شعر كودك به عنوان هسته اصلي ادبيات كودك كه پيش از سربرآوردن از ديوان رسمي شاعران، از دل ترانه هاي عاميانه ايران زمين برخاسته و در آوازهاي كودكان اين سرزمين مانوس با فرهنگ و ادب، به كار گرفته شده در اشعار شاعران پيش از شكوفايي انقلاب مشروطه به دليل نوع نگرش آن ها به كودكان و بي ارزشي نسل جديد در ديد آنها، نمود كمي داشته است.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، اين گونه ادبي با اين اوضاع و احوال نه چندان مناسب در آغازين سال هاي شكل گيري خود، در آثاري چون مثنوي اسرار چنگال اثر بواسحاق اطعمه از خود ردپا برجاي گذشته و پايداري آن در دوره مشروطه، پيامد دگرگوني شعر فارسي است.

تعليم در آينده اي نه چندان دور تربيت و ادبيات نشات گرفته شده از ادبيات عرب، شاعران را به ياد كودك انداخته و زمينه شكوفايي بانياني چون محمود خان ملك الشعراي صبا نخستين سراينده اشعار كودكانه در ايران ايرج ميرزا معمار ادبيات نوي كودك سيد اشرف الدين گيلاني متخلص به نسيم شمال، ميرزا علي اكبر دهخدا و ابوالقاسم لاهوتي را فراهم كرد.

از آثار به نگارش درآمده در حوزه كودك در سال هاي مشروطه مي‌توان به مادر منظومه عباس قلي خان، نصيحت به فرزند، گلزار ادبي و جنگلستان اشاره كرد.

در سال هاي بعد از شكوفايي ادبي نيما يوشيج و با آشنايي بيش از پيش شاعران كودك با اشعار خلق شده در ساير كشورهاي جهان، به اهميت زبان كودك و ساختار شعري آن پي برده شده توجه فعالان ادبي به فرم دروني شعر منعطف شد.

دهه نخست كار نيما از سال 1299 شمسي تا 1309 شمسي از ديدگاه ادبيات كودك، مهم بوده و رمز تمايز اشعار اين شاعر نوپرداز با ساير آثار خلق شده در حوزه شعر مختص به كودكان و نوجوانان در بيان ساده و زبان عاميانه نزديك به زبان بومي است.

بز ملاحسن مسئله گو آواز قفس و بهار، بچه هاي خوب، زنبور عسل و كودكان شاد از جمله آثار كودكانه نيما يوشيج به حساب مي‌آيند.

از فعالان معاصر ديگر فعال در حوزه ادبيات كودك مي‌ توان به احمد شاملو نگارنده كتاب هاي چون پريا، تنه دريا، بارون و مردي كه لب نداشت، فروغ فرخزاد با اثر ماندگار علي كوچيكه يحيي دولت آبادي خالق باران، پروين اعتصامي، حسين گل گلاب و عباس يميني شريف اشاره كرد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار