رويترز گزارش داد: تلاش عربستان براي کنترل قيمتهاي فزاينده نفت پس از تحريم نفتي فرانسه و انگليس از سوي ايران، تاكنون ناكام مانده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم "جف ماسون" و "متيو رابينسون" نوشت: همزمان با جهش قيمت نفت به بالاترين سطح در 9 ماه اخير در روز جمعه، عربستان سعودي صادرات نفت خود را افزايش داد.

منابع صنعت نفت روز جمعه به خبرگزاري رويترز گفتند که عربستان صادرات نفت خود را هفته گذشته به بيش از 9 ميليون بشکه در روز رساند. اين در حاليست که متوسط صادرات اين کشور در ماه ژانويه حدود 7.5 ميليون بشکه در روز بود. البته دائمي يا موقتي بودن اين افزايش مشخص نيست.

بهاي نفت برنت روز جمعه افزايش يافت و به بيش از 125 دلار در هر بشکه رسيد.

نگراني‌ها درباره اختلال در عرضه نفت پس از تحريم نفتي فرانسه و انگليس از سوي ايران تشديد شده است.

منابع صنعت نفت روز جمعه به خبرگزاري رويترز گفتند: عربستان سعودي به عنوان يک کشور بزرگ صادرکننده نفت طي هفته گذشته صادرات خود را افزايش داد و نفت بيشتري را به بزرگترين مشتريان خود عرضه کرد تا قيمت‌هاي افسار گسيخته را کنترل کند ولي در اين زمينه شكست خورد.

منابع آگاه گفتند: اقدام عربستان در شرايطي است که دولت اوباما در ميان گزينه‌هاي موجود در حال بررسي آزادسازي ذخاير استراتژيک نفت خود براي خنثي کردن هرگونه اختلال در عرضه نفت ايران است ولي اين اقدام را دورنماي منفي دارد.

تيموتي گايتنر وزير خزانه‌داري آمريکا روز جمعه به شبکه ان بي سي گفت که ممکن است اين ذخاير استراتژيک مورد استفاده قرار بگيرند. 

گايتنر افزود: ايران مشخصا مي‌تواند لطمه زيادي به اقتصادي جهاني وارد کند. ما به دقت در حال تلاش براي به حداقل رساندن اين خطر هستيم.

نگراني درباره کاهش عرضه نفت از جمله تهديد تهران مبني بر بستن تنگه هرمز، مسير اصلي کشتيراني در خليج فارس، باعث افزايش 11 درصدي قيمت نفت در سال جاري و فشار سياسي روي باراک اوباما شده که براي دومين بار نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا در ماه نوامبر است. 

همچنين قيمت‌ها در جايگاههاي عرضه بنزين در آمريکا به بالاترين سطح در ماه فوريه رسيد. روز جمعه بنزين در آمريکا به قيمت سه دلار و 65 سنت در هر گالن فروخته شد که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزايش يافته است.

اين مسئله نگراني‌هايي را در پي داشته مبني بر اينکه هرگونه اختلال در بازار نفت مي‌تواند قيمت بنزين را در فصل تابستان(که مردم بيشتر از خودروهايشان استفاده مي‌کنند) به چهار دلار در هر گالن برساند.

صندوق بين‌المللي پول نيز هشدار داده که افزايش قيمت نفت باعث افزايش تهديدها عليه اقتصاد جهاني است.

اين در حاليست که آنجل گوريا دبيرکل سازمان توسعه و همکاريهاي اقتصادي گفت: عرضه ذخاير استراتژيک در حال حاضر به کاهش قيمتهاي نفت کمکي نخواهد کرد زيرا قيمت‌ها به دليل نگراني‌هاي ژئوپلتيکي افزايش يافته‌اند نه اختلال واقعي در عرضه نفت.

وي در نشست گروه 20 در مکزيکوسيتي گفت: نگراني من اين است که اين افزايش قيمت به دليل عدم توازن بين عرضه و تقاضاي نفت نباشد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار