به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، کوتاه شدن پروسه کاری، صرفهجویی در وقت و انرژی، کاهش تردد سفرهای درون شهری و ترافیکهای سنگین و همچنین دسترسی آسان به خدمات دولتی از شاخصههای دفاتر الکترونیکی است.
با اجرایی شدن دولت الکترونیک خدماتی از قبیل صدورگذرنامه، گواهینامه و نظام وظیفه به دفاتر پلیس+10 و صدور و تعویض شناسنامه، انواع بیمهنامه، خدمات پستی، فعالسازی سیمکارت و پرداخت قبوض مصرفی یه دفاتر پیشخوان دولت و خدمات شهری شهرداریهانیز به الکترونیک شهری انتقال پیدا کرده و دیگر خبری از صفهای طولانی در ادارات و سازمانهای مختلف شهر نیست اما با توجه به این خدمات دفاتر مشکلاتی نیز دارند.
بنابراین گزارش، با توجه به فاصله مکانی دفاتر نسبت به سازمان و اداره مذکور ارتباطات ضعیف است و اینترنت این دفاتر مشکل زیادی دارد و ارائه و ارسال پرونده ارباب رجوعها به سرور مرکزی با تاخیر انجام میشود و شهروندان همیشه از این مسئله ناراضی هستند.
دربرخی از دفاتر به ارباب رجوعها اهمیت خاصی میدهند و در برخی دفاتر دیگر هیچ توجه و سرعتالعملی وجود ندارد و رفتار ناشایستی با شهروندان دارند.
بر اساس این گزارش، گسترش دولت الکترونیک میتواند خدمات رفاهی زیادی به شهروندان بدهد اما هنوز پرداخت مالی برای دریافت خدمات الکترونیک به شیوه سنتی و قدیمی در صفهای انتظار بانکها انجام میشود اما اگر میتوانستند با استقرار دستگاههای pos در دفاتر الکترونیک خدمات پرداختی را نیز به شهروندان الکترونیکی پرداخت نمایند،امری پسندیده تر است چرا که تمامی شهروندان دارای کارتهای ATM هستند و زمانی که به این دفاتر مراجعه میکنند و پس از پرداخت ازطریق کارت قبضی برای شهروندان صادر میشود.
اما افزایش کمیت و کیفیت خدمات دولتی، افزایش مجازی ساعت کار موسسات دولتی به صورت 24 ساعته، ایجاد فرصتهای برابر برای همه در جهت استفاده از خدمات دولیت به روز بودن خدماتی دولتی و تمرکز بیشتر خدمات دولتی به نیازهای شهروندان از جمله فواید دولت الکترونیک است.
اما فروزنده معاون نیروی انسانی رئیس جمهور نیز درخصوص دولت الکترونیک این گونه میگوید: حدود 700 فرآیند شناسایی شده و تمام فرآیندهایی که در داخل سازمان انجام میشود و اصطلاحاً بیتوجهی به آن میگویند در داخل دولت کاملاً الکترونیکی شود، گام دوم ما این است که خدمات و فعالیتهایی که به مردم میدهیم الکترونیکی شود که در حال حاضر 240 خدمت الکترونیکی میباشد.
گام سوم توسعه دفاتر پیشخوان دولت شهری و گام چهارم توسعه دفاتر پیشخوانهای روستایی که بتوانند خدمات الکترونیک به مردم بدهند و گام آخر ما این است که بتوانیم همه خدمات را تراکنشی کنیم یعنی مردم بدون اینکه نیازی باشد که مراجعه به ادارات بکنند بتوانند از طریق سیستم اینترنت در هر کجا که هستند خدماتشان را دریافت کنند که البته این مسئله الزاماتی دارد که مهمترین آن دسترسی به شبکه اینترنت است.
وی در پایان بااشاره به طرح جامع دولت الکترونیک خاطر نشان کرد: طرح جامع دولت الکترونیک با حدود 145 پروژه اجرایی به تصویب دولت رسیده و انشاءالله با بودجهای که سال 91 برای آن قرار میدهند اجرایی شود تا پایان برنامه پنجم توسعه به هدف خود برسیم.
با تمام این تفاسیر و وجود دفاتر متخلف در سراسر تهران و کل کشور اگر این دفاتر در یک مرکز متمرکز شود و امکانات رفاهی بیشتر به شهروندان بدهد و در وقت و انرژی آنها صرفهجویی بشود بهتر نیست.
اینجا همت مسئولان را میطلبد تا با دست در دست هم دادن هر روز ایرانی بهتر از گذشته را برای ایرانیان رقم بزنند.
گزارش : مریم جعفری