روستاي كندوان در شمال شرق ايران واقع در ارتفاعات كوه سبلان با قدمتي 700 ساله يكي از جذابترين مكان هاي ديدني و شگفتي هاي ايران به شمار مي رود كه به دليل شكل خانه هاي آن كه مانند كندوي عسل در دل كوه كنده شده اند در حال حاضر تنها روستاي زنده اي صخره اي جهان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، روستاي كندوان در 50 كيلومتري جنوب غربي تبريز يكي از روستاهاي دهستان سهند است كه در 18 كيلومتري جنوب اسكو در دامنه سرسبز سلطان داغلي واقع شده است، آنچه به كندوان هويت باستاني داده وجود 117 خانوار و منازل مسكوني در درون توده هاي مخروطي و هرمي شكل صخره اي است.

معماري صخره اي حاكي از صحنه هاي مبارزه و جدال انسان با طبيعت و در خدمت گرفتن صخره هاي طبيعي است در معماري معمولي به وسيله مصالح ساختماني گچ و آهك و خشت، هيئت اصلي بنا را بوجود مي‌آورند در صورتي كه در معماري صخره اي فضاي مورد نظر در درون توده سنگ هويدا مي شود و سنگ مانند كالبدي، قشري مستحكم در اطراف اين فضا ايجاد مي‌كند.

در اثر فعل و انفعالات آتشفشاني كوه هاي سهند، منظره اي در يكي از خوش آب و هواترين نقاط ايران ايجاد شده كه بيشتر به نظر خواب و خيال مي‌آيد. ده ها كرانه چند تايي، جفتي، تكي، مخروطي، شكل و دوك مانند يكي از بهترين مناظر طبيعي ايران را مبهم ساخته است.

از دهانه آتشفشان سهند و ديگر كوه هاي آتشفشاني اطراف طي هزاران سال مواد مذاب بيرون مي جهيده است اين گدازه ها در طي قرون متمادي روي هم انباشته و به تدريج بر روي آن ها پوسته اي از سنگ ايجاد شده است.

توده ها و گدازهاي مواد مذاب آتشفشاني به وسيله بوران طي هزاران سال متمادي تغيير شكل داده و به فرم كرانه درآمده است، اين كرانه ها و وضعيت كنوني اين روستا بيشتر به معجزه طبيعي شباهت دارد.

روستاي كندوان داراي مسجد، حمام، مدرسه، آسياب است كه كرانه مسجد يكي از بزرگترين كرانه هاي روستا را تشكيل داده است به دليل شكل مخروطي خاص، اغلب كرانه ها داراي طبقات مختلف از داخل با يكديگر ارتباط ندارند كرانه ها اغلب داراي دو طبقه بوده و در بعضي موارد سه و حتي چهار طبقه ايجاد كرده اند.

در كنار روستاي كندوان ساخت هتل صحره اي لاله كندوان كه سومين هتل صخره اي در دنيا است، شرايط حضور گردشگران خارجي و داخلي را فراهم كرده است.

اكنون تمامي كرانه هاي روستاي تاريخي كندوان توسط پايگاه اين روستا مستند سازي و داراي نقشه مي شوند كه بيش از 70 درصد كرانه ها مستندسازي بشوند.

روستاي كندوان در شهر تبريز كه قدمتي تا 4500 سال دارد واقع شد تبريز اولين پايتخت ايران در زمان صفويان بود و اين شهر در منطقه جغرافيايي خاص شهر پي در پي درستخوش حوادث طبيعي مانند زلزله گشته است. تبريز آثار باشكوه ديگري از جمله مسجد كبودها، خانه هاي تبريزي، پل ها و روستاهاي تاريخي را در خود جاي داده است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
hosein
۱۷:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
لطفا زیاد ب جزءیات بپردازید...... مرسی@};-
آخرین اخبار