معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان تکدی گری و ولگردی را دو روی یک سکه دانست و گفت: آنچه در جامعه امروز دیده می شود، افزایش این قشر است که هر روز با چهره هایی جدید و با روشهایی نو به این امر مشغول هستند

  سرهنگ بهمن نورالهی در گفتگو با

خبرنگار باشگاه

  اظهار داشت: پدیده تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که علاوه بر زشت کردن چهره شهر باعث به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می شود.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی علاوه بر اینکه بخش مهمی از مسائل اجتماعی هر جامعه است که ذهن بسیاری از مسئولان و محققان آن جامعه را به خود مشغول کرده است، بخش مهمی از منابع جامعه باید صرف این آسیب ها شود تا از حالت مزمن خارج شده و بصورت قابل کنترل در آیند.

تکدی گری معضلی که بارها با آن برخورد کرده ایم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان یادآور شد: اصولا آنچه به نام تکدی گری از آن یاد می شود اعمال انسانهایی است که هر شهروند هر روز، ممکن است بارها و بارها در چهره ها و روش های گوناگون با آن برخورد کند.

سرهنگ نورالهی تصریح کرد: گدایی و درخواست کمک مالی از دیگران برای گذراندن زندگی از طرق مختلف روشی برای گذراندن زندگی است که از زمان های بسیار دور در تمام جوامع دیده شده است وهمچنان دیده می شود ولی آنچه در جامعه امروز دیده می شود افزایش این افراد است که هر روز با چهره هایی جدید و با روشهایی نو به این امر مشغول هستند.

وی درخواست کمک از دیگران بدون هیچ گونه ضابطه اقتصادی، درخواست از مردم در ملاء عام به منظور رفع نیازهای مادی با زیر پاگذاشتن شئون انسانی و اجتماعی و افرادی که بنا به دلایلی اقدام به دریافت کمک از مردم به طرق مختلف می کنند را از جمله تعاریف تکدی گری دانست.

تکدی گری؛ حرفه ای برای تمام فصول!

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان در ادامه به روش های گوناگون تکدی گری اشاره کرد و گفت: این مصادیق و شیوه ها، به تناسب شهرها و فصول مختلف متفاوت است و حتی نوع آن تغییر می یابد!

سرهنگ نورالهی افزود: افرادی که در خیابان ها، معابر و میادین شهرها به صورت ثابت و یا سیار گدایی می کنند، افرادی که با مراجعه به مغازه ها و فروشگاه ها اقدام به تکدی می کنند، افرادی که با در دست داشتن نسخه پزشک و با نشان دادن به مردم اعانات جمع آوری می کنند، افرادی که با رجوع به در منازل درخواست کمک می کنند، اشخاصی که در چهارراهها با پاک کردن شیشه خودروها اقدام به تکدی می نمایند، افرادی که به بهانه رفتن به شهرستان و نداشتن امکان مالی از مردم درخواست کمک می کنند و افرادی که در معابر عمومی از طریق فالگیری و امثال آن در واقع تکدی می کنند هر کدام نمونه ای از معضل تکدی گری است که هر روز به آن مواجه هستیم.

عوارض تکدی گری بر پیکره اجتماع

وی همچنین به آسیب های ناشی از معضل تکدی گری اشاره کرد و افزود: متکدی که بدون ارائه هیچ کار و خدمتی برای دیگران از آنها چشمداشت کمک و توقع پرداخت پول را دارد آثار و عوارض مختلفی در جامعه دارد، زیرا طبیعت وجود تکدی علاوه بر زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل مهمی در تن پروری، کاهلی و گرایش به بیکاری باشد.

سرهنگ نورالهی اضافه کرد: اکثر افراد متکدی نه به خاطر برطرف کردن نیازهای زندگی فردی بلکه به خاطر حاکمیت روح حرص و طمع دست به این عمل زشت می زنند.

پدیده کودکان متکدی و آثار آن در جامعه

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان همچنین به پدیده کودکان متکدی اشاره کرد و یادآور شد: وجود کودکان علاوه بر آسیب های غیر قابل جبرانی که برای جامعه به بار می آورد برای خودشان نیز مضر است چرا که مهیا شدن فرصت برای بهره کشی از کودکان توسط خانواده های آسیب دیده یا در معرض آسیب زمینه ساز شروع بزهکاری و افزایش آسیب پذیری کودکان متکدی، افزایش احتمال سوء مصرف یا خرید و فروش مواد مخدر توسط کودکان متکدی و بالا بودن ضریب مرگ و میر در کودکان خیابانی به دلیل در معرض آسیب بودن خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر تکدی گری و ولگردی را دو روی سکه بدانیم می توان گفت قدمت این دو پدیده به تاریخ شهرنشینی گره خورده است و ابتدایی ترین جوامع بشری نیز با این معضل دست به گریبان بوده اند و متکدیان با جلوه های مختلف در سطح جامعه آشکار می شوند و برای تاثیرگذاری بر شهروندان به منظور دریافت کمکهای مورد نظر ابزارهای گوناگونی را دستاویز حرفه غیر نسانی خود قرار می دهند.

مهمترین ریشه های تکدی گری را در بستر اقتصادی جامعه می توان یافت

سرهنگ نورالهی افزود: در مجموع مهمترین ریشه های تکدی گری را در بستر اقتصادی جامعه می توان یافت و عدم تامین حداقل معیشت مورد نیاز آحاد جامعه موجب می شود که تعدادی از شهروندان جامعه در گرداب فقر به تکدی گری کشیده شوند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان لرستان از دیگر ریشه های تکدی گری را سست شدن بنیان خانواده، نبود ساختارهای لازم در جهت تامین اجتماعی، مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ،پائین بودن سطح بهداشت و درمان در جامعه و گسترش شکاف طبقاتی دانست.

وی در پایان مطالعه جامع و فراگیر علمی و کاربردی پیرامون علل و عوامل تکدی، استفاده از تشکل های غیر دولتی و انجمن های خیریه مردمی برای ساماندهی متکدیان، ایجاد کارگاههای اشتغال و آموزش حرفه توسط سازمانهای حمایتی، ایجاد اردوگاه کار به منظور گماردن متکدیانی که به دلیل عدم اشتغال و بیکاری تن به تکدی می دهند و راه اندازی مراکز پذیرش و نگهداری موقت متکدیان و افراد بی خانمان را از جمله راهکارها و پیشنهادهایی برای برطرف کردن این معضل دانست./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.