با انجام ورزش منظم و داشتن رژيم غذايي صحيح به ميزان قابل ملاحظه اي از بروز تصلب شراين جلوگيري خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران آترواسكلروز، تصلب شراين عبارت است از يك گونه بسيار شايع از تصلب شراين كه طي آن رسوباتي به نام پلاك در ديواره رگ هايي كه خون حاوي اكسيژن و ساير مواد مغذي را از قلب به ساير بخشهاي بدن مي برند به وجود مي آيد.
تا زماني كه آترواسكلروز به مراحل پيشرفته نرسيده باشد،‌اغلب بدون علامت است بروز علائم بستگي به اين دارد كه خونرساني كدام قسمت بدن كم شده و شدت و گسترش بيماري در چه حد است.

گرفتگي عضله‌،آنژين صدري يا حمله قلبي،‌سكته مغزي‌، از علائم تصلب شراين است كه گرفتگي عضله هنگامي است كه رگ هاي پا درگير شده باشد. آنژين صدي يا حمله قلبي زماني رخ مي دهد كه رگ هاي قلبي درگير شده باشد و سكته مغزي يا كاهش ناگهاني و موقت خونرساني به مغز اما بدون بروز سكته،‌در صورتي است كه رگهايي كه به گردن و سپس مغز مي روند درگير شده باشند.

*راههاي پيشگيري از بروز تصلب شراين

انجام ورزش به صورت منظم‌،داشتن يك رژيم غذايي صحيح به خصوص در كودكان و نوجواناني كه والدين آنها دچار آترواسكلروز هستند به خصوص رژيم غذايي كم چربي،‌كاهش استرس،‌و ترك سيگار از راه هاي سودمند در پيشگيري از بروز اين بيماري هستند.

*بي تحركي جسماني معضل عمده بهداشتي كشور است.

در ميان مصرف روز افزون خوراكي هاي پرچرب و شور نيز مشكل ساز شده است،‌شيوه هاي غلط زندگي مانند بي تحركي و تغذيه نامناسب و استرس هاي روزمره را مي توان در صدر عوامل زمينه ساز بيماري هاي قلبي قرار داد. كه امروزه نياز روز افزون مقابله بانك تك اين عوامل خطرساز بيش از پيش احساس مي شود.

بي تحركي جسماني يك معضل عمده بهداشتي در كشور است زيرا آمادگي جسماني ضمن اعمال يك اثر محافظتي مستقيم در برابر ايجاد ضايعات عروقي داراي تاثيرات غيرمستقيمي چون كاهش سطح كلسترول خون و كم كردن سطح فشار خون است.

از اولويت هاي طب پيشگيري مي توان تشويق به انجام ورزش در مدارس،‌ محل كار و در اوقات فراغت تاكيد كرد. به منظور پيشگيري از ايجاد بيماري هاي قلبي در سال هاي آتي عمر وظيفه مشترك والدين و پرسنل آموزش مدارس و دانشگاه ها متوليان بهداشتي مملكت و سياست گذاران و در كل همه جامعه است.

انجام فعاليت جسمي منظم و با شدت متوسط به شما كمك مي كند تا احساس بهتري داشته باشيد،‌بسياري از ما در زمان كار و يا اوقات فراغت خود به حد كافي ورزش نمي كنيم. استفاده از وسايل نقليه مشخص يا عمومي جايگزيني پياده روي شده است و اكثر مردم در اوقات فراغت خود تلويزيون نگاه مي كنند.

شواهد نشان مي دهد كه حتي فعاليتهاي با شدت كم تا متوسط هم تاثيرات دراز مدت بر بدن دارد.

پياده روي تفريحي‌،بالا رفتن از پله ها،‌باغباني‌،انجام امور منزل و ورزشهاي خانگي از جمله اين فعاليت ها است و به ورزش با شدت بيشتر باعث افزايش آمادگي قلب و ريه ها مي شود و اثرات پايدارتري در پيشگيري بيماري هاي قلبي دارد.

شنا،‌ طناب زدن،‌ دويدن و يا پياده روي تند كه به اين ورزش ها هوازي مي گويند به معني استفاده بدن از اكسيژن براي تامين انرژي بدن است اگر به مدت 30 دقيقه در روز انجام گيرد تاثير بسيار زيادي روي سلامت قلب و ريه دارد.

گفتني است: براي رسيدن به سطح آمادگي جسماني مناسب لازم نيست مانند يك دونده مارتن تمرين كنيد،‌هر فعاليتي كه موجب تحركت بيشتر شما شود،‌حتي اگر روزانه مدت چند دقيقه طول بكشد بهتر از بي تحركي است./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار