در دانشگاه ها هيچگونه اقدامي براي احياي مكاتب گذشته نگارگري نمي‌شود و براحتي اين هنر به دست فراموشي سپرده مي شود.

سارا طاهري هنرمند نگارگر در گفتگو با

خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

گفت: هنر سنتي نگارگري ايران در حال حاضر اوضاع مناسبي ندارد.

وي اظهار داشت: هنرمندان جوان نگارگري متاسفانه به جاي پرداخت به مكاتبات ايراني - اسلامي به الگوبرداري از شيوه هاي غربي مي‌پردازند و اين در حالي است كه مي‌بايست با توجه به اصول و قواعد هنري كشورمان به خلق اثر بپردازند.

اين هنرمند نگارگر گفت: هنر سنتي نگارگري ايراني داراي فرهنگ غني است كه ريشه در هويت ايراني - اسلامي دارد، بنابراين نگارگران جوان بايد از شيوه هاي خلق اثر هنرمندان پيشكسوت كشورمان كه آثارشان به نوعي ترويج فرهنگ غني ايراني - اسلامي استفاده كنند.

* سبك هاي گذشته در حال فراموشي است

اين هنرمند نگارگر گفت: متاسفانه در حال حاضر سبك هاي گذشته و شيوه هاي نگارگري ايراني در حال فراموشي است و در حقيقت بسياري از مكاتبات مانند مكتب هرات از سوي نگارگران استفاده نمي شود و اين موضوع ضعفي بزرگ براي نگارگران است.

اين هنرمند جوان كه به منظور احيا مكاتب گذشته نگارگري نمايشگاهي را در نگارخانه هنر ايران برگزار كرده است، گفت: هنرمندان جوان كشورمان مي‌توانند در كنار بكارگيري مكاتب گذشته ايراني اطلاعاتي را نيز به دست آورند و البته به فرهنگ غني نگارگري ايراني پي خواهند برد.

وي خاطرنشان كرد: در هنر سنتي نگارگري ايراني خوشبختانه از هنرمندان برتر دنيا عقب نيستم و در حقيقت اگر نگارگران با توجه به اصول و قواعد ايراني به خلق اثر بپردازند قطعاً شاهكارهايي را در حوزه نگارگري خواهيم داشت.

* ضعف آموزش هنرهاي سنتي در دانشگاه ها

طاهري خاطرنشان كرد: در دانشگاه ها كه مهمترين مركز به جهت آموزش صحيح هنر محسوب مي‌شوند متاسفانه هنر نگارگري چندان مطلوب آموزش داده نمي‌شود.

وي اظهار داشت: استادان دانشگاه نقش تعيين كننده اي در آموزش صحيح هنرهاي سنتي به هنرجويان دارند بنابراين استادان دانشگاه مي‌بايست بستري را براي آموزش هنرهاي سنتي براي دانشجويان و نيز استفاده از مكاتب گذشته در هنرهاي سنتي را فراهم نمايند.

طاهري گفت: در حال حاضر در نقاشي ايراني سبك هاي اروپايي ديده مي‌شود و اين درحالي است كه هنر مي‌بايست با آگاهي از شيوه هاي غربي و با تكيه بر اصل و قواعد ايراني اثري كاملا شرقي را خلق كند.

وي اظهار داشت: بايد نقاشي ايراني را به خوبي در جهان ترويج دهيم تا ارزش هاي اين هنر سنتي آن چنان كه شايسته است معرفي نمائيم.

اين هنرمند نگارگر درباره نمايشگاهي كه برگزار كرده است، نيز گفت: در اين نمايشگاه آثاري كه برگرفته از مكتب مهرات است به نمايش گذاشته شده است.

وي خاطرنشان كرد: هدف اصلي از برپايي اين نمايشگاه احيا دوباره مكاتب گذشته بوده است.

طاهري گفت: اين نمايشگاه تا ششم اسفند در نگارخانه هنر ايراني ادامه دارد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار