خبرگزاري فرانسه در تحليلي از لندن به قلم "ژولين ژيرو" نوشت: کارشناسان عقيده دارند اوجگيري تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌اي ايران، نگراني‌ها درباره عرضه نفت در بازارهاي جهاني را افزايش داده است و همچنان باعث افزايش بهاي نفت مي‌شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، تصميم تهران براي قطع صادرات نفت خام به انگليس و فرانسه، هشداري تند به بازارهاي جهاني نفت بود.

نفت برنت درياي شمال در بازار لندن روز دوشنبه تا مرز بشکه‌اي 121 دلار و 15 سنت هم رسيد، در حالي که نفت شيرين سبک آمريکا در بازار نيويورک به بالاترين حد خود طي نه ماه گذشته يعني بشکه‌اي بيش از 105 دلار رسيد.

"هري چيلينگيريان" تحليلگر شرکت "پاريباس" مي‌گويد: ما شاهد هستيم که افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيک باعث بروز نگراني‌هايي در بازارهاي نفتي مي‌شود.

در حالي که تصميم ماه ژانويه اتحاديه اروپا براي تحريم نفت خام ايران قرار است به تدريج و تا ماه ژوئيه آينده اجرايي شود، کشورهاي وابسته‌تر نظير يونان،‌ايتاليا و اسپانيا را مجبور مي‌کند تا به فکر جايگزين‌هاي ديگري براي تامين نفت مورد نياز خود باشند.

اتحاديه اروپا در سال گذشته ميلادي روزانه 600 هزار بشکه نفت از ايران خريداري کرده است و بنابه گفته "چيلينگيريان" سرمايه‌گذاران نفتي از اين به بعد به دقت آسيا را زير نظر مي‌گيرند تا ببينند آيا ژاپن و کره جنوبي که از ديگر مشتريان عمده نفت ايران هستند، واردات نفتي خود از اين کشور را متوقف مي‌کنند يا خير.

چين به عنوان دومين کشور مصرف کننده نفت در جهان و از سوي ديگر هند، قرار است نفت بيشتري از ايران خريداري کنند.

حجم کلي صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا، ژاپن و کره جنوبي در حدود يک ميليون و 300 هزار بشکه در روز است، در حالي که بنا به گفته چيلينگريان ظرفيت توليد نفت بلااستفاده در جهان تنها سه ميليون بشکه در روز است.

اما عربستان سعودي به عنوان نخستين صادر کننده نفت جهان که ظرفيت توليد دو ميليون بشکه نفت مازاد در روز را داراست و به اتحاديه اروپا نيز تضمين داده است که تدابيري براي هر گونه توقف صادرات نفت ايران خواهد انديشيد، بايد قبل از هر چيز کاهش شديد عرضه نفت از سوي ديگر کشورهاي توليد کننده را جبران کند.

سودان جنوبي به علت اختلاف با سودان، توليد نفت 350 هزار بشکه‌اي خود را در ماه ژانويه قطع کرد و اين در حالي است که خشونت‌ها در سوريه و يمن باعث کاهش عرضه 380 هزار بشکه‌اي نفت از سوي اين دو کشور شده است.

"مايکل ويتنر" تحليلگر سوسيته ژنرال با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: اين آشفتگي‌ها در زمينه عرضه نفت به تصميم ايران براي قطع صادرات نفت به اتحاديه اروپا افزوده مي‌شود و افزايش بهاي نفت را در پي خواهد داشت.

"هري چيلينگيريان" تاکيد مي‌کند که با اين حال رونق اقتصادي همچنان حالتي شکننده و ناپايدار دارد./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار