اقدامی غیر قانونی علیرغم داشتن مجوز و قانونی بودن نشست، درب های سالن حمایش را با پشتیبانی نیروهای حراست و با توسل به زور به روی دوستان ما بست؛ اما دوستان ما مقاومت کردند و در اقدامی ابتکاری، فرش های مسجد را در خیابان های داخلی دانشگاه پهن نمودیم و نشست را در خیابان های دانشگاه و با حضور دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور برگزار کردیم؛ رئیس وقت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هم به عنوان میهمان ویژه نشست ایراد سخنرانی کرد.

شکر خدا امروز مجموعه تشکل های دانشجویی در موقعیت خوب و ممتازی قرار دارند.

*کمی به فضای سیاسی این روزهای کشور برگردیم، فضای انتخابات و جریان های سیاسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم فضای متکثر موجود، نوید بخش یک انتخابات رقابتی است. سلایق گوناگون با وجوه افتراق و تمایز قابل توجه در این انتخابات حضور دارند؛ از اصلاح طلبان گرفته تا جریانات و گروه های مختلف اصولگرا. با توجه به راهبردی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند یعنی مشارکت گسترده و انتخابات رقابتی، به نظر می رسد بستر مناسبی برای تحقق راهبردهای ایشان در خصوص انتخابات امسال وجود دارد؛ اما این امر نیاز به لوازمی هم دارد.

*منظورتان از لوازم تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتخابات دقیقا چیست؟

مشخصا عملکرد جریانات سیاسی و رسانه ها است.

جریانات سیاسی باید حضور متکثر جریانات و گروه ها در انتخابات را غنیمت بشمارند و به فال نیک بگیرند، نه اینکه با رویکردهای قبیله گرایانه فقط به دنبال نتیجه انتخابات و پیروزی حزب و گروه خود باشند. ضمن اینکه بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات مختلف در باب مسائل کشور، موجب پویایی نظام و ارتقاء کارآمدی می گردد. اما متاسفانه برخی جریانات می گویند فقط ما باشیم و دیگران بروند پی کار خود!

*اما ما چنین حرفی را از هیچکدام از جریانات نشنیدیم!

معلوم است که علنی و آشکار نمی گویند، ولی معنای تخریب ها و تهمت ها و افتراها و تحقیر کردن ها غیر از این است؟ برخی افراد و جریانات در مواضع و مصاحبه هایشان دائما این و آن را به موارد مختلف متهم می کنند؛ در رابطه با جبهه پایداری که ما کلکسیون تخریب و اتهام و دروغ را علیه این جریان داریم! جالب است که سرخط تخریب ها و ایراد اتهام ها هم از سوی بعضی از کاندیدهای شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 هستند که امکانات مالی و رسانه ای گسترده ای هم در اختیار دارند.

*منظورتان کیست؟

العاقل یکفی بالاشاره!

*ببخشید، لطفا ادامه بدهید.

عرض می کردم که نباید یک جریان یا یک حزب بگوید چون ما حضور داریم، دیگر نیازی به حضور دیگران نیست. مهمترین روش تبلیغاتی اعمال این نظر هم خط تخریب و تحقیر و بی اخلاقی است.

خب وقتی می گویند جبهه پایداری خطرناک است، رهبرجبهه پایداری لیدر جریان انحرافی و حضور جبهه پایداری بازی کردن در پازل اصلاح طلبان و جریان انحرافی است و صدها مورد دیگر، اولین معنی اش این است که شما (جبهه پایداری) نباید باشید.

نکته بعدی در رابطه با نقش جریانات و گروه های سیاسی و افراد فعال در انتخابات جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری، رقابت گرم و جدی حول برنامه ها و مشکلات مردم به جای نزاع های بی نتیجه است.

باید توجه داشت که آنچه در وهله اول برای مردم مهم است، خدمتگذاری و سلامت و صلابت مجلس حول آرمان های انقلاب است، نه گروه ها و جریانات و احزاب و ...

*نقش رسانه ها را نگفتید.

بله، لازمه دوم رسانه ها است، به خصوص رسانه هایی که از اموال عمومی و بیت المال استفاده می کنند باید نگاهی منصفانه به انتخابات و جریانات داشته باشند.

الان دولت و برخی نهادها و سازمان ها روزنامه و خبرگزاری دارند و به احتمال زیاد مدیران این نهادها و سازمان ها هم گرایشات سیاسی خاص خود را دارند که اشکالی هم ندارد، اما اگر بخواهد این گرایشات خط و مشی خبرگزاری و یا روزنامه را تغییر دهد این دیگر مصداق استفاده از منابع عمومی و بیت المال جهت مصارف انتخاباتی است که به شدت از سوی مقام معظم رهبری منع شده و مخالف مبانی دینی هم هست.

به نظرم اخلاق و عقل و تعهد حکم می کند تمامی رسانه ها – حتی رسانه های خصوصی- فضا را برای استماع دیدگاه های همه جریانات قانونی حاضر در انتخابات باز کنند و به تکلیف خطیر اطلاع رسانی و شفاف سازی عمل نمایند؛ ضمنا توصیه ام به شما دوستان دانشجو هم همین است.

*برخی شما – یعنی جبهه پایداری- را به وحدت شکنی متهم می کنند، چه جوابی دارید؟

اگر منظورتان برخی دوستان جبهه متحد است، باید چند نکته خدمتتان عرض کنم.

اولا این حرف موضع همه افراد حاضر در جبهه متحد نیست، چه اینکه در جبهه متحد افراد و دیدگاه های مختلفی وجود دارد، متقابلا موضع ما هم نسبت به دیدگاه ها و جریانات مختلف جبهه متحدمتنوع است.

ما در جبهه متحد به بزرگوارانی همچون حضرت آیت الله مهدوی کنی ارادت داشته و داریم و ایشان را سرمایه انقلاب و کشور می دانیم و همینطور بسیاری دیگر از بزرگوارانی که در جبهه متحد حضور دارند و امتحانات سختی را در پیش از انقلاب و پس از آن تا به امروز در دفاع از انقلاب و مردم و ولایت فقیه پس داده اند.

نسبت به حضور برخی افراد و جریانات در جبهه متحد هم انتقاد و بعضا اعتراض داریم، مشخصا آن هایی که نه تنها چشم و گوش خودرا نسبت به ندای این عمار رهبر معظم انقلاب در فتنه سال 88 بستند، بلکه همچنان بر اشتباه خود اصرار می کنند و فتنه سال 88 را حداکثر دعوای آقای احمدی نژاد و موسوی می دانند که البته ما با این گروه حرفی نداریم.

از برخی از دوستان هم گلایه مندیم چراکه بنا به فرمایش حضرت آیت الله مصباح، اگر قرار بود ائتلافی صورت دهند، خط و مشی جبهه پایداری به ایشان نزدیک تر بود تا برخی دیگران.

جالب اینجا است که خود این دوستان شدیدترین نقدها را به ساکتین فتنه وارد می کردند و بنده تعجب می کنم چطور امروز نوک پیکان نقدها و بعضا حملات ایشان متوجه جبهه پایداری است؟!

البته ایراد ما به مدل 8+7 هم شکلی است هم ماهوی که بارها تا کنون توسط اعضای موسس و شورای مرکزی جبهه بیان شده که می توانید مطالعه بفرمایید؛ لذا به نظرم انتقاد به وحدت شکنی بیشتر متوجه برخی دوستانمان در جبهه متحد است.

*برخی رسانه ها می گویند لیست جبهه پایداری در تهران تیم و مهره های یکی از وزرای سابق دولت است، آیا اینگونه است؟

اگر بخواهیم به اینگونه حرف ها پاسخ بدهیم باید همه کارهایمانرا رها کنیمو به شایعات و تخریب ها و بی اخلاقی بپردازیم، البته در حد یک جمله بگویم، آن هایی که این حرف ها را می زنند خودشان روش مهره چینی و سهام بندی را در تنظیم لیست هایشان در پیش گرفته اند و همه را به کیش خود می پندارند.

*نسبت جبهه پایداری با دولت چیست؟آیا شما دولت را جریان انحرافی می دانید؟

جبهه پایداری بدنه مدیریتی و کارشناسی دولت را خدوم و ارزشمند می داند و اعتقاد ندارد که همه دولت جریان انحرافی است و همه وزرا و مدیران دولتی منحرف اند؛ به نظرم این جفا در حق نظام و انقلاب و مردم است.

اما حضور جریان انحرافی در بخش هایی از دولت واقعیتی عینی است و این جریان همه توان خود را برای صدمه زدن به نظام به کار گرفته است؛ ضمن آنکه تومور جریان انحرافی در محلی خطرناک یعنی دفتر ریاست جمهوری قرار گرفته است متاسفانه الان امکان تفکیک تصمیمات و رفتارهای جریان انحرافی با رئیس جمهور وجود ندارد.

به اعتقاد بنده بیشترین هزینه در برخورد و مقابله با جریان انحرافی را همین دوستان جبهه پایداری دادند؛ غالب این دوستان در دولت در جایگاه های کلیدی حضور داشتند، وزیر و معاون رئیس جمهور و ... بودند، ولی به دلیل مقابله و اعتراض به جریان انحرافی از دولت حذف شدند، این موضوع در حالی است که دوستان و هم حزبی های برخی از آقایان که خود را مصداق تام و تمام مبارزه با جریان انحرافی می دانند و اعضای جبهه پایداری را متهم به سکوت در برابر انحراف می کنند، هنوز در دولت حضور دارند و ما یک موضع شفاف و روشن از آن ها در قبال جریان انحرافی ندیدیم.

ضمن آنکه قاطع ترین و محکم ترین مواضع در رابطه با جریان انحرافی در بین خواص از آن حضرت آیت الله مصباح است که نیازی به تکرار ندارد.

*به نظر شما، اولویت های کشور از نگاه مردم چیست؟

به نظرم اولویت های اقشار گوناگون متفاوت است. اما اگر بخواهیم فصل مشترک اولویت ها را بیان کنیم، اقتصاد و موضوعات مرتبط با معیشت مردم از اولویت های اساسی مردم است.بحث کار و اشتغال و مسکن مهمترین مواردی است که همه موظف اند در راستای حل مشکلات و ارتقاء وضعیت کشور تلاش کنند، به ویژه باید جریانات حاضر در انتخابات حساسیت خود را نسبت به این موضوع نشان داده و دیدگاه های خود را بیان نمایند.

اولویت های بعدی مردم در حوزه های اجتماعی و فرهنگی است.

دغدغه های خانواده ها نسبت به مخاطراتی که جوانان را تهدید می کند و جنگ نرم فرهنگی دشمن و همینطور بحث ازدواج جوانان و ارتقاء کیفیت و کارآمدی خدمت سربازی آقایان همچنان در صدر مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم قرار دارد.

در خصوص مسائل اجتماعی، موضوعات مربوط به جامعه بزرگ بازنشستگان و مباحث مربوط به تامین اجتماعی و بیمه های اجتماعی نیز یکی از سرفصل های مهم است که اگر توفیق حضور در مجلس را داشتم حتما به صورت مبسوط تری در این خصوص بحث خواهم نمود.

مسائل سیاسی کشور به خصوص در حوزه سیاست خارجی و بین الملل مورد توجه ویژه مردم و نخبگان قرار دارد، به ویژه در شرایط فعلی که غرب مترصد وارد کردن ضربه به انقلاب و خاموش نمودن روشنایی بیداری اسلامی در منطقه است، مباحث مربوط به سیاست خارجی محل بحث و دغدغه مردم قرار دارد.

*در صورت رای آوردن، به حضور در کدام کمیسیون تخصصی مجلس علاقه دارید؟

بیشتر به کمیسیون های فرهنگی و آموزش و تحقیقات علاقه دارم.

*چند سوال کوتاه و شخصی

*شغل پدرشما و میزان تحصیلات خانواده شما چیست؟

پدر بنده از رزمندگان دفاع مقدس و بازنشسته نیروی انتظامی است

*منزل شما متعلق به خودتان است یا استیجاری؟

منزل ما یک آپارتمان 80 متری استیجاری است.

*اتومبیل شخصی دارید؟

خیر

*از وقتی که در اختیار ما گذاشتید ممنونم

 

/س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار