دولت انگليس در تلاشي سري با هدف بدست آوردن سهمي در صنعت انرژي کشور جنگ زده سومالي به اين کشور وعده کمکهاي بشردوستانه و امنيتي مي دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين، انگليس در تلاشي وسيع و سري سعي دارد از طريق کمکهاي بشردوستانه و امنيتي سهمي در صنعت انرژي آينده اين کشور جنگ زده بدست آورد.

سومالي با دو دهه جنگ داخلي يکي از فقيرترين و از هم گسيخته ترين کشورهاي جهان قلمداد مي شود و سواحل آن پناهگاهي براي دزدان دريايي است که کشتي هاي بين المللي در اقيانوس هند را مورد حمله قرار مي دهند.

"ديويد کامرون" هفته گذشته ميزبان يک کنفرانس بين المللي در مورد سومالي بود که طي آن وعده هايي براي اقدامات و کمکهاي مالي بيشتر در مقابله با تروريسم داده شد. آن اجلاس در پي سفر غيرمترقبه "ويليام هيگ" وزير خارجه انگليس به موگاديشو پايتخت سومالي صورت گرفت که در آنجا درباره به وجود آمدن فرصتهايي براي بازسازي اين کشور صحبت کرد.

گاردين(آبزرور) فاش مي سازد که صرف نظر از محور علني مذاکرات در هفته گذشته، صحبتهايي بين مقامات انگليسي و همتايان سوماليايي شان در مورد بهره برداري از ذخاير نفتي کشف شده در شمال شرقي اين کشور جريان دارد.

عبدالقدير عبدي هاشي - وزير همکاريهاي بين المللي در منطقه پونتلند در شمال شرقي سومالي - که انتظار مي رود استخراج  نفت در آنجا از ماه آينده آغاز شود، گفت که گفتگوهايي با تعدادي از مقامات انگليسي صورت گرفته است و بعضا درباره مديريت آينده ذخاير نفتي سومالي پيشنهاد کمک داده اند.

مشارکت انگليس در صنعت نفت آينده سومالي سود کلاني براي اقتصاد انگليس به ويژه در زماني دارد که جهان به طور فزاينده درباره اقدامات ايران به عنوان دومين توليد کننده بزرگ نفت  اوپک نگران است.

هاشي که مسئول انعقاد قرارداد براي ذخاير نفتي شمال شرق سومالي است، همچنين از گفتگوهاي احتمالي با شرکت بريتيش پتروليوم در کمک به اکتشاف و بهبود ظرفيت نفتي سومالي خبر داد.

انگليس تنها کشوري نيست که به دنبال توسعه منابع طبيعي سومالي است. ماه گذشته يک  شرکت نفتي کانادايي اولين حفاري  طي بيست و يکسال گذشته را در سومالي آغاز کرد و انتظار مي رود اولين استخراج نفت ظرف 20 تا 30 روز آينده صورت گيرد.

برآوردها حاکي از آن است که استان پونتلند به تنهايي قابليت توليد ده ميليارد بشکه نفت را داردکه بدين ترتيب سومالي در زمره بيست کشور دارنده بيشترين ذخاير نفت قرار مي گيرد.

شرکتهاي چيني و آمريکايي از جمله شرکتهاي ديگري هستند که در مورد مشارکت در حوزه هاي نفتي سومالي که براي اولين بار ظرف بيست سال از امنيت کافي براي حفاري برخوردار است،‌ ابراز تمايل کرده اند.

با اينحال گستره ذخاير نفتي در زير اقيانوس هند بيشترين اهميت را براي مقامات سومالي دارد به طوري که، به گفته يکي از آنها، به طور بالقوه با ذخاير نفتي کويت که بيش از صد ميليارد بشکه ذخيره نفتي اثبات شده دارد، قابل مقايسه است. اگر اين مسئله حقيقت داشته باشد، ذخاير نفتي اقيانوس هند فراتر از ذخاير نفتي نيجريه خواهد بود که 37 ميليارد و 200 ميليون بشکه برآورد مي شود و بدين ترتيب سومالي به لحاظ بزرگي ذخاير هفتمين کشور نفت خيز خواهد بود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار