یکی از انتخاب های اساسی زندگی که نقش تعیین کننده ای در کل حیات آدمی دارد، انتخاب همسر است. برای انتخاب همسر مناسب که هم شأن واقعی افراد باشد در جامعه ای که روابط بسیار پیچیده ای دارد کار مشکل تر می شود. در جامعه ی کنونی ما به علت پیشرفت فناوری و تکنولوژی و افزایش نقش رسانه ها در جامعه این امر مستلزم شرایط پیچیده تر ی شده است. امروزه اختلاف نسل و تغییرات ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر دیگر از سوی والدین و اطرافیان مسیر نیست، برای جایگزین نمودن نقش والدین و اطرافیان، نهادهای اجتماعی نوظهوری در جامعه شکل گرفته است تا از این طریق افراد همه مورد نظر خود را انتخاب کنند تا ما کمتر شاهد بالا رفتن آمار طلاق در اجتماع باشیم.

*مراکز همسریابی گسترش می یابد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، هر چند پیدا کردن همسر از طریق پایگاه های اینترنتی یا مراکز حضوری در برخی کشورها به شیوه ای رایج تبدیل شده اما در کشورما سابقه اي طولانی ندارد.

سال گذشته در چنین روزهایی مهرداد بذرافشان، رییس سابق سازمان ادغام شده جوانان از ارائه طرح تأسیس مراکز همسرگزینی به دولت خبر داد.

در حال حاضر ، تسهیل ازدواج یا همان قانونی که 6 سال از انتظار برای اجرایش زمان گذشته، بنگاه ها یا مراکز همسریابی در سیاست کلان دولت جا بازکرده اند تا با رشد آمار طلاق بویژه در خانواده هایی با کمتر از 5 سال خاتمه دهند.

*مراکز همسرگزینی، کاهش آمار طلاق در جامعه

جعفرپای کارشناس اجتماع درباره مراکز همسرگزینی ازدواج در جامعه گفت: شرایط جامعه ی فعلی موجب پیرایش چنین مؤسساتی می شود که با کارکرد مثبت خویش خلاء کار آمدی خانواده ها را دراین بخش پوشش داده است.

وی اظهار داشت: از مهمترین ویژگی های این مؤسسات تعیین شاخص و ملاک هاست که اصول اصلی برای زندگی فردای ذوجین است.

*مراکز همسریابی، کاهش آسیب های خانوادگی در جامعه

وی بیان داشت: هر قدر شناخت افراد عمیق تر باشد و افراد با اخذ مهارت های زندگی، توانایی لازم برای مديریت زندگی مناسب را داشته باشند طبیعتاً‌ آسیب های خانوادگی درجامعه کاهش پیدا خواهد کرد و ما شاهد شکل گیری خانواده هایی شاداب، مطلوب ومناسب خواهیم بود.

*مراکز همسرگزینی ، همانند بازاریابی است

افسر افشارنادری، جامعه شناس،‌با رد ماهیت همسریابی تاکید کرد: به هیچ وجه اعتقادی به این سیستم برای معرفی دختر ها وپسرها برای ازدواج با هم ندارم و آن را باطل می دانم.

وی تصریح کرد: ما نباید قوه ی انتخاب را از جوانان بگیریم و به سازمان ها واگذار کنیم زیرا عاملان ازدواج باید قوه ی تعقل و احساس خود را با بررسی همسانی هایشان با یکدیگر آشنا و همسر مورد پسند خود را بیابند.

وی با ا شاره به اینکه مراکزی که تحت عنوان همسریابی رونق گرفته اند، بیشتر به دنبال انگیزه های مال اندوزی و تبلیغات خود هستند ؛گفت: متأسفانه در این رابطه برخی افراد دچار سرخوردگی می شوند زیرا این امر را همانند یک بازاریابی تلفی می کنند و نباید همانگونه که با کار برخورد می شود با انسان هم برخورد شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مخالفت خود را با این سازمان، مراجعه ی افرادی است که با مشخصات جعلی قصد سوء استفاده دارند و وارد این مراکز می شوند تا به اهداف شوم خود برسند.

*مرکز همسریابی ، اقتدار، مشروعیت خانواده را می گیرد

امان قرایی مقدم، استاد دانشگاه نیز نظر مشابهی دارد و می گوید: با تأسیس مراکز همسرگزینی، اقتدار مشروعیت خانواده گرفته می شود و باعث برهم خوردن سنت ها و آداب و رسوم در جامعه می شود.

وی خاطر نشان کرد: ضمناً‌ دیده می شود که مراکز همسریابی به صورت غیر تخصصی فقط دختر و پسر را با هم آشنا می کنند و خانواده ها را در جریان نمی گذارند و این موضوع از لحاظ اخلاقی صحیح نیست.

وی بیان داشت: مراکز همسرگزینی باید در چارچوب فرهنگ اسلامی کشور فعالیت کنند.

وی در ادامه افزود: در کنار ایجاد مراکز همسریابی باید اشتغال زایی را هم بالا ببریم تا کمتر شاهد آمار طلاق درجامعه باشیم زیرا نداشتن شغل در آمد مناسب هم یکی از دلایل اصلی طلاق می باشد.

*آئین نامه ایجاد مراکز مشاوره ازدواج به هیئت دولت ارسال شد

چندی پیش سیدباقر پشینمازی، معاون فرهنگی وزارت ورزشی و جوانان در این خصوص از صدور بدون محدودیت مجوز برای تاسيس مراکز رسمی همسرگزینی و مشاوره ازدواج خبر داد و گفت:‌وزارت ورزش و جوانان آیین نامه ایجاد مراکز رسمی و تخصصی ازدواج را نهایی و برای تصویب به هیئت دولت ارسال کرده است.

وی با اشاره به مفاد مواد 43 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اینکه هر گونه صدور مجوز برای مراکز مشاوره منوط به تسهیل ازدواج جوانان نیازمند مصوبه هیئت وزیران است، خاطر ن شان کرد:‌آیین نامه این ماده را تنظیم کرده ایم که مورد موافقت وزارتخانه قرار گرفت.

به گفته ی این مسئول در حال حاضر برخی از این مؤسسات به طور حضوری وبرخی غیرحضوری فعایت می کنند. علاوه بر جوانان درس ازدواج به افرادی که به هر دلیلی همسرشان را از دست دادند نیز خدمات همسرگزینی ارائه می شود.

بنابراین زنان و مردان می توانند از طریق سایت اطلاعات داوطلبان متقابل، همسر همتا و همسطر از خود را جستجو و برای ازدواج اقدام کنند.

بنابراین خبر، پروانه این مرکز یکساله است، اما معدل سطح بندی را پیش بینی کردیم که اگر مرکزی 2 سال پشت سر هم یک را بیاورد با آن پروانه دائم داده شود و همچنین شرایط رقابتی را فراهم کردیم که مراکز به استانداردها پایبند باشند.

به هر حال دولت بزودی برای بود یا نبود مراکز همسرگزینی و تعیین استانداردهای آن تصمیم می گیرد اما برای جلب اعتماد مردم به برنامه ریزی نیاز است.

از آنجایی که فعالیت بدون مجوز بنگاه ها و رشد آنان به بدبینی اجتماعی منجر شده است توجه به فرهنگسازی و نظارت برآنان ضروری است.

از سوی دیگر، تغییر سبک زندگی، کاهش ارتباطات اجتماعی و ورود فناوری های روز به جامعه باعث شده است تا کارشناسان توصیه کنند كه جامعه ایران نیز در کنار شیوه ی سنتی ازدواج، به شیوه هاي مدرن روی آورد، اما چنین کاری البته باید با حفظ شرایط و ویژگی های فرهنگی جامعه صورت گیرد./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار