یک کارشناس گیاهان دارویی گفت:نعنا درپیشگیر ی از اختلالات سوءهاضمه موثر است.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛مهندس قربانی با اشاره به اینکه نعنا از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشک است و از پونه قوی تر است،در خصوص تداخلات دارویی آن افزود:نعنا اثر نیفدیپین را افزایش می دهد و مهار کننده نسبتا قوی آنزیم کبدی p450بوده لذا باید در مصرف توام با داروهایی که متابولیسم کبدی دارند احتیاط گردد.

وی با تاکید بر خواص دارویی بیشمار نعنا بیان کرد:از نعنا اسانس و روغن تهیه می کنند که مصارف طبی مختلفی اعم از بادشکن و از بین برنده گاز معده و روده،تقویت کننده معده و بدن،ضد تشنج و ضد سرفه،مسکن و آرام بخش،درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، تسکین درد دندان و خوش بو کننده دهان و ناراحتی های اعصاب است.

اين کارشناس گیاهان دارویی در خصوص موارد پیشگیری از بیماری ها توسط نعنا اضافه کرد:نعنا در پیشگیری از اختلالات سوء هاضمه بواسطه افزایش ترشح صفرا،کاهش ترشح اسید معده و کاهش تجمع گاز در روده موثر می باشد.

قربانی یادآور شد:بررسی محققین نشان می دهد روغن نعنا تاثیر زیادی روی بیمارانی دارد که از سندرم تحریک پذیری شدید معده رنج می برند.

وی تصریح کرد:بیمارانی که از روغن نعنا استفاده کرده اند بین 5تا 20 درصد از علائم بیماریهای شکمی و معده،گرفتگی عضلانی،نفخ معده،یبوست و اسهال را کمتر بروز داده اند.

اين کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد:نعنا می تواند با خاصیت آرام بخشی خود عمومی ترین عامل دفاعی بدن در برابر سندرم تحریک پذیری شدید معده IBSتلقی شود.

قربانی با اشاره به اینکه چای نعنا به عنوان عاملی علیه برفک دهان و جلوگیری از حالت تهوع در زمان بارداری عمل می کند، ادامه داد:عصاره نعنا به طور معمول و در محصولاتی نظیر دهان شویه،آدامس،خمیر دندان،اسپری خوشبو کننده،قرص نعناو مرهم های مختلف بکار می رود.

وی با تاکید بر اینکه نعنا خاصیت ضد میکروب ،ضد قارچ و ویروس دارد بیان کرد:نعنا اثر شل کنندگی بر روی عضلات صاف دستگاه گوارش داشته و منجر به کاهش گاز داخل روده ها می شود.

این کارشناس گیاه دارویی با اشاره به اینکه نعنا با مهار رشد میکروب از بروز التهاب و زخم معده و اثنی و عشر جلوگیر ی می کند،خاطر نشان کرد:نعنا باعث افزایش صفرا می گردد و اثرات ضد اسپاسم در اختلالات عضلانی-عصبی دارد.

قربانی در خصوص موارد منع مصرف نعنا گفت:به علت افزایش ترشح صفرا در مواردی که انسدادی در مسیر صفراوی وجود دارد(سنگ کیسه صفراو مسیر صفراوی)با احتیاط مصرف گردد.

وی ادامه داد:بعلت اثر شل کنندگی دریچه تحتانی مری در افرادی که بر گشت اسید معده به مری دارند با احتیاط مصرف گردد و از تماس آن با پوست اطراف بینی نوزادان ممانعت کنید./س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.