عوامل متعددی می تواند در پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان و آنهایی که دچار کم رویی و یا عدم تمرکز هستند با توجه به ویژگی های جسمانی و قابلیت های ذهنی و توانمندی هایی عمومی آنان دخیل باشد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

در این راستا خانواده ها و مربیان مراکز آموزشی می بایست اطمینان حاصل کنند همه افرادی که با آنها کار می کنند در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیت های مختلف از اعتماد به نفس کافی برخوردار می باشند.

عوامل بسیار مهم برای پرورش و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان وجود دارد که به شرح ذیل می باشد.

همواره سعی نماییم که در برخورد با کودکان و نوجوانان توانمندی های آنها را مد نظر قرار دهید به ضعف ها و ناتوانایی آنان را، لازم است پیوسته با دید و بازخورد مثبت و سازنده به آنان نگریست و هرگونه احساس و نگرشی که ما نسبت به کودکان و نوجوانان داریم بدون شک در رفتار فی ما بین ما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای نوجوانان و جوانان تجارب خوشایندی از فعالیت های مستقل و آزاد فراهم نمایید، به آنان فرصت دهید تا با فعالیت های مستقل ، احساس مسئولیت و مراقبت از خویشتن را بیابند، برای این کار ایجاد انگیزه های لازم برای تحرک ها و فعالیت های داوطلبانه بسیار حائز اهمیت است.

تجارب موفقیت آمیز کودکان و نوجوانان را افزایش دهید، یکی از مهمترین عوامل ایجاد و تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان کمرو و یا ناموفق فراوانی موفقیت های آنها در انجام فعالیت های مختلف می باشد.

قدرت تحمل کودکان و نوجوانان را برای موجه شدن با ناکامی های احتمالی افزایش دهید، بدون تردید علی رغم همه تمهیدات و برنامه ریزی های مناسب فردی که دارای اعتماد به نفس ضعیف است و یا از توان ذهنی مطلوب و مهارت های لازم برخوردار نیست در زندگی خانوادگی ، آموزشگاهی و اجتماعی به دلایل گوناگون در انجام فعالیت های متنوع بعضا با تجارب ناخوشایندی از ناکامی ها مواجه خواهد شد.

والدین و مربیان می بایست از ؟ تجارب ظاهرا ناخوشایند برای او نیز نهایت حسن استفاده را بنماید و با تشویق و ترغیب نوجوان به سعی و تلاشی دوباره مساله ناکامی او را به سکوی پرش و جهشی تازه تبدیل کنند.

رفتار مصمم و مطمئن و در عین حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقویت نمایید، ترغیب و تقویت رفتار کلامی و غیر کلامی کودک یا نوجوانی که دچار کمرویی و یا ضعف شخصیت است اعتماد به نفس او را بیشتر خواهد کرد.

کودکان و نوجوانان کمرو گاه با شرایط و فعالیت هایی مواجه می گردند که به شدت آنها را متاثر در چنین مواقعی کنترل عواطف و خویشتن داری برای مقابله به مساله ای که با آن روبرو هستد بسیار مهم است.

کودکان و نوجوانان کمر و فاقد اعتماد بهنفس به تقویت مهارت های اجتماعی خود فوق العاده نیاز دارند، توان برقراری وحفظ ارتباط مثبت با دیگران موجب افزایش احساس ارزشمندی اجتماعی و باالطبع اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان می شود.

والدین و بخصوص مربیان مدارس باید کوشش کنند که کودکان ونوجوانان کمرو و ضعیف با تعداد قابل توجهی از همسالان و همکلاسی های خود مانوس شده و رابطه دوستانه و متقابل برقرار نمایند.

همه ما به الگوهای رفتاری نیاز داریم، از نظر تعلیم و تربیت مدل ها و الگوهای رفتاری از نقش و اهمیت بسزایی برخوردار هستند، وجود الگوهای رفتاری درانسان، انگیزه رشد، حرکت و تعالی ایجاد کرده، موجب شکوفا شدن ابعاد مختلف شخصیت می شود./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.