براساس تفاهم نامه امضا شده بين وزاري راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و مسكن و آباداني عراق شركت هاي ايراني 200 هزار واحد مسكوني را در عراق خواهند ساخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز چهارشنبه وزاري راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و مسكن و آباداني عراق، تفاهم نامه همكاري را امضا كردند كه ساخت 200 هزار واحد مسكوني توسط شركت هاي ايراني مورد تأييد وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در عراق، احداث راه هاي مورد نظر كشور عراق بويژه راه مرزي مهران – كوت، همكاري مركز تحقيقات راه و شهرسازي براي شناسايي فناوري هاي نوين متناسب با اقليم عراق، آموزش مهندسان عراقي و حضور مشاوران ايراني در تهيه طرح هاي جامع و تفضيلي و ساختماني مورد نياز عراق از مهمترين مفاد آن هستند.

بنابراين گزارش؛ وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در اين جلسه با بيان اينكه شركت ها و پيمانكاران ايراني با حضور در كشور عراق نسبت به احداث راه مرزي مهران – كوت و ساخت 200 هزار واحد مسكوني اقدام خواهند كرد.ساخت و تكميل كارخانه سيمان، كارخانه توليد مصالح نوين ساختماني و برگزاري نمايشگاه مصالح ساختماني در عراق از ديگر توافقات صورت گرفته هستند.

علي نيكزاد توافقات صورت گرفته را توافقاتي معقول و اجرايي دانست و اظهار داشت: عملياتي كردن اين توافقات به طور يقين در توان دو كشور ايران و عراق هست.

وي ضمن معرفي مهندس جمشيد نورصالحي، قائم مقام امور بين الملل خود به عنوان مسئول پيگيري اجراي توافقات صورت گرفته از طرف ايراني، خواستار فردي براي انجام همين كار از طرف عراقي ها شد و تصريح كرد: پيشنهاد مي كنم اين افراد هر 15روز يكبار گزارش هاي اقدامات انجام شده را به وزراي دو طرف بدهند .

وزير راه و شهرسازي كشورمان از عراق را كشوري عزتمند و مقتدر و داراي دولتي مردمي ياد كرد و افزود: معتقديم پايداري مردم مسلمان و مبارز عراق در بيرون راندن نيروهاي آمريكايي از خاك اين كشور همواره در تاريخ خواهد ماند و عراق خيلي سريع مسير ترقي و پيشرفت را طي مي كند.

وزير مسكن و آباداني جمهوري عراق نيز در اين مراسم ضمن قدرداني از استقبال مقامات ايراني از هيئت عراقي، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران چهره ممتازي از عملكرد را ارائه كرده و من با ديدن اين سطح ممتاز از پيشرفت و شيوه هاي جديد ساخت و ساز غافلگير شدم.

محمد صاحب الدراجي ادامه داد: علاوه بر يادداشت تفاهمي كه امروز به امضا مي‌رسد، دو هيأت عراقي نيز براي آموزش در زمينه هاي نظارت و فناوري هاي نوين ساختماني به جمهوري اسلامي ايران اعزام مي‌شوند.

وي افزود: پيشنهاد مي كنم هفته اي به نام هفته سازندگي ايران و عراق نامگذاري شده و نمايشگاه مصالح ساختماني و همايش فناوري هاي نوين نيز طي همين هفته پس از ايام نوروز با سفر وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي ايراني در عراق برگزار شود.

محمد صاحب الدراجي به بازديد خود از مركز تحقيقات راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: فناوري نيك سيستم از جمله مواردي بود كه در اين مركز از آن بازديد كرده و پيشنهاد مي كنم تا زمان برگزاري هفته سازندگي ايران و عراق، يك سالن مسجد با اين فناوري در عراق ساخته شود تا عراقي ها نيز با اين سيستم آشنا شوند.

وزير مسكن و آباداني عراق با اشاره به جلسه روز گذشته خود با برخي شركت هاي ايراني و مشكلات مطرح شده از سوي اين شركت‌ها براي حضور در عراق، تصريح كرد: با اينكه برخي از مشكلات مطرح شده درست بود ، در بيان اكثر مشكلات مبالغه شده بود و شركت هاي ايراني بايد بدانند كه وضعيت كنوني عراق با سالهاي گذشته كاملاً متفاوت است و اكنون كنترل كامل عراق دست دولتي است كه نيت صادقانه آن ساخت عراق است.

وي خاطرنشان كرد: دولت عراق كليه اقدامات لازم را براي رفع موانع پيش روي شركت هاي ايراني در عراق انجام مي دهد.

گفتني است؛ پيش از امضاي قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل نيز ضمن ارائه گزارشي از وضعيت حضور شركت هاي در عراق با بيان اينكه روز گذشته جلسه اي بين 40 انجمن و شركت ايراني و هيأت عراقي برگزار شد و هر دو طرف مشكلات و راهكارهاي خود را ارائه دادند، گفت: بازديد از مركز تحقيقات راه و شهرسازي از ديگر برنامه‌هاي هيأت عراقي بود.

جمشيد نورصالحي، ساخت 200 هزار واحد مسكوني توسط شركت هاي ايراني مورد تأييد وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران در عراق، احداث راه هاي مورد نظر كشور عراق بويژه راه مرزي مهران – كوت، همكاري مركز تحقيقات راه و شهرسازي براي شناسايي فناوري هاي نوين متناسب با اقليم عراق، آموزش مهندسان عراقي و حضور مشاوران ايراني در تهيه طرح هاي جامع و تفضيلي و ساختماني مورد نياز عراق را از مهمترين مفاد تفاهم نامه همكاري دو كشور اعلام كرد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار