هواپیمای جنگنده ' اف 5 ' پس انجام تعمیرات سنگین توسط مهندسین نیروی هوایی، پس از 12 سال با پرواز بر فراز تبریز به ناوگان نیروی هوایی كشور پیوست.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران،

فرمانده پایگاه دوم شكاری تبریز امروزدر جمع خبرنگاران و در حاشیه ی به پرواز درآمدن این هواپیما بر فراز آسمان تبریز، انجام این حجم از تعمیرات در مدت سه ماه، را یک رکورد بی نظیر، نه تنها در ایران بلکه در جهان عنوان کرد.

امیر سرتیپ خلبان ' مسعود روز خوش' با اشاره به گذشت 12 سال از آخرین پرواز این هواپیما گفت: از دیدگاه تخصصی هواپیمایی كه 12 سال پرواز نكرده باشد، به هیچ چیز آن نمی توان اعتماد كرد.

وی یادآور شد: طبق دیدگاه تخصصی باید كوچك ترین قطعات آن بازرسی و تایید شود و مدت زمانی كه برای تعمیرات این هواپیما انجام شده حتی در كشور سازنده آن نیز مقدور نیست.

امیر روزخوش با بیان اینکه ساخت یک هواپیمای جدید در شرایطی که در برابر آماج تحریم ها و تهدیدها هستیم از تعمیر این هواپیما آسان بود گفت: مهندسین نیروی هوایی اقدام به انجام این تعمیر كرده و هم اكنون به تكنولوژی ساخت و تعمیر این هواپیما دست یافته ایم.

وی با تاکید بر اینکه كاری كه در فرایند تعمیرات این هواپیما انجام شده قابل مقایسه با هیچ امری در هواپیماسازی نیست گفت: این كار بزرگ، شروعی برای آغاز كاری بزرگ است و به واسطه دلگرمی های رهبر معظم انقلاب و فرماندهان شجاع نیروی هوایی این اقدامات در پایگاه دوم شكاری تبریز انجام شد.

سرهنگ نجف لو فرمانده تیم تعمیر این هواپیما در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه انجام این حجم از تعمیرات در مدت 90 روز و تحویل آن به QC کار بی سابقه ای است گفت: اولین قدم بعد از تعمیران اولیه، وصل کردن هواپیما به برق بود و با توجه به شرایطی که هواپیما داشت، کار بسیار خطرناکی بود.

وی ادامه داد: با توکل به خدا و دانش متخصصان این کار با موفقیت انجام شد و با توجه به اینکه این هواپیما امروز برای پرواز آماده است، ولی برای انجام این پروژه و بمنظور خرید قطعات آن از کشورهای خارجی، ریالی هزینه نشده است بلکه همه ی این کارها به بهره گیری از دانش بومی و جهادی خودکفایی و با بهره گیری از توان متخصصین نیروی هوایی ارتش تامین شده است.

جنگنده ی ' اف 5 ' که در تاریخ 16/4/79 زمین گیر شده بود، کار تعمیراتی آن از 30/8/90 آغاز و با صرف 17 هزار و 500 نفر ساعت در تاریخ 1/12/90 پایان پذیرفته و جهت انجام پروژه ی آزمایشی به خط هوایی تحویل داده شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.