باراک اوباما عملیات مرگبار ماه پیش هواپیماهای بدون سرنشین سیا را که عملکرد منفی شان تا کنون بسیار بیشتر از عملکرد مثبت آنها بوده است را نادیده گرفته است . اما در پاکستان ، خانواده قربانیان این عملیات با توسل به سازمان ملل متحد ، از آمریکا شکایت کرده اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ؛ یک بنیاد خیریه امور حقوقی مستقر در لندن به وکالت ازخانواده قربانیان این حملات ، شکایت خود را تسلیم سازمان ملل کرد . همکاری این بنیاد خیریه پس از آن صورت گرفت که بیش از 12 خانواده پاکستانی در پی یافتن و کمک و یاری در جهت منع پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز پاکستان بودند . حالا با کمک این بنیاد ، آنها امیدوارند سازمان ملل بتوانند با فشار بر آمریکا از حملات این هواپیماها جلوگیری کند .


درگزارشی که توسط دایره تحقیقات روزنامه نگاری آمده است تاکنون 775 نفر غیرنظامی در این حملات کشته شده اند . این درحالی است که مقامات آمریکایی همچنان بر پرواز این هواپیماها بر فراز پاکستان اصرار دارند و آن را لازمه جنگ خود علیه تروریسم می دانند .
ماه گذشته اوباما در نشستی که به طور مستقیم پخش می شد ضمن دفاع از حملات هواپیماهای بدون سرنشین ، آنها را جزء جدانشدنی جنگ آمریکا علیه تروریسم دانست و گفت بهترین راه برای جلوگیری از تلفات ارتش آمریکا فرستادن این پرنده هاست .


اوباما گفت به جای درگیر کردن نیروی انسانی در جنگ ما با فرستادن این پرنده ها به هدف خود می رسیم .


وي می گوید تعداد تلفات غیرنظامی آنقدر نیست که عملیات این پرنده ها را لغو کرد . او به صراحت می گوید که این پرنده ها خیلی غیرنظامی نکشته اند و همه باید بدانند که ما قلاده های محکمی بر گردن این پرنده ها زده ایم تا به کسی آسیب نرسانند .


از طرف دیگر پاکستانی ها می گویند تعداد تلفات مردم بی نوا بسیار بیشتر از آن چیزی است که آمریکایی ها می گویند و قلادهاین سگها ، خیلی هم محکم نیست . پاکستانی ها باتوسل به سازمان ملل ، در تلاشند از نقض بیشتر حقوق خود جلوگیری کنند و خواستار دخالت سازمان ملل هستند.


قانونی در قاموس بین المللی وجود دارد به نام میثاق بین المللی حقوق سیاسی و غیرنظامی یا ICCPR که پاکستانی ها امیدارند با کمک آن از کشتار عزیزانشان جلوگیری کنند . طبق این قانون جان بیگناهان باید درحمله این پرنده های تهاجمی در امان باشند. آمریکا 6 اصل این قانون رانقض کرده است . اصولی همچون هیچکس نباید مورد شکنجه قرار گیرد . جان هیچ کس نباید مورد حمله قرار گیرد و یا هر فردی از ابنا بشر از حق آزادی و امنیت برخوردار است .


یکی از اعضای این تیم به نام شهباز اکبر می گوید اگر آمریکا علاقه ای به روبرو شدن با واقعیت ندارد سازمان ملل باید وارد موضوع شود . جامعه بین المللی نمی تواند بیش از این شاهد فاجعه انسانی در شمال غرب پاکستان باشد.او می گوید اوباما واقعاً معتقد است که این حملات به طور دقیق به هدف اصابت می کند ، سوال اینجاست که کودک 8 ساله ای به نام معزول خان در کجای اهداف سیا است .


این کودک 8 ساله وقتی خواب بود توسط بمب رها شده از پرنده تهاجمی بدون سرنشین کشته شد . در بین مجروحان ، کودکی وجود دارد که هم نابینا شده و هم ناشنوا.


درمجموع 18 پاکستانی نامه شکایت به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را امضا کرده اند . در این بیانیه آمده است که هیچ جنگ اعلام شده ای بین آمریکا وپاکستان نیست که به واسطه آن پاکستانی ها از خود دفاع کنند . هیچ پایه و اساس قانونی برای این حملات وجود ندارد . پاکستان نه می خواهد و نه می تواند پاسخ مناسبی به این حملات بدهد . کودکان پاکستانی توسط پرنده های سیا از بین می روند و ما می خواهیم درخواست ما خارج از نوبت در شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد .


گفتني است، هنوز سازمان ملل جوابی به این درخواست نداده است . این درحالی است که واشینگتن گفته که بیشتر از 23 میلیارد دلار صرف پیشرفت برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود کرده است ./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار