رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی از ثبت ملي درخت چنار كهنسال پرپر آذرشهر خبر داد و گفت: اين چنار کهنسال در كنار ويژگي هاي طبيعي و تاريخي اين منطقه جاذبه اي بي بديل براي جذب گردشگران به شمار مي رود.

به گزارش

خبرنگارباشگاه خبرنگاران، ت

راب محمدی افزود: چنار كهنسال پرپر آذرشهر هزار و 200 سال قدمت دارد كه با توجه به اين قدمت تاريخي، از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار کهنسال در ایران برخوردار است.

محمدي با اشاره به ويژگي هاي اين درخت خاطرنشان كرد: چنار كهنسال آذرشهر با ارتفاع 15 متر، داراي مساحت عرصه 750 مترمربع و مساحت تاج 176متر مربع است.

وي چنار کهنسال آذرشهر را از انواع درختان دیرزیست و خزان کننده عنوان كرد و گفت: درخت از میان دچار پوسیدگی شدید شده به طوریکه از درون تهی گشته و با دو شکاف در شمال و جنوب عملا به دو بخش جداگانه تقسیم شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی يادآور شد: در مورد وجه تسمیه محله پرپر آذرشهر، که این درخت نیز در آن واقع شده، به نظر می رسد که این محله به واسطه وجود این درخت و پراکندگی شاخه های آن، به پَرَپَر، که در ترکی آذری به معنی پراکنده و پخش است، مشهور شده است.

محمدي با اشاره به فرهنگ عامه مردم نسبت به اين اثر تصريح كرد: چنار كهنسال آذرشهر نیز مانند بیشتر چنارهای کهنسال ایران که اغلب در مکانهای مقدس واقع شده اند، در کنار مسجد و سنگ پنجه علی قرار دارد.

وي تصريح: مردم محل بخصوص زنان به هنگام بروز مشکلات، براي نذر به این درخت و سنگ پنجه علی مراجعه می کنند كه اين مقدس بودن درختان از واقع بودن اغلب آنها در کنار مساجد و امام زاده ها سرچشمه می گیرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تاكد كرد: شهرستان آذرشهر داراي جاذبه هاي گردشگري فراواني است كه ثبت ملي و معرفي اين درخت كهنسال مي تواند توانمندی های گردشگری منطقه را افزايش دهد.

محمدي يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي در سال جاري اقدام به شناسایی تعدادي از درختان چنار كهنسال آذربايجان شرقي نمود كه ثبت ملي پنج درخت چنار استان در چهارمين همايش ثبت ملي آثار در جزيره قشم حاصل آن بود./س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.